NTB - digi Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Gransker dødsulykken i Umeå – flytypen ikke i bruk i Norge Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Ifølge flere artikler i pressen var flyet på 4 tusen meter, og hopperne var klar til å hoppe, når problemene begynte. Er det ikke litt rart at ingen hoppet ut? Selv med en vinge for lite har man minst et halvt minutt på å komme seg ut! Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Ifølge flere artikler i pressen var flyet på 4 tusen meter, og hopperne var klar til å hoppe, når problemene begynte. Er det ikke litt rart at ingen hoppet ut? Selv med en vinge for lite har man minst et halvt minutt på å komme seg ut! Når man ser hvordan flyet spinner nedover så er det sikkert ikke lett å komme seg ut 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Nei helt klart. Men folk kastes jo ut av rullende biler, selv gjennom små åpninger som sideruter! Så man skulle tro det var vanskelig å holde seg inne i flyet om bare døren var åpen! Men kanskje de ikke fikk den opp...Håper virkelig havarikommisjonen klarer å avdekke hele hendelsesforløpet! Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 (endret) G-kreftene har nok sørget for at de lå limt til bakenden på flyet Endret 15. juli 2019 av kim_InnleggNO 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 (endret) G-kreftene har nok sørget for at de lå limt til bakenden på flyet Den følger jeg ikke helt... Hvis deler av ene vingen mangler, tilsier all fysisk teori at flyet vil rotere rundt sin lengdeakse, siden den intakte vingen gir mye mer løft på ene siden av flyet, samtidig som nesen peker nedover, siden høyderor og stabilisator fremdeles fungerer. Dette har støtte i mange praktiske observasjoner. I en slik kontinuerlig roll, med flyet i fritt fall med nesen mer eller mindre rett ned, vil man ikke presses bak i flyet, men heller mot tak, gulv og vegger pga rollbevegelsens sentrifugalkraft, men ikke i noen ekstrem grad. Og moder Jords gravitasjon vil heller hindre passasjerene i å havne bakerst i flyet, siden både flyet og personer inni trekkes mot Jorden med nøyaktig samme kraft. I et fly i fritt fall er man mer vektløs enn noe annet, så hvis døren allerede var åpen, eller lot seg åpne, burde det være fullt mulig å komme seg ut gjennom den. EDIT: Hadde dette hendt noen hundre meter over bakken forstår jeg at man har dårlig tid, og for lavt til å trekke skjerm, men FIRE TUSEN meter! Endret 15. juli 2019 av ozone Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Med den logikken så skal vel ikke folk havne i taket når begge vingene mister oppdriften heller? Sentrifugalkraften vil også plassere kroppene på en plass med liten mulighet for å flytte seg. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Med den logikken så skal vel ikke folk havne i taket når begge vingene mister oppdriften heller? Når folk havner i taket på et fly, har de vært utsatt for negativ-G, ikke fritt fall. I rolig luft holder tyngdekraften på 1G folk nede i setene. I turbulens vil flyet vekselvis fly gjennom luft som går oppover og nedover. Er turbulensen kraftig nok, vil flyet av og til bli dradd nedover av luft som beveger seg ned fortere enn 9.8 m/s (tyngdens akselerasjon, også kalt 1G) Da vil folk lette fra setene. Hadde flyet møtt luft som gikk oppover i 9.8 m/s, blir folk presset ned i setet med 2G et øyeblikk. Som oftest vil opp/ned luften holde seg godt under slike hastigheter, så ingen letter, men bare kjenner "humping". Lenke til kommentar
inx Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Den følger jeg ikke helt... Hvis deler av ene vingen mangler, tilsier all fysisk teori at flyet vil rotere rundt sin lengdeakse, siden den intakte vingen gir mye mer løft på ene siden av flyet, samtidig som nesen peker nedover, siden høyderor og stabilisator fremdeles fungerer. Dette har støtte i mange praktiske observasjoner. Du forenkler litt vel mye her. Tror du at om man fjerner en vinge fra et fly vil man få en rolig, forutsigbar, og stabil rotasjon utelukkende i lengdeaksen? Det er selvsagt ikke tilfelle, og man ser det også i videoen som er offentlig. I kaoset som råder i det flyet i den svært korte tiden de har er det overhodet ikke rart at de ikke kommer seg ut. Har sett flere videoer fra innsiden av hoppfly som får problemer, og folk kan prøve så hardt de vil - man kommer seg ikke ut uten at man faktisk blir kastet ut. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå