Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Solgt bil på finn.no. Kjøper sier bærearm er knekt og vil heve kjøpet


Anbefalte innlegg

Rett før helgen fikk jeg solgt reservebilen min, en Mitsubishi Galant 2001 modell, gått ca 180 000KM.

Bilen var EU godkjent i november 2018 og har ikke vært mye i bruk siden den gang.

Jeg har hatt bilen ute på finn.no i en måned nå før noen valgte å komme å se på bilen, prøvekjøre den og det endte med salg. Kunde fikk prøvekjøre bilen og hadde med seg storebroren som kan litt mer om bil enn hun som skulle ha den, og fant egentlig ingen feil annet enn hva som var opplyst om i annonsen. Bilen ble solgt for 10.000kr. Ganske billig for en bil med 1.5 år igjen av EU kontrollen.

 

Nå i dag ringte moren til kjøper og forteller at jeg har solgt henne en livsfarlig bil, fordi bærearmen på ene bakhjulet var knekt på denne bilen.

Jeg var på jobb i det hun ringte og ba henne sende meg noen bilder av skaden, og har mottatt bildene i vedleggene. Vanskelig å avgjøre om den i det hele tatt er knekt eller bare veldig rusten ut i fra bildene.

 

Kunden vil nå heve kjøpet med forklaring av at bilen ikke var som forespeilet, og mente de hadde retten på sin side her. Alternativt betale 7000kr tilbake til kunde som tar den til hugging, eller dekker kostnaden for å få det reparert.

Min side av saken er at jeg har aldri observert eller kjent at det er noe som er knekt på denne bilen, og det har ikke vært noe problem å kjøre den, og det ble derfor ikke skrevet noe om i annonsen.

Det jeg naturlivis lurer på er om en feil som dette burde vært avdekket av kunde ved inspeksjonen av bilen, og det evt er da rett at jeg skal dekke kostnaden av en slik utbedring på en snart 20 år gammel bil?

 

Jeg ønsker ikke være vanskelig med kjøper her, og tar betaler tilbake 7000kr og sender bilen til hugging dersom det viser seg at det er selger som er ansvarlig for reparasjonen her, men samtidig vil jeg heller ikke betale for ting jeg ikke er pliktig til, men jeg vet rett og slett ikke jussen på slike fillesaker som dette.

 

Setter pris på tilbakemeldinger om hvordan vi burde gå frem her :)

 

post-100542-0-64177900-1563203807_thumb.jpgpost-100542-0-35998100-1563203821_thumb.jpgpost-100542-0-08048300-1563203836_thumb.jpg

Edit: Den gule stroppen er det kunde selv som har hengt opp.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Tror jeg kjører min gamle EU-godkjente Prius (reservebil) til huggeren isf Finn.

Frister ikke å selge den billig når det finnes slike "kjøpere fra helvete"...

 

Det verkstedet som godkjente denne rusthaugen burde vel kanskje få en skrape.

Lenke til kommentar

Selve bærearmer var neppe knekt av ved salg eller når bilen ble kjørt hjem. Da hadde bilen ikke vært kjørbar slik som Fenris beskriver det over her.

 

Men det er heller ikke vanskelig å se på bildene at skaden ikke er ny når man ser på hvor mye rust det er i selve bruddet. Jeg vil påstå at dette er noe som burde vært avdekket ved en pkk da slike skader kan være vanskelig å se for Hvermannsen.

Endret av Hansien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at den neppe hadde vært kjørbar hvis den var slik før salg og at det hadde skjedd om kort tid uansett. Spørsmålet er hvem som er ansvarlig for å dekke skaden? Kjøper, selger, eller verkstedet som godkjente noe som aldri burde vært godkjent?

Lenke til kommentar
I denne saken er det så vidt jeg kan se privatsalg (vel)brukt vare og altså gjelde kjøpsloven av 1988, 

 

En bærearm bærer til den brister, noe som for en utenforstående - mekanikere inkludert later til å skje i løpet av 0,3 sekunder. En PKK ville altså ikke avsløre i denne saken. Skal man oppdage brist i en bærearm særlig mye tidligere enn 200 meter før det sier “knekk” må man ha analyse under sterk lupe eller spesiell spray som avslører hårsprekker i mengder, så så de ikke er synlig uten under slik løpe. Dette er altså en typisk “ingen kan lastes”-skade. 

 

Utgangspunktet i 1988-kjøpsloven er at risikoen går over ved kjøpet, altså i det øyeblikket avtalen ersignert og varen (bilen) er ute av porten er risikoen kjøpers. Forutsetningen er da at selger verken har tildekket noe, holdt tett om noe han/hun a) visste/burde vite selv og b)forstod/burde forstå var av interesse for den andre å vite før avgjørelse kjøp/ikke kjøp ble tatt, eller snakket usant om noe, enten ut fra (temmelig)svikende innsikt ved salget eller bevisst og åpenbar løgn. I tillegg er det en forutsetning at tingen ikke er “i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers”. Ut fra “kjøepsummen og forholdene ellers” (bilmerke, kjørelengde, alder osv, kort sagt alt vi andre som svarer pr distanse vet) hadde kjøperen grunnleggende grunn til å regne med to ting: En EU-kontroll godtkjent pr (datoen denne ble gjennomført) og noe som kunne defineres som en bil og trillet av seg selv til utenfor porten. Galant fra den årgangen er BERYKTET for rust i bærende oppheng, noe som tiliser mange røde flagg for en kjøper på dette punktet). En bil soldt rett før helgen (altså absolutt senest lørdag før kl 17) og med reklamasjon mandag holder ikke. Feilen er beklagelig, og den er ingens subjektive skyld, men ansvaret er da kjøpers.

 

Absolutt seneste tidspunkt for å i det hele tatt vurdere annerledes vllle vært reklamasjon lørdag kveld, etter den inspeksjonen kjøper ihht 1988-kjøpsloven SKAL foreta på varen straks han har anledning, altså straks både kjøper og varen er hjemme på pen parkeringsplass/i en garasje hvor det kan inspiserers. Hadde kjøper DA meldt tilbake kunne dette blitt et hvis-dersom-prosjekt, etter det er det opp til kjøper å a) gjøre mer enn 50 % sannsynlig det faktisk VAR noe synlig å avdekke da bilen svingte ut porten, eller b) overbevise om at man kan forvente å unngå å finne slike skader så lenge en EU-kontroll gjelder. Som Fenrisúlfr allerede har påpekt. Var bærearmen defekt da han kjørte fra deg hadde han ikke fått kjørt bilen hjem. 

 

Du bør selvfølgelig støtte din kjøper dersom han vil kreve noe av verkstedet, men kunne ikke de oppdage spor for 3/4 år siden kan det knapt forventes at du skulle oppdage dem i dag - kjøper som faktsik undersøkte bilen var nærmere til å oppdage det. 

 

Du har altså ingen juridisk plikt til noe som helst her så lenge du ikke har tildekket/holdt tilbake noe. Hva du bør gjøre utenfor jussens område blir opp til din egen vurdering, men husk da: Du skal ikke utelukke hva Fenrisúlfr nevner og altså at litt for hardhent behandling har utløst bristen nå i stedet for om to-tre måneder når sprekker ogsvekkelser ble større. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at den neppe hadde vært kjørbar hvis den var slik før salg og at det hadde skjedd om kort tid uansett. Spørsmålet er hvem som er ansvarlig for å dekke skaden? Kjøper, selger, eller verkstedet som godkjente noe som aldri burde vært godkjent?

Du har vel alt på ditt tørre all den tid bruktvilsalg innebærer å ta over risikoen det innebærer å eie bil. En mekanisk skade som dette får man som regel ikke oppdaget før det er for sent med mindre det var åpenbart ved kontrolltidspunkt. Slik du beskriver bruken av bilen etter dette og hvor mye mer graverende rusten er i enkelte partier av skaden slik den kommer frem på bildet er jeg nok der at dette burde ha vært oppdaget når de sjekket foringen, en åpenbar feil trenger det nok ikke å ha vært. Men verkstedet er neppe erstatningspliktig i noe her med mindre feilen åpenbart burde ha vært oppdaget og bilen har vært involvert i et trafikkuhell som følger av dette. Men det er en helt annen sak.

 

 

Du kan, om motparten oppfører seg, tilby å dekke noe av beløpet for å reparere skaden for goodwill. Jeg ville kun ha delt på kostpris på selve delen da jeg selv mener en slik bil ikke er verdt kostnaden å sette bort på verksted.

Lenke til kommentar

 

*Snip*

Takker for svar. Det var noe slikt jeg så for meg. Skal ta en samtale med NAF i morgen og høre hva de sier om situasjonen.

 

 

Nå har kjøper sendt melding og sier de ønsker å heve kjøpet. Har de lov til å trekke tilbake tilbudene om reparasjon/vraking som de sendte tidligere? Hvem er i så fall ansvarlig å levere bilen tilbake til selger? Siden den nå står på Stord er det både ferge og mange timer kjøring involvert som for min del ikke er aktuelt...

 

@daruu Skal man fikse det selv er det selvsagt en billig affære. Et verksted kan fint finne på å ta mange tusen for både delen og jobben, og sier gjerne at begge sider må fikses samtidig.

Lenke til kommentar

Selve bærearmer var neppe knekt av ved salg eller når bilen ble kjørt hjem. Da hadde bilen ikke vært kjørbar slik som Fenris beskriver det over her.

 

Men det er heller ikke vanskelig å se på bildene at skaden ikke er ny når man ser på hvor mye rust det er i selve bruddet. Jeg vil påstå at dette er noe som burde vært avdekket ved en pkk da slike skader kan være vanskelig å se for Hvermannsen.

Er multilink og den armen der er bare knekt på den ene siden så hadde nok ikke merket det før den knakk helt.

 

Enkleste er å betale for å bytte den armen mot at de fraskriver seg retten til å klage på ytterligere feil, noe som ikke er urimelig siden de nå kjenner bilen.

 

Edit,

ville ikke betalt de 7000kr, kommer sikker ikke til å skrote den.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres ut som trådstarter har tenkt å gi seg her, noe som ikke er merkelig dersom det er litt "trashy" folk som har kjøpt bilen.

Ikke verdt å bli trakassert evt utsatt for ubehageligheter i lang tid selv om man som selger har alt på det tørre (ref bra innlegg over her).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...