Gå til innhold

Norske bedrifter betaler heller løsepenger enn å investere i IT-sikkerhet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkerhet koster  dessverre ganske mye både i lisenser (see bare på Office 365 E3 kontra E5), Det er E5 de spennende sikkerhetfunksjonene kommer inn, ikke minst koster personell mye med slik kompetanse, så dette forstår jeg godt. 

Hadde difi fungert i Norge som organ kunne det kommet krav i hva bedrifter (over en hvis størrelse eller omfang) må ha ikke bare offentlige men også private, minimums baseline på sikkerhet så hadde dette hjulpet mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkerhet koster  dessverre ganske mye både i lisenser (see bare på Office 365 E3 kontra E5), Det er E5 de spennende sikkerhetfunksjonene kommer inn, ikke minst koster personell mye med slik kompetanse, så dette forstår jeg godt. 

Hadde difi fungert i Norge som organ kunne det kommet krav i hva bedrifter (over en hvis størrelse eller omfang) må ha ikke bare offentlige men også private, minimums baseline på sikkerhet så hadde dette hjulpet mye. 

Dette vil vel gjøre Norge til et yndlingsmål for kjeltringer..., igjenn.

Etterhvert som "løsepengekravene"

blir fetere spørs det hvor stor betalingsviljen blir.

For at de vil teste smertegrensen,

det må man regne med.

Skal dette være til å leve med må man

"skjerme" sine følsomme data så det ikke er så mye å oppnå for kjeltringene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan forstå at noen kan være villige å betale løsepenger første gangen dette skjer. Men med backup daglig, ukentlig, månedlig så burde ikke løsepenger være nødvendig å skulle betale. Har man da backup på så mange steg så kan man rotere tilbake til der viruset ikke har fått feste. Men det er vel også litt detektivarbeid.

Finnes det løsninger som faktisk kan fortelle når infeksjonen inntraff mhp. det å skulle rulle tilbake basert på backup?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jøye meg. Hvis jeg skal starte bedrift i dag, så kan jeg ikke engang stole på at stat, politi og forsikring dekker lagertap på internett på linje med fysisk lager?

Det virker som at staten dytter dette ansvaret litt for lett over på private aktører.

Lenke til kommentar

Jøye meg. Hvis jeg skal starte bedrift i dag, så kan jeg ikke engang stole på at stat, politi og forsikring dekker lagertap på internett på linje med fysisk lager?

Det virker som at staten dytter dette ansvaret litt for lett over på private aktører.

Igjen hadde difi fungert hadde ikke dette vert en problem

Lenke til kommentar

Idioter som gir etter for utpressing. Ok, om man må gjøre det èn gang. Fair nok, men om man kommer i den situasjonen, skal man bare få ræva i gir og invistere en sterk stor sum for å endre systemene radikalt. Er det blitt hull igjennom, man betaler og tror det går over... ...Jammen, så skjer det igjen og igjen, til de kloke mennesker forlater båten, og skipperen står tilbake alene med en finger for å plugge hullet i kjølen.

Hvaffaen. Moderne IT, med utfordringer, styrker og svakheter har eksistert i mer enn 30 år. På tide å hoppe på toget? Driver de samme menneskene med penn og papir-bokføring? -De burde kanskje, langt sikrere og billigere?!

-Det vil alltid være en idiot-sjef som nekter å ha en IT-høyrehånd... ...Han vil jo kreve høy lønn, og nerder fortjener ikke penger, eller?

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...