Gå til innhold

Er 1440p 144hz verd det med disse spesifikasjonene?

Anbefalte innlegg

jeg har en gaming laptop, og planlegger å kjøpe inn skjerm og tastatur for bruk hjemme på kontoret. 

jeg har tidligere hatt 1440p med 144hz og det er absolutt å foretrekke så lenge pcen min holder mål. (144hz er et must uansett oppløsning) 

jeg er rimelig sikker på at den gjør det, men jeg ønsker en bekreftelse.

spesifikasjonene er som følger:

i7 7700HQ @2.8ghz

Gtx 1070 

16gb ram. 

da jeg hadde 1440p tidligere drev jeg den med et GTX 970 og det gikk het fint. selvfølgelig er 1070 et mye bedre kort, men spill har også blitt mer krevende med årene. 

vil dere si at jeg er innafor med god margin, eller burde jeg heller vurdere 1080p?

skal brukes til gaming og ønsket er at jeg skal kunne merke forskjellen fra 60 til 144hz på den oppløsningen.

Edit: 

aktuelle spill er Apex legends, Wow, Rocket league. IKKE Witcher 3, Gta V, eller andre tunge AAA spill.. 

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svar. 

HAr du displayport-utgang på denne bærbaren?

den har ikke display port. men fant en skjerm som kom men hdmi 2.1 som støtter 120hz (akseptabelt for min del)

Det er ikke fullt så enkelt å gi et svar på dette om du kan ivareta gsync på eksterndisplay.
Ingen informasjon om laptop produsent/modell .

Se forøvrig spørsmål/svarene i denne diskusjonen.
https://forums.tomshardware.com/threads/g-sync-support-for-laptop-display.3335194/

jeg vet ikke enda om jeg går for en gsync eksternskjerm.

her er laptoppen min 

ASUS G752VS

13f7bec5becc3527a55bde6a7b8c641a.png

https://gyazo.com/13f7bec5becc3527a55bde6a7b8c641a

Lenke til kommentar

GTX 1080 er ca 25% raskere enn GTX 1070 (siden 1080 er nevnt i tråden med tilhørende FPS), så det er ikke helt bortkastet med 1070 så lenge du prioriteter hastighet og er villig til å skru ned på eyecandy. Du går jo opp 1,7 MP, så du må rendre ca 85% mer pixler, så det tar sin andel av FPS du vil få.

1070 er i tillegg ca 55% raskere enn 970, så da har du jo en del referanser til å estimere litt.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for en 1440p i første omgang, så får jeg heller returnere hvis det viser seg å være et problem. Hvis jeg ikke går for en skjerm med gsync så vil vel en HDMI v2.1 være løsningen for 120hz vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for en 1440p i første omgang, så får jeg heller returnere hvis det viser seg å være et problem. Hvis jeg ikke går for en skjerm med gsync så vil vel en HDMI v2.1 være løsningen for 120hz vil jeg tro.

Ikke på den laptopen. Det er DP porten som gjelder uansett . Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn? Jeg tar deg på ordet, men tar gjerne imot litt lærdom :)

Edit: jeg finner ingen mini DP med mer enn 60hz overføring. Er det standard eller er jeg bare dårlig på å lete?

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn? Jeg tar deg på ordet, men tar gjerne imot litt lærdom :)

Edit: jeg finner ingen mini DP med mer enn 60hz overføring. Er det standard eller er jeg bare dårlig på å lete?

Jeg har søkt på nettet og lest i diverse forum før jeg postet noe tilbake her. Og det kommer fra en faktisk erfaring fra bruker med samme laptop i ASUS Rog forum.

Dessuten er alltid g-sync kun tilgjengelig på DisplayPort.

Tek har også en test på denne laptopen hvor det understrekes at g-sync externt er tilgjengelig ved bruk av dispayporten.

Du skal bare bruke en kabel med mini DP i ene enden (laptop) og full dp mot skjerm. Det er ikke noe som begrenser oppdateringsfrekvens (om du ikke kjøper noe cheapo/dårlig/jalla ).

Du kan også få «Adaptive Sync» over DP med en AMD FreeSync type eksternskjerm.

https://www.pcworld.com/article/3333637/nvidia-driver-freesync-monitor-support-geforce-graphics-cards.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Display port versjon 1.2 skal støtte max 144Hz i 1440p. 

Da må du ha denne versjonen i hele komponent kjeden fra GPU -> Skjerm . Kabelen skal være DP ende til enda og ikke ræva.

I praksis er det enklest å rette seg inn på 120Hz som mål , ikke ha et krav om minimum 144Hz

Se:

https://forums.tomshardware.com/threads/how-to-connect-to-a-120-hz-display.3268285/

post-35394-0-31529800-1563450019_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...