Gå til innhold

Reiseregning - 16-årig sønn - hva må hensyntas?

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål vedrørende reiseregning for svært ung medarbeider på utenlandstur (16) - en medarbeider som også er vår sønn. 

Selv er jeg daglig leder og fagansvarlig, og i forbindelse med et prosjekt B under min ferd hjem-oppgave A (fag)-B (fag)-C (ledelse)-hjem var det behov for en junior. Siden junior A som kunne mest om temaet/kunden var opptatt med å finne ut hvordan han best kunne løse to kunders ønske om hans tilstedeværelse samtidig droppet jeg han og gikk videre til junior B på kvalifikasjonslisten, altså vår sønn og ordinært ansatt sommerhjelp på fjerde året.  

Fremreisen var helt ulik for han og meg siden jeg altså først var på oppgave A, mens han assisterte en dag ved “bykontoret” hjemme (del av hans faste oppgaver) og fortsatte så sin egen ferd til han var på B dagen etter meg og ble møtt av meg da han kom hit. Reisen var da svakt dyrere enn nødvediig fordi et par “under 18 år”-hensyn måtte tas. 

Oppholdet er skilt, siden 1) gjester under 18 år på eget værelse var uønsket der jeg bor, men 2) veldig velkomment på eiers andre sted 500 meter borte hvor grensen var 16 år så lenge oppholdet var betalt på forhånd og firmaet garanterte. (For øvrig et sted 5 % rimeligere enn mitt eget, uten at DET var mål - antar det henger sammen med at kundene i gjennomsnitt er yngre.) 

Måltider i prinsipp skilt, lunsjer arbeidsdager og noen andre måltider har imdilertid naturlig nok vært felles. 

Hjemreisen er pt litt usikker: Plan A er at vi reiser sammen etappe 1 og der skilles våre veier. Hans etappe 2 er direkte hjem eller evt via 1/2-1 dag på bykontoret hjemme og så reise hjem derfra som vanlig, min flyavgang litt senere til pkt C på egen arbeidsliste før hjemtur.. Denne kan godt bli forkastet til fordel for plan B, som vil si at han reiser via en kunde i utlandet og gjør en jobb der, etterpå møtes vi underveis på min reise hjem fra punkt C og reiser siste del sammen. 

Rent praktisk: Frisøndag ligger inne siden det a) var rimeligere enn hjem + retur, b) var klart mindre stressende enn hjem + retur og c), reduserte litt på ellers lange nok arbeidsdager ved at også lørdag ble grukt til arbeid (søndag var reelt fri, som alltid for kristne når arbeid ikke MÅ gjøres). Alle vesentlige billetter for ham er bestilt i forkant av sekretær/reiseansvarlig og det samme er/blir overnatting. Det mindre vesentlige som ordnes best on-site legges ut av en “valutakasse” han har, evt av mitt reisekort så lenge vi er felles. Hva gjelder kost har han en kostkasse (pt en valuta, blir to om han også skal innom kunden på hjemtur). Den var på XXX og evt YYY penger i harde kontanter, retur skal leveres samme i kontanter+kvitteringer. Han har for øvrig basic kokemuligheer og egen kost unntatt lunsjene vi har felles og under reise. 

Ut fra dette: Hva må - utover plain standard for reiseoppgjør - tas hensyn til/passes på/ekstradokumenteres ved hans (og evt mitt) reiseoppgjør, gitt slektsskapsfhold, hans “underage” og vår delvise fritid sammen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du sannsynliggjøre at samme opplegg ville blitt fulgt for junior A? Oppbevar slik dokumentasjon.

Generelt sett vil dette bare være et problem hvis reisen har innslag av ferie (i praksis dager uten faglig/arbeidsrelevant innhold). Slik jeg forstår innlegget ditt er det ingen slike innslag.

Lenke til kommentar

Kan du sannsynliggjøre at samme opplegg ville blitt fulgt for junior A? Oppbevar slik dokumentasjon.

Generelt sett vil dette bare være et problem hvis reisen har innslag av ferie (i praksis dager uten faglig/arbeidsrelevant innhold). Slik jeg forstår innlegget ditt er det ingen slike innslag.

Jeg kan sannsynliggjøre for junior A bortsett fra de spesielle - og noen hundre kroner fordyrende - hensynene som måtte tas pga sønnens alder under 18. Her kan jeg greitt dokumentere hvorfor jeg måtte ta dyrere valg 2+3 for ham siden han var spesifikt uønsket i forhold alderskravet for valg 1. . 

Reisen har kanskje innslag av ferie - vi hadde en søndag med totalfri og mye interessante opplevelser (som reiseregningen selvsagt ikke har spor etter siden de var 100 % privatvalgte utgifter og verken skal dekkes av firmaet eller subsidierers av statskassen). Imidlertid har jeg ingen problemer med å dokumentere at opphold on-site var rimeligere for firmaet enn hjemreise, i tillegg til at det var mer behagelig både for lørdag kveld/søndag og for kveldene etterpå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...