Gå til innhold

Tesla har igjen fjernet sine billigste Model S- og X-varianter


Anbefalte innlegg

Nei interiøret er premium utgaven av interiøret, så det stemmer. Og ja, den er bygget akkurat på samme måte som resten av serien.

 

Det er bedre om du peker på hva som er forskjellig, så er det enklere å diskutere. Mener du den er bygget på en annen måte eller av andre materialer eller lignende så pek gjerne på det, så kan vi fortsette. Men ellers blir det bare en meningsløs repittering.

 

Jeg spurte deg spesifikt om å peke på hva som var galt for 12 poster siden. Jeg skylder ikke på noen, opplyser bare om fakta..

12 poster siden.

Jeg behøver ikke peke på absolutt alle detaljer «om hva som er forskjellig» for å ha rett i påstanden at de ikke er like. Det er nok med en ting , f.eks mangel på oppvarmede seter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12 poster siden.

Jeg behøver ikke peke på absolutt alle detaljer «om hva som er forskjellig» for å ha rett i påstanden at de ikke er like. Det er nok med en ting , f.eks mangel på oppvarmede seter.

Poenget var at vi har hatt en unødig diskusjon etter det, om du bare hadde opplyst om at det var påstanden om premium interiør utover interiøret du maste om.

 

Og om vi bare dropper det hele nå så sparer vi enda flere unødige poster..

Lenke til kommentar

Poenget var at vi har hatt en unødig diskusjon etter det, om du bare hadde opplyst om at det var påstanden om premium interiør utover interiøret du maste om.

 

Og om vi bare dropper det hele nå så sparer vi enda flere unødige poster..

Ja helt enig, du maser jo selv og lager unødvendige poster hele tiden og kunne jo selv ha droppet det for flere poster siden.

Kanskje du gjør det nå.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om setene kommer med eller uten oppvarming burde vel gå som interiør.

 

Litt rart å tenke på at du har en bil med seter som varme mulighet, og alt er koblet opp, men du går ikke bruke dem.

 

Du har jo betalt for det.

Om en velger SR så har en ikke betalt for det nei. En kan få det med å oppgradere til+. Det er vell hoved grunnen til at Tesla leverer de slik nå, håper folk slenger på de ekstra lappene for features etterhvert. I tillegg forstår jeg SR interiøret ikke er klart enda, så da har de ikke noe valg.

Lenke til kommentar

Du har jo betalt for ett sete som har varmekabler. Vil tro det koster mer enn ett sete uten.

 

Også har du betalt for at det skal kobles opp elektrisk.

 

Det blir litt som du har betalt for å ha muligheten å oppgradere funksjonen via software.

 

Det er greit, synes bare det er litt rart.

 

Hvis vi setter det litt på spissen, tenk hvis det var mulig å kjøpe bilen til 100.000kr mindre, men da fikk du bare lov å bruke 10kWh selv om batteriet fysisk var installert sett var på 50kWh. Hadde jo vært litt rart å måtte betale for det.

Lenke til kommentar

Du har jo betalt for ett sete som har varmekabler. Vil tro det koster mer enn ett sete uten.

 

Også har du betalt for at det skal kobles opp elektrisk.

 

Det blir litt som du har betalt for å ha muligheten å oppgradere funksjonen via software.

 

Det er greit, synes bare det er litt rart.

 

Hvis vi setter det litt på spissen, tenk hvis det var mulig å kjøpe bilen til 100.000kr mindre, men da fikk du bare lov å bruke 10kWh selv om batteriet fysisk var installert sett var på 50kWh. Hadde jo vært litt rart å måtte betale for det.

Nei, bilen skulle egentlig ha kommet med tekstil seter.

Lenke til kommentar

Hvis vi setter det litt på spissen, tenk hvis det var mulig å kjøpe bilen til 100.000kr mindre, men da fikk du bare lov å bruke 10kWh selv om batteriet fysisk var installert sett var på 50kWh. Hadde jo vært litt rart å måtte betale for det.

Dette er ikke spissen, dette er Tesla praksis: https://electrek.co/2019/05/01/tesla-cheaper-model-3-canada-incentive/

Lansere en versjon som "liksom" er mulig å kjøpe men kun proforma for å få tilgang til statlige subsidier, det går ikke an å egentlig kjøpe den versjonen, og ingen ville trolig hatt den heller når den er så kastrert som den er.

Som sagt mange ganger, jeg handler ikke med dette firmaet mer, som har notorisk shady business praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke spissen, dette er Tesla praksis: https://electrek.co/2019/05/01/tesla-cheaper-model-3-canada-incentive/

Lansere en versjon som "liksom" er mulig å kjøpe men kun proforma for å få tilgang til statlige subsidier, det går ikke an å egentlig kjøpe den versjonen, og ingen ville trolig hatt den heller når den er så kastrert som den er.

Som sagt mange ganger, jeg handler ikke med dette firmaet mer, som har notorisk shady business praksis.

Edit: så ikke det var Canada modellen du linket til. Kjenner ikke den. Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Du har jo betalt for ett sete som har varmekabler. Vil tro det koster mer enn ett sete uten.

 

Også har du betalt for at det skal kobles opp elektrisk.

 

Det blir litt som du har betalt for å ha muligheten å oppgradere funksjonen via software.

 

Det er greit, synes bare det er litt rart.

 

Hvis vi setter det litt på spissen, tenk hvis det var mulig å kjøpe bilen til 100.000kr mindre, men da fikk du bare lov å bruke 10kWh selv om batteriet fysisk var installert sett var på 50kWh. Hadde jo vært litt rart å måtte betale for det.

 

For Tesla er det større besparelse i å kun ha ett sete-alternstiv enn hundre ulike sete-modeller. Så selv om innkjøpspris kanskje er noe høyere, er det logistikk-messig store besparelser i å bruke samme sete i alle Model3.

 

Dette er helt vanlig; mange andre velger også å standardisere enkelte komponenter. Spesielt for volum-biler som er aggressivt priset, må man ty til slike valg.

 

Mange Tesla'er har software-begrensning på batteri av samme grunn. Om du kjøpte 70S eller 90S, så fikk du samme fysiske batteri -- dog med software som tilgjengeliggjorde hhv 70 og 90 kWh. (*Disclaimer: jeg husker ikke eksakt modeller det gjaldt. Kan like gjerne ha vært 60/80, 70/80, 80/100, osv..)

Lenke til kommentar

For Tesla er det større besparelse i å kun ha ett sete-alternstiv enn hundre ulike sete-modeller. Så selv om innkjøpspris kanskje er noe høyere, er det logistikk-messig store besparelser i å bruke samme sete i alle Model3.

 

Dette er helt vanlig; mange andre velger også å standardisere enkelte komponenter. Spesielt for volum-biler som er aggressivt priset, må man ty til slike valg.

 

Mange Tesla'er har software-begrensning på batteri av samme grunn. Om du kjøpte 70S eller 90S, så fikk du samme fysiske batteri -- dog med software som tilgjengeliggjorde hhv 70 og 90 kWh. (*Disclaimer: jeg husker ikke eksakt modeller det gjaldt. Kan like gjerne ha vært 60/80, 70/80, 80/100, osv..)

 

Det gjaldt 75 batteri pakker som var begrenset til 60. 

 

Ulempen var at 75 pakken kun har i underkant av 70kwh netto kapasitet og 60 hadde fortsatt 60. 

Så netto forskjell på batteriene var mindre enn 50km rekkevidde. 

Og hurtiglading hadde høyere fart på det begrensede batteriet.

 

Man kunne først oppgradere hvis man ønsket til en svimlende høy sum. 

Siden dumpet Tesla prisen og alle som da hadde en 75 i bestilling ble så klart forbanna da de betalte 100k for identiske biler med annen logo på bakluka. 

 

I begynnelsen var det også problemer med typegodkjenningen da den var forskjellig på de to fysisk like bilene, men det ble heldigvis ryddet opp i ganske kjapt. 

Lenke til kommentar

For Tesla er det større besparelse i å kun ha ett sete-alternstiv enn hundre ulike sete-modeller. Så selv om innkjøpspris kanskje er noe høyere, er det logistikk-messig store besparelser i å bruke samme sete i alle Model3.

Det spørs jo hvor mange $35k modeller de har tenkt å selge. Når folk satte seg i kø så ble det forespeilet en million Model 3 i året hvorav flere hundre tusen skulle være $35k-modellen. Da ville det lønt seg å designe og produsere et billigere stoffsete uten varmetråder.

 

Skal man derimot bare selge en håndfull SR for å krysse av på løftet "Vi vil lage en Model 3 til $35k" så er det lurest å gjøre som du sier: Å bare programvarebegrense en SR+ og sørge for at den blir omtrent umulig å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...