Gå til innhold

Vegvesenet bruker klimavennlig asfalt for å nå klimamål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pengene rår vettu,  på et tidspunkt faller nok dette luftslottet også.

 

Spørsmålet hva er kvaliteten på denne asfalten kontra den som brukes idag( ikke at den er noe å skryte av heller) hvor fort må vi inn igjen og legge ny ? da går fort regnestykket opp i spinning 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Asfalt (gresk άσφαλτος ásphaltos, «jordbek») består av høymolekylære hydrokarboner, og er en brunsvart, seig masse. Ordet benyttes ofte som synonym for asfaltbetong, blandingen av asfalt med sand- og steinmateriale til bruk som veidekke. Asfalt er godt egnet som veidekke grunnet sine elastiske egenskaper i motsetning til betong som er et mer sprøtt materiale. Asfalt kan også gjenbrukes.Framstilling[rediger | rediger kilde]

 

 

Asfalten som brukes på veier, parkeringsplasser og andre arealer fremstilles i asfaltfabrikker. Rundt 95 prosent av asfalten består av steinmateriale som bindes sammen av oljeproduktet bitumen.

Egenvekt/massetehetthet til asfalt er forskjellig basert på hvilken tilstand den er i

Egenvekten er størst etter at asfalten er ferdig lagt og presset

Asfalt,støpt: 1500–2000 kg/m3

Asfalt, presset: 2000–2500 kg/m3

Når asfalt deponeres rives det opp i flak. Deretter kjøres det til asfaltverk der det kan varmes opp og resirkuleres til ny asfalt. Deponert asfalt har store luftlommer mellom flakene, massetettheten for 1m3 er ca 1 500 kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...