Gå til innhold

Foreslår 67 tiltak for å halvere dødsfall til sjøs – promille blir fortsatt lov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes at det er lit tullete å knytte både promillegrense og krav til å ha på seg flytevest berre til den fysiske størrelsen på båten.

 

At promillegrensa på sjøen er høg der promille ikkje utgjer umiddelbar fare synes eg er heilt greit, problemet er når det er snakk om store båtar eller høg hastigheit.

 

I prinsippet ser eg ingenting i vegen for at ein kan være full i ein båt utan å ha på seg redningsvest så lenge båten ligg i ro eller berre held lav fart. Ved større hastigheiter og i tett trafikkerte områder så bør promillegrensa være lik som for bilkøyring på grunn av kompleksiteten.

 

 

Tilsvarande bør det innførast krav om båtførarprøve for alle som skal føre båt som er stor eller kan gå fort, det er meiningslaust at alle som er over 40 (og som har råd til store raske båtar) skal ha unntak frå kravet om båtførarprøve.

Det burde i alle fall være krav om at alle båtførarar uavhengig av alder må avlegge ei elektronisk kunnskapsprøve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er promillegrense til sjøs. Det viktigste er vel å få håndhevd den geensen som allerede finnes og bli kvitt tullekjøring. Jeg har sett en politibåt på vannet til nå, den lå i havn! Tenker vi begynner der jeg før man trer nedover hodene på folk andres behov for å lage nye regler.

 

Jeg har ikke blitt stoppet av UP eller politiet på mange år og ser knapt politi på veiene. Men likevel var det fornuftig å sette ned promillegrensen fra 0,5 til 0,2. Jeg ser ingen grunn til å ikke samkjøre dette på vei og til sjøs. Signaleffekten er viktig. Dette ene tiltaket er ikke til hinder for andre tiltak og derfor forstår jeg ikke argumentasjonen til næringsministeren. Hilsen avtroppende FRP medlem, nok er nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må gjerne sette promillegrenser til sjøs, men en svært høy andel av de som drukner klarer det når båten er stillestående. Mange blir funnet med åpen smekk etter å ha vært på do over rekka. Det blir neppe aktuelt å innføre vestkrav og promillegrense når båren ligger til havn men det må til skal en få tallene ned skikkelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Som født og oppvokst i bygd der folk faktisk vet hva båt er og hvordan de skal brukes (det er ikke lenge siden det ha ha båt var viktigere enn det å ha bil) er min uærbødige påstand i saken: Det som må til for å få tallene skikkelig ned er et krav om hjerne - med strømtilkobling - hos både skipper og mannskap på lysbåter. Tilkoblet og med bryter påslått før de så mye som trør ut på bryggen! 

 

Eneste fornuftige promillegrense i båt er presis 0,000000002 og den starter minst to vannrette meter fra der man kan falle i salt vann. Noe slikt kommer aldri Røe Isaksen eller noen annen minister til å foreslå, for da blir det spetakkel med alle vennene som tror de er superbe skippere fordi de klarte å få seg et båtførerbevis. Hvor mye utbytte en del som har slikt i lommen ser jeg rett ut stuevinduet halve sommeren. Enten totalsanerte de hjerneharddisken på vei ut fra prøvelokalet eller så har de aldri dypest sett lært noe om sjøen og dens ferdsel, for hver eneste tiåring her i bygden vil se vanviddet i det de bedriver - og det uten noen båtførerprøve avlagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er promillegrense til sjøs. Det viktigste er vel å få håndhevd den geensen som allerede finnes og bli kvitt tullekjøring. Jeg har sett en politibåt på vannet til nå, den lå i havn! Tenker vi begynner der jeg før man trer nedover hodene på folk andres behov for å lage nye regler.

 

Jeg har ikke blitt stoppet av UP eller politiet på mange år og ser knapt politi på veiene. Men likevel var det fornuftig å sette ned promillegrensen fra 0,5 til 0,2. Jeg ser ingen grunn til å ikke samkjøre dette på vei og til sjøs. Signaleffekten er viktig. Dette ene tiltaket er ikke til hinder for andre tiltak og derfor forstår jeg ikke argumentasjonen til næringsministeren. Hilsen avtroppende FRP medlem, nok er nok.

Du ser ikke at det er forskjell på en bil som går i 100 km/t, og en båt som går i 10km i timen? Båter går vanligvis mellom 10-40km i timen over lengre strekk, min har f.eks topphastighet på ca 12km/t.

 

En bil har 3m vei å kjøre på, en båt har et sted mellom 10-10000m bred vei eller mer. En bilreise er vanligvis kort, en båtreise er vanligvis lang fordi båten går sakte, vi snakker alt fra 1t,10t til hundrevis av timer, men det skal altså håndheves på samme måte som en bil. En båt kan kjøre seg, den kan kjøre om natta når du sover, båter og biler er ikke like og burde derfor heller ikke ha samme regler.

 

Til sist ingen av de som kjører seg ihjel på sjøen har 0,8 eller mindre i promille. Ikke en. De som kjører seg ihjel er stupfulle. Det forslaget ditt medfører er at lovlydige og edruelige mennesker ikke lenger skal få lov til å ta seg en pils eller to til maten selv om båten

skal kjøre seg selv de neste timene. Samtidig som fartsgale fyllikene sikkert fortsetter som før.

 

Vi trenger ikke strengere promillegrenser bare at den eksisterende 0,8 håndheves. Og de trenger ikke sjekke alle båter. Men en og annen kontroll i ny og ned, med særlig fokus på unge og middelaldrende herrer i spreke båter hadde ikke skadet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...