Mr. Sanders Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Veit at det muligens er som å banne i kirka, men spør allikevel: Ser at Dell.no kjører noen gode tilbud for tiden. F. eks. selger de Dell Dimension 8300 med følgende nøkkelspesifikasjoner til ca. 6.500 kroner (inkludert frakt): - Intel® 875-P brikkesett/800MHz FSB - Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB - 512MB Dual Channel DDR400 [2x256MB] - 80GB IDE Harddisk (7200RPM) - 48x CD-RW/DVD COMBO. - 128 MB GeForce FX5200 Ønsker man 8xDVD+RW og Intel CPU med HT 3.0 GHz og 120 GB S-ATA disk i tilleg til det ovennevnte, så er prisen rundt 8.000 kroner (inkl. frakt) .... Nå er vel ATI Radeon 9x00 å foretrekke som skjermkort, men allikevel. Men etter hva jeg vurderer så er PC-pakka såpass billig at det nesten ikke er verdt å bygge PC-en selv fra grunnen av med HK, minne, CPU, osv. med risiko fpr at det ikke virker, eller er ustabilt etter at man selv har satt delen sammen. Planen var egentlig: - ASUS P4P800 Deluxe hovedkort - ASUS 9600XTD 128 ViVo skjermkort - 512 MB Ram PC400 - Intel CPU 2.6 GHz 800 - AOpen H600B kabinett - WD Raptor 36.7 HDD Uten skjerm, tastatur, software, DVD-ROM og annet "basic stuff" kommer dette på ca. 7.200 kroner Er Dells tilbud verdt å "ta sjansen på"? Skal ikke "overklokke" og "modde". Skal ha en stabil PC med høy ytelse. Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Jeg er imot færdig PC'er og synes de som har nok peiling til å bygge egen bør gjøre det. Du vil bli overrasket over hvor mye bedre en PC du hadde bygget etter ditt behov hadde vært opp mot en sånn skranglekasse. Sålenge du går for AMD så er det gode muligheter for å få en økonomi PC med kraftig ytelse. Hadde jeg vært deg hadde jeg kikket på noen webshops og funnet ut hva du ville ha og sette opp liste og regne over det. Husk at du hadde tenkt å blåse 8000,- så da blir det litt overkill å trøkke på med de råeste komponentene å ende opp med PC til 50000 i deler. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) greit nok, dell sitt tilbud er nokså bra, men som nevt tidligere har du nok kunskap til å bygge så gjør det. vil tro at du kan få mer for 8000 enn det du har satt opp. men nå skal det nå nevnes at skal du spille litt spill, så SUGER (med store bokstaver!) skjermkortet som følger med dell system'et! bygg selv du, veldig lære rikt også. Endret 24. desember 2003 av AMD-guru #1 Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Om du ikke har behov for veldig stor lagringsplass (iflg forslaget du satte opp hadde du tatt en HD på 36.7GB) Så kan du jo kjøpe et nytt skjermkort for de pengene du sparer på å kjøpe PC'en slik den er! Altså kjøpe Dell PC'en med standard specs og så heller bestille et nytt skjermkort til 2000 kroner Dell leverer bra PC'er, så det er ikke noe å bekymre seg over! personlig ville jeg bygget selv! Du kan få bedre ytelse enn den Dell PC'en til 8-8.5K om du bygger selv! Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) DELL er sikkert bra PC fabrikant, men jeg sverger for å bygge selv. Når du bygger selv så får du de kvalitetskomponentene som du ønsker selv. Med en pakke PC så vil du få noen dårlige komponenter. Anbefaling: - bygg selv (dersom du er noenlunde fingernem) Endret 24. desember 2003 av John Kr Lenke til kommentar
Handlekurv Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 DELL er sikkert bra PC fabrikant, men jeg sverger for å bygge selv. Når du bygger selv så får du de kvalitetskomponentene som du ønsker selv. Med en pakke PC så vil du få noen dårlige komponenter. Anbefaling: - bygg selv (dersom du er noenlunde fingernem) Litt pussig, for jeg sitter med nesten det samme problemet selv. Jeg har kommet frem til følgende fordeler/ulemper ved de to sidene: Dell: Fordel: Komponentene er testet sammen, og all support går til ett sted Ulempe: Prisen skyter i været hvis du går utenom standardkonfigurasjon. Bygge sjæl: Fordel: Du kan velge dine komponenter okkesom, til lavest mulig pris Ulempe: Mye å forholde seg til hvis noe skulle gå galt. De to punktene er jo såklart sterkt forenklet, men de er i grove trekk det det store bildet dreier seg om. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 da jeg sjekka på dell no så ble prisen 7 787 kr men. tror 6500 er litt i underkant. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) selv har jeg en dell dimension 8300 og jeg er fornøyd.med ytelse, vel og merke. bra ytelse. men, det er ett men ja. tror at det å bygge selv hadde vært et billigere alternativ for meg og jeg har noen ganger tenkt at jeg heller burde ha bygget selv. jeg har en kraftigere dell 8300 enn det du nevnte. ati radeon 9800 f.eks. kabinettet til dell er, vell, ikke direkte dårlig men heller lite forandringsvennlig for å si det sånn. det følger med en nmb 92mm vifte som kjøler ned hele pc-en velldig bra med hjelp av gpu kjøelrn og strømmen. det er derimot ingen vifter som suger luft inn og det syntes jeg at er veldig rart men det fungerer tydeligvis bra uten vifter som suger lufta inn. jeg vil si at du får mye stiligere kabinetter enn det dell leverer. vurderer å flytte hele kassa over i et MYE kulere kabinett. dell kabinette er av plastikk. i hvert fall utenpå og inne er det av metall. dette gjør det vanskelig å gjøre forandringer på kabinettet ved mods. hvis du velger dell så tenk over følgende: hvis du f.eks bytter ut kjølepastaen på cpu`en så mister du garantien med en gang. hadde tenkt til dette men da jeg spurte dell om hvordan jeg tok av kjøleren for å gjøre dette fikk jeg i svar at dell ikke har support for dette og at jeg mistet garantien dersom jeg gjorde dette. tror ikke du kan gjøre alt for store forandringer med kjølere på pc`en før du mister garantien. vet ikke hvordan det er med hvis du får autoriserte fagfolk til å gjøre det for deg, men kanskje du da ikke mister garantien. spør dell om dette dersom du lurer. du MÅ lese lovene fra dell om garanti og ansvar og slike greier før du kjøper. og skjønne dem. har du ikke tenkt å bytte til et kulere og bedre kabinett for å overklokke eller installere vannkjøling eller gjøre noen slike forandringer så holder kabinnetet til dell. og kjølinga. men skal du overklokke må du ha flere vifter og kjøling på cpu og dette gjør det ikke bedre at du kan miste garantien. sjekk dette nøyere med garanti. kanskje kan du få en autorisert person til å gjøre forandringer slik at du ikke mister garanti. ett råd til: ikke bestill norton antivirus fra dell. forklaring: jeg bestilte ikke nav 2003 fra dell fordi jeg kan laste det ned fra nett. da jeg fikk pc`en så fikk jeg allikevel med nav 2003 på kjøpet. altså ca. 600 kr spart. fordeler med dell: MEGET bra kundestøtte. er det noe du lurer på med pc`en din så er det bare å ringe dell for å spørre.bra kjøling. vet ikke om den holder till overklokking. ulemper: de andre folka har vell ramsa opp disse allerede og det er vell et hovedpoeng: billigere å bygge selv. lett å miste garanti. alt dette her ble vell kanskje litt rotete men du finner nok ut av det hadde jeg nå fått tilbake pengene for pc-en og skulle velge mellom ferdigbygget eller selvbygget så ville jeg ha valgt selvbygget. grunn: mer kontroll over delene, jeg kunne bytta kjølepasta uten å miste garanti. det er jo helt på trynet at jeg ikke kan byte kjølepasta. dell ødelegger overklokkinga mi! billigere. lærerikt. kunne valgt alle delene selv Endret 25. desember 2003 av T.F.T Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 dell kabinettet er av plastikk. det glemte jeg å si . ikke et kabinett som jeg vurderer Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Fy f..., men nå er prisene på tilbudet til Dell ikke de samme som nå jeg var inne på sidene på julaften. Det ante meg, 6.500 kroner for original spec,., er nå 7.800...skulle m.a.o. ha bestilt på julaften...?! Da blir det "byggesett" på meg allikevel. Det var faktsik 6.412 kroner i går, tro mine ord, da jeg har andre som "bevitnet" prisen. Dell "suger" med å endre tilbud de påstår varer til 29.12.2003. Nå tror sikkert noen at jeg ikke avr med mine fulle fem når jeg sjekka prisen på 6.500, men det var jeg. Endret 25. desember 2003 av Mr. Sanders Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) DELL er sikkert bra PC fabrikant, men jeg sverger for å bygge selv. Når du bygger selv så får du de kvalitetskomponentene som du ønsker selv. Med en pakke PC så vil du få noen dårlige komponenter. Anbefaling: - bygg selv (dersom du er noenlunde fingernem) Litt pussig, for jeg sitter med nesten det samme problemet selv. Jeg har kommet frem til følgende fordeler/ulemper ved de to sidene: Dell: Fordel: Komponentene er testet sammen, og all support går til ett sted Ulempe: Prisen skyter i været hvis du går utenom standardkonfigurasjon. Bygge sjæl: Fordel: Du kan velge dine komponenter okkesom, til lavest mulig pris Ulempe: Mye å forholde seg til hvis noe skulle gå galt. De to punktene er jo såklart sterkt forenklet, men de er i grove trekk det det store bildet dreier seg om. Fordelene er de samme om du bestiller komponentene/maskin fra Komplett/psdata eller multicom, osv. Bare det at du har mer/flere valgmuligheter og bedre garanti hvis du vil bytte ut noen datadeler senere.... Endret 25. desember 2003 av jarmo Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Da er prisen back on track (6500) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Da er prisen back on track (6500) Du får jo bedre og raskere HDD og skjermkort da Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 tror det er det beste for de som har mulighet og kunnskap ,ja. du bør forresten lese DENNE guiden men det har du vell kanskje allerede gjort Lenke til kommentar
Tp3 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Da er prisen back on track (6500) Jeg bestilte PC fra Dell omtrent samtidig som du startet denne tråden. Min PC: Dell 4600 (3DA) P4 3,06 Ghz HT 256MB Ram 120 Gb HD 128 Mb GFFX 5200 8x DVD-RW 17" Flatskjerm Diskettstasjon Prisen var kr. 8655.- Da jeg sjekket sidene neste dag var prisen, på samme oppsett, høyere (9895.-). Nå virket det ikke som om "online-rabatten" på kr. 1240.- var trukket ifra i det hele tatt, selv om det sto at den var inkludert- OG GANSKE RIKTIG: Da jeg regnet ut NY pris, og av nysgjerrighet trakk fra "online-rabatt" på kr. 1240.- ble prisen den samme som den jeg fikk da jeg bestilte (8655.-)! Dagen etter var altså PC`n 1240 kr dyrere.. Merkelig sammentreff synes jeg! DETTE BETYR: Dell averterer med et tilbud, men skrur opp grunnprisen tilsvarende kostnaden for tilbudet, slik at tilbudet i realiteten er falskt. Har også lagt merke til dette tidligere, etter å ha sammenlignet flere "tilbud"- feks med "dobbelt RAM inkludert i prisen" og med "oppgradert harddisk og CD-RW/ DVD Combo inkludert i prisen". Totalprisene var klin like. Uten disse tilbudene er prisen lavere. Man betaler altså vanlig pris for "tilbudet". Juks!! Noe for forbrukerrådet?!? Forøvrig er jeg fornøyd med mitt kjøp, siden jeg fikk PC`n til den billigste prisen;) Mvh, Roger A. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Jepp, og derfor er jeg en smule forbannet på Dell fordi de justerer tilbudene, og på meg selv som ikke slo til før Dell justerte prisen...da blir det byggesett på meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå