trikola Skrevet 16. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2019 Plater i plast eller plastlignende materialer som skal fungere som hvilested/skjul for rognkjeks. Det som skiller dette hvilestedet/skjulet fra skjulene som benyttes i dag er at dette er utformet som en plate med glatte overflater, som gjør det enkelt å holde rent og ikke blir som en tareskog eller rør som kan fungere som ynglested for lakselus. Å beskrive hva man ønsker seg - "skal fungere som hvilested/skjul for rognkjeks" - er nå virkelig ikke noe oppfinnelse. Så mye til "krav 1". "Krav 2" beskriver en plate med glatt overflate som er enkelt å holde ren. Tviler på at det er noe som helst nytt, til og med ifm fiskeoppdrett. Men at platen blir til et rør - det kan jeg tenke meg er nytt i fiskeoppdrett. Har imidlertid mistanke at det ikke finnes grunnlag i beskrivelsen at en plate blir til et rør. <sarkasme off> Å gi patent - som er en enerett - til en person er ensbetydende med å ta den samme retten fra alle andre. Da skulle det bare mangle at man ikke krever juridisk godt håndverk og nøye avveielse om hva eneretten innebærer og hva ikke. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2019 Det er og må være strenge regler for patenter, da en oppfinnelse har internasjonal beskyttelse. Ved tvil er det jurister som må finne ut om et patent er brutt eller ikke. Det er selve patentkravet som må skrives på en slik måte at oppfinnelsen har tilstrekkelig «oppfinnerhøyde». I patentkravet skal det som kommer fremfor «k a r a k t e r i s e r t v e d» beskrive det som er kjent, og bak kommer det som karakteriserer det som er nytt. Hele patentkravet må skrives uten punktum, noe jeg glemte da jeg søkte patent første gang. Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 16. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2019 Jeg tror vi trygt kan konkludere med at det ikke sitter noen ny "Einstein" i dette patentstyret. Makan til vås. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 17. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2019 Jeg tror vi trygt kan konkludere med at det ikke sitter noen ny "Einstein" i dette patentstyret. Makan til vås. Mener du det er vås at Patentstyret avslår en søknad som ikke oppfyller kravene? Noen ny Einstein kan en ikke påregne, men krav for ansettelse er minimum mastergrad, og noen minutter på Linkedin viser at flere har doktorgrad. Har du noen problemer med deres kvalifikasjoner? Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 19. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2019 Tror nok patent har sin funksjon, men kan revideres. Muligens.... 5 år for medesiner og 10 år for Ting IP betyr ikke Intligens Property, det er bare at Eg veit kem eg prater med. OK, for et mindre beløp. the MOV TyskbbbFinw97.pdf Du skriver så usammenhengende og kryptisk at jeg er veldig usikker på hva du mener og hvor du vil, men... Hvis jeg har tolket deg rett i at du har planer om å søke patent for "The MOV", og det her er den beskrivelsen av konseptet som det ser ut som at den er, så kan du like godt spare deg bryderiet. Du har ved å poste beskrivelsen her allerede ødelagt fullstendig for deg selv ved å avsløre konseptet i et åptent forum. Det er et absolutt krav at konseptet ikke kan være tidligere publisert når søknaden blir initiert. Å legge det ut i et lukket forum er allerede rettslig testet og er å regne som publisering, så å publisere et konsept i et åpent forum er en garanti for at det ikke lenger vil være patenterbart. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 19. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Du skriver så usammenhengende og kryptisk at jeg er veldig usikker på hva du mener og hvor du vil, men... Hvis jeg har tolket deg rett i at du har planer om å søke patent for "The MOV", og det her er den beskrivelsen av konseptet som det ser ut som at den er, så kan du like godt spare deg bryderiet. Du har ved å poste beskrivelsen her allerede ødelagt fullstendig for deg selv ved å avsløre konseptet i et åptent forum. Det er et absolutt krav at konseptet ikke kan være tidligere publisert når søknaden blir initiert. Å legge det ut i et lukket forum er allerede rettslig testet og er å regne som publisering, så å publisere et konsept i et åpent forum er en garanti for at det ikke lenger vil være patenterbart. Har sett gjennom 8 000 patenter “ICP B60F3”, mykje fint å lese. Og har sendt PDF´n ut til over 1 000 av dei største firma for litt mer enn 15 år siden, joda konsept tror eg er litt vansklig å patentere.Åra går: “Verlasse dich nie auf Zahlen. Sie sind wie Gene, sie werden benutzt und haben ihr eigenes Wissen. Es wird die Hölle werden für Produzenten von Wohnmobilen > 150 000DM, Produzenten von Freizeitmotorbooten von im Segment < 100 000, 1 Millionen] DM.” Eg er strategisk og løsningsorientert. Endret 19. juli 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2019 (endret) Det er og må være strenge regler for patenter, da en oppfinnelse har internasjonal beskyttelse. Ved tvil er det jurister som må finne ut om et patent er brutt eller ikke. Det er selve patentkravet som må skrives på en slik måte at oppfinnelsen har tilstrekkelig «oppfinnerhøyde». I patentkravet skal det som kommer fremfor «k a r a k t e r i s e r t v e d» beskrive det som er kjent, og bak kommer det som karakteriserer det som er nytt. Hele patentkravet må skrives uten punktum, noe jeg glemte da jeg søkte patent første gang. Du som har litt erfaring i patentering, tror du patenter slepp lettere I gjennom i andre land og dei heller tar det i retssalene.Som jo har sine kostnader. Og kan man si at patenter ofte er utløpt før noe skjer. Hva tror Du er beste angrepsvinkel når man har et patent. Vurderer selv å bare late det gå ut etter 12 mnd etter søknad, og har da ca 5 måneder å selge det på (overlate internasjonal søkning til en større industriell aktør). At noe skjer er mitt eneste mål, men selvsagt greit med ressurser til andre prosjekt/ kunne kjøpe litt ekspertise og prototype litt. Litt arbeid og penger blir det jo okke som om man lykkes, selv om lærdom og opplevelsen er heile greia, fin dress og en betre stol bak skjærmen kan jo være greit. Himaleia er derimot å overdrive, vi har nok snøv og kuldegrader til å få neglesprett og tung pust på telttur over alt Endret 25. juli 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2019 Du som har litt erfaring i patentering, tror du patenter slepp lettere I gjennom i andre land og dei heller tar det i retssalene. Som jo har sine kostnader. Og kan man si at patenter ofte er utløpt før noe skjer. Hva tror Du er beste angrepsvinkel når man har et patent. Vurderer selv å bare late det gå ut etter 12 mnd etter søknad, og har da ca 5 måneder å selge det på (overlate internasjonal søkning til en større industriell aktør). At noe skjer er mitt eneste mål, men selvsagt greit med ressurser til andre prosjekt/ kunne kjøpe litt ekspertise og prototype litt. Litt arbeid og penger blir det jo okke som om man lykkes, selv om lærdom og opplevelsen er heile greia, fin dress og en betre stol bak skjærmen kan jo være greit. Himaleia er derimot å overdrive, vi har nok snøv og kuldegrader til å få neglesprett og tung pust på telttur over alt Jeg har patentsøknader som hobby, og for meg er det ikke aktuelt å søke i utlandet. De ideene jeg har patentsøkt mener jeg har en verdi som industriprodukt i Norge, og det er interessant å finne ut om noen har tekt samme tankene tidligere. Da søker en patent, som koster kr 850,-. Behandlingen i patentkontoret tar lang tid, og for ene søknaden som er inne til behandling nå har det gått over 15 mnd., og prosessen er ikke avsluttet. Når en får meddelt et patent må en betale kr 1200,- dersom en faktisk ønsker et patent. 3 år fra søkedato må de årlige avgiftene betales, som blir 3 * 750= 2250,- Etter dette må årlige avgifter betales, og skal en beholde et patent over lang tid blir det mye penger for en privatmann. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå