Blesten_i_vesten Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Jeg lurer på om jeg bor i en leilighet som ikke er godkjent for utleie? Boligen (fra 2017) er oppført som en enebolig, og nede-etasjen er stengt av fra øvre etasjen, slik at vi har hver vår inngang. Jeg har ikke tilgang til sikringsboksen, slik at når strømmen går, så må jeg ta kontakt med utleierene som bor i etasjen over slik at de kan skru den på igjen. (Ofte er de ikke hjemme, slik at jeg må vente til de kommer hjem før vi får strømmen tilbake. ) Badet, tørketrommelen, vaskemaskinen og oppvaskmaskinen er alle koblet til samme sikring, som fører til at denne går ofte om jeg glemmer meg når ryddeånden kommer over meg. Det er også dårlig lydisolering her. Det er kun en tynn dør som skiller leilighetene, og vi kan høre veldig mye av hverandre, noe vi begge er irritert over. Vi vet de er stille og rolige mennesker, men allikevel høres de ut som elefanter når de går over oss. Kattene deres høres ut som noen som spiller bowling. Vi bor begge på samme adresse/hus-tall. Høres dette lovlig ut? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Høres ikke ulovlig ut. Enkel tommelfingerregel: Er leiligheten din oppført som oppholdsrom, så er det lovlig.* Er leiligheten oppført som kjeller er det ikke lovlig. Det er ingen regler mot å dele sikringsskap eller dårlig lydisolering. Husk at det er også i huseiers interesse at leieboligen er godkjent. Er den ikke det kan huseier få både erstatningskrav ved uhell, og du kan så vidt meg bekjent kreve å få tilbakebetalt husleien da du ikke har fått det du har betalt for. * Selvfølgelig er det mer avansert enn dette, men generelt sett; er det godkjent å bo der er det som regel også godkjent å leie ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Ein kjapp ting du kan sjekke er om det er eit klistremerke i dørkarmen på ytterdøra til sokkelleiligheita di. Dersom leiligheita du bur i er registrert som eiga bueininga så skal det stå eit nummer på det klistremerke. I ditt tilfelle typisk U0101. Dersom du ikkje finn eit slikt klistremerke så kan det tyde på at di leiligheit er ein del av samme bueining som huseigaren sin del av huset. Dette i seg sjølv gjer det ikkje ulovleg, det er lov til å leige ut delar av bustaden men det er ein del krav som skal være oppfylt, som blant anna krav til brannsikkerheit, lysmengde og takhøgde. Korleis du skal gripe ann situasjonen er litt avhengig av kva du vil oppnå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Det å sette inn en mer lydtett dør trenger ikke være store jobben. Det å lydisolere gulv/tak er noe mer jobb. Det spørs om huseier er villig til dette. Alternativet er å flytte, og det vil jo trolig nye leieboere også gjøre, så det å støyisolere kan være lønnt verdt for huseier. Snakk med vedkommende.Forøvrig gjenspeiler kvalitet ofte pris. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Elektrisk - ville spurt nettselskap om om det var mulig å få en elinspektør til å ta en kontroll. Hvis det er for mye på en kurs, jordingsfeil eller annet som går på sikkerheten løs så vil dette bli påpekt og huseier få en frist til å rette opp dette. (Dvs autorisert elinstallatør må gjøre reparasjoner/endringer og sender inn rapport når ferdig om at alt er OK) Rømningsveier/vindu - husk krav om vindu i soverom. Ellers om det skulle være noe å påpeke ift brannsikkerhet. Brannvesenet som evt kan inspisere. Lyd, 42dBA (42 dB gjennomsnitt) gjennom hele døgnet er en grenseverdi: http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk (42dBA blir som rett ved en relativt stille oppvaskmaskin... fottrinn vil nok ikke slå ut her... men lyder kan jo ofte være subjektivt irriterende lenge før lydnivået er over noen grense.) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Har nettopp flyttet fra en leilighet hvor strømsystemet var i samme stand. Det var et sirkus av en annen verden. Jeg fikk omsider eier til å investere i nytt elanlegg, og det var veeeldig vanskelig, selv om det garantert øker verdien på bolig også. Men så mye annet tull der som eier ikke viste interesse for å bedre, så jeg orket ikke bo der. Naboen over trampet rundt som en elefant også, særlig om natten. Hvis du leter bakover i trådene mine, så har jeg laget et par tråder rundt det med strømmen. Det finnes instanser du kan ta kontakt med, som visstnok har en viss makt med tanke på utleie og standard på strømanlegg. Det kan visst tolkes som en vesentlig mangel når strømmen ikke er som det skal, og da kan du kreve reduksjon i leie til det er i orden. Men det er et grått område i jussen, så les nøye, snakk gjerne med advokatvakt, og prøv gjerne å løs det med vennlig forhandling før du begynner å snakke om legale virkemidler. Og vurdér heller å flytte før du gidder dét. Du kan jo også tilby deg å prøve å finne løsninger for å støyisolere bedre. Som eier naturligvis skal betale for. Det behøver ikke koste mange titusener, og det vil gjøre livet mer levelig for alle involverte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Elektrisk - ville spurt nettselskap om om det var mulig å få en elinspektør til å ta en kontroll. Hvis det er for mye på en kurs, jordingsfeil eller annet som går på sikkerheten løs så vil dette bli påpekt og huseier få en frist til å rette opp dette. (Dvs autorisert elinstallatør må gjøre reparasjoner/endringer og sender inn rapport når ferdig om at alt er OK) Rømningsveier/vindu - husk krav om vindu i soverom. Ellers om det skulle være noe å påpeke ift brannsikkerhet. Brannvesenet som evt kan inspisere. Lyd, 42dBA (42 dB gjennomsnitt) gjennom hele døgnet er en grenseverdi: http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk (42dBA blir som rett ved en relativt stille oppvaskmaskin... fottrinn vil nok ikke slå ut her... men lyder kan jo ofte være subjektivt irriterende lenge før lydnivået er over noen grense.) Det er akkurat slik som dette man ikke skal gå frem. Det blir uvennskap og ikke noe godt kommer ut av denne fremgangsmåten. Dessuten vil husleien gå kraftig opp ved neste anledning. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 17. juli 2019 Del Skrevet 17. juli 2019 Det er akkurat slik som dette man ikke skal gå frem. Det blir uvennskap og ikke noe godt kommer ut av denne fremgangsmåten. Dessuten vil husleien gå kraftig opp ved neste anledning. Joda, men hvis diskusjonen strander. Elinspektører er jo i aksjon året rundt der husstander velges ut tilfeldig for kontroll. Så det er jo ikke opplagt at utleier vil se noen sammenheng. Går sikringen så er det forsåvidt bra, men går den mange ggr så spørs det om sikringen er rask nok eller om f.eks. plast på ledninger inne i veggene kan begynne å bli forkullet og blir elektrisk ledende/brannfarlige. Hverken huseier eller leietaker er tjent med mulig brannfelle... Lyd sa jeg var subjektivt utifra at det ofte er noe man må tåle. Bor i relativt ny leilighet nå og lyddempingen er god men akkurat fottrinnene høres. Det plager meg ikke, men noen vil sikkert finne det plagsomt selv om det er langt under 42 dBA - da får man evt vurdere å flytte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Joda, men hvis diskusjonen strander. Elinspektører er jo i aksjon året rundt der husstander velges ut tilfeldig for kontroll. Så det er jo ikke opplagt at utleier vil se noen sammenheng. Går sikringen så er det forsåvidt bra, men går den mange ggr så spørs det om sikringen er rask nok eller om f.eks. plast på ledninger inne i veggene kan begynne å bli forkullet og blir elektrisk ledende/brannfarlige. Hverken huseier eller leietaker er tjent med mulig brannfelle... Lyd sa jeg var subjektivt utifra at det ofte er noe man må tåle. Bor i relativt ny leilighet nå og lyddempingen er god men akkurat fottrinnene høres. Det plager meg ikke, men noen vil sikkert finne det plagsomt selv om det er langt under 42 dBA - da får man evt vurdere å flytte. Man får ikke mangel pga. for liten kurs. Man kan da heller velge å bruke mindre strøm samtidig. Jeg kan ikke forstå at man skal kverulere på slike måter overfor huseier, man kan bare flytte om man ikke er fornøyd. Det er en viss risiko for å påføre huseier betydelige kostnader. Husleier øker med standarden, og det er en viss etterspørsel etter rimelige boliger, så får man ta med eventuelle skavanker med på kjøpet mot å betale lavere husleie. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Man får ikke mangel pga. for liten kurs. Man kan da heller velge å bruke mindre strøm samtidig. Jeg kan ikke forstå at man skal kverulere på slike måter overfor huseier, man kan bare flytte om man ikke er fornøyd. Det er en viss risiko for å påføre huseier betydelige kostnader. Husleier øker med standarden, og det er en viss etterspørsel etter rimelige boliger, så får man ta med eventuelle skavanker med på kjøpet mot å betale lavere husleie. Nå står det jo at boligen er fra 2017 og da pleier det absolutt å være separate kurser til bad og kjøkken.(ref det trådstarter skriver om vaskemaskin og oppvaskmaskin på samme kurs). Byggestandarden skal da være minimum TEK10 og samsvarserklæringer skal finnes for alt det elektriske arbeidet. Her er det en viss sjanse for at ufaglærte/huseier har laget en hybel i ettertid, litt "quick & dirty". 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Her er det en viss sjanse for at ufaglærte/huseier har laget en hybel i ettertid, litt "quick & dirty". Det kan være, men hva oppnår TS med å gå videre med dette? TS var vel på "visning" før avtale ble inngått, og tilstand/standard burde være mulig å observere da. Hvis en inspeksjon gjør at hybelen ikke blir tillatt bebodd, står jo TS uten bolig. Her er man tilbake til spørsmålet lenger oppe (av Avatar): Hva ønsker TS å oppnå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå