NTB - digi Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Vegvesenet bruker klimavennlig asfalt for å nå klimamål Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Pengene rår vettu, på et tidspunkt faller nok dette luftslottet også. Spørsmålet hva er kvaliteten på denne asfalten kontra den som brukes idag( ikke at den er noe å skryte av heller) hvor fort må vi inn igjen og legge ny ? da går fort regnestykket opp i spinning 2 Lenke til kommentar
WJXE2X83 Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Asfalt (gresk άσφαλτος ásphaltos, «jordbek») består av høymolekylære hydrokarboner, og er en brunsvart, seig masse. Ordet benyttes ofte som synonym for asfaltbetong, blandingen av asfalt med sand- og steinmateriale til bruk som veidekke. Asfalt er godt egnet som veidekke grunnet sine elastiske egenskaper i motsetning til betong som er et mer sprøtt materiale. Asfalt kan også gjenbrukes.Framstilling[rediger | rediger kilde] Asfalten som brukes på veier, parkeringsplasser og andre arealer fremstilles i asfaltfabrikker. Rundt 95 prosent av asfalten består av steinmateriale som bindes sammen av oljeproduktet bitumen. Egenvekt/massetehetthet til asfalt er forskjellig basert på hvilken tilstand den er i Egenvekten er størst etter at asfalten er ferdig lagt og presset Asfalt,støpt: 1500–2000 kg/m3 Asfalt, presset: 2000–2500 kg/m3 Når asfalt deponeres rives det opp i flak. Deretter kjøres det til asfaltverk der det kan varmes opp og resirkuleres til ny asfalt. Deponert asfalt har store luftlommer mellom flakene, massetettheten for 1m3 er ca 1 500 kg 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Hadde ikke vær mulig for vegvesenet å legge inne enda en sving på den ztrekningen der? 5 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Hadde ikke vær mulig for vegvesenet å legge inne enda en sving på den ztrekningen der? Kanskje de kunne spart mer asfalt og dermed utslipp på å lage mer rette veier? Da blir de jo kortere, og bilene vil bruke mindre energi... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Moderatormelding Off-topic forsvant. Vil dere diskutere klimaendringer så kan man gjøre det her.Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
missi Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Hva er slitestyrke og friksjon på denne asfalten kontra tradisjonell asfalt? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Det forskes nok mye på asfalt til veier i Norge, både når det gjelder pris, friksjon, refleks/lys , og levetid. Men forskes det nok? - Og det er jo/burde være et spennende og viktig forskningsområde. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Blyfri ammunisjon virket også som en god idè en gang i tiden. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Klimavennlig asfalt høres like bra ut som klimavennlig tungolje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå