Gå til innhold

Norsk-tysk samarbeid om data på skip: – Går i retning autonome skip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en del å hente bare på å redusere rorbevegelser og ha riktig toleranse for avvik i forhold til ønsket kurs. Lange korreksjoner fremfor å ligge tvangsmessig nøyaktig på kurslinjen. Det er også mye å hente mht kursavvik og baugens retning i forhold til bølger/sjø og det er ikke mange gradene en skal falle av før effekten blir markant. Slikt bidrar til redusert pådrag mm. Så lenge slike systemer er robuste over lang tid og oppgraderinger/vedlikehold/reperasjoner er banalisert er det bare å glede seg.

Lenke til kommentar

 

Kan autonome skip gjøre piratvirksomheten verre?

 

Altså at det blir verre for piratene

Jeg er ingen ekspert på skip, men slik jeg forstår det, er hastigheten på shipping et kompromiss mellom mange faktorer, som ønske om å holde drivstoffkostnader nede, holde lønnskostnader nede, og slike ting. De seiler hurtigere enn de ellers ville gjort, nettopp på grunn av mannskapets kostnader. Hvis de bruker lengre tid til havs, må de betale de mer. Derfor, med autonome skip, hvor det ikke finnes mannskap, vil de kunne seile i det tempo de vil, og da eventuelt seile lengre vekk fra faresoner. Så da blir der verre for piratene.. dessuten er det nettopp løsepenger for mannskapet de lever av. Hva skal de gjøre hvis de bordrer et tomt skip? De kan eventuelt true med å sprenge skipet, men det er nok ikke like lukerativt som gisselvirksomheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan autonome skip gjøre piratvirksomheten verre?

 

Altså at det blir verre for piratene

Jeg er ingen ekspert på skip, men slik jeg forstår det, er hastigheten på shipping et kompromiss mellom mange faktorer, som ønske om å holde drivstoffkostnader nede, holde lønnskostnader nede, og slike ting. De seiler hurtigere enn de ellers ville gjort, nettopp på grunn av mannskapets kostnader. Hvis de bruker lengre tid til havs, må de betale de mer. Derfor, med autonome skip, hvor det ikke finnes mannskap, vil de kunne seile i det tempo de vil, og da eventuelt seile lengre vekk fra faresoner. Så da blir der verre for piratene.. dessuten er det nettopp løsepenger for mannskapet de lever av. Hva skal de gjøre hvis de bordrer et tomt skip? De kan eventuelt true med å sprenge skipet, men det er nok ikke like lukerativt som gisselvirksomheten.

Autonome lasteskip som seiler på havet i ukevis vil ikke være uten mannskap på lang lang tid, du får ikke automatisert bort en mekaniker.

Det er kun på mindre skip med kortere ruter det er mulig å ikke ha med mannskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...