Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?

Anbefalte innlegg

Selvbetjening kommer til å komme til alle butikker

Ser fram til at Extra kommer med håndskannere som Obs har, så jeg kan skanne varen inne på butikken og vite hvor mye jeg skal betale før jeg kommer til kassen, hvor jeg bare drar kortet 

Aldri møtt på kø på selbetjening på Obs, mens på betjente kasser er det lange køer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvbetjente kasser er noe man kun vil ha i en overgangsperiode.  Ikke bare i USA, men også i Kina og England har man allerede et par butikker helt uten kasse. Det vil selvsagt være litt prøving og feiling og ta noen år før man får spredt det, men når man først har fjernet kassene finnes det ingen gode argumenter for å få dem tilbake. Selv de selvbetjente kassene vil da bli en fortidslevning. Man vil ta barn med på museum for å vise hvordan det var, men de vil ha problemer med å tro det. "Måtte dere virkelig stå i kø og vise en og en vare for å slippe ut?"

Og en annen konsekvens er som sagt at man bør kunne ignorere alt av lukkelover. Den eneste begrensningen blir antagelig for salg av alkohol.

Lenke til kommentar

Jaja.. Da ender det hele med at vi får seks arbeidsdager i uka istedenfor for fem da. 

Hadde dere klart å tenke litt lenger enn "jeg vil kunne gå på butikken på søndag" så ville dere skjønt hvor dette ender opp. Det er faktisk uproblematisk at butikker har stengt 1/7 dager i uken.

Men for all del, gjør jobben til de rike lettere, ved å ødelegge den lille beskyttelsen vi stakkars arbeidere har.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jaja.. Da ender det hele med at vi får seks arbeidsdager i uka istedenfor for fem da. 

Hadde dere klart å tenke litt lenger enn "jeg vil kunne gå på butikken på søndag" så ville dere skjønt hvor dette ender opp. Det er faktisk uproblematisk at butikker har stengt 1/7 dager i uken.

Men for all del, gjør jobben til de rike lettere, ved å ødelegge den lille beskyttelsen vi stakkars arbeidere har.

Det kan vi beskytte med lovverk, ikke noldus-lovverk.

Lenke til kommentar

Nei, man ender ikke opp med flere arbeidsdager, men flere personer i arbeid, og kanskje man får flere uføre ut i arbeid

Mange uføre som klarer å jobbe noen dager, men som ikke klarer å ha fulltidsjobb, og det kan være et steg til lengre arbeidsdager

Også har vi studenter som vil ha litt ekstra inntekt, men som ikke har tid til å jobbe på hverdager

Lenke til kommentar

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha strøm hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha vann hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha avløp hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha mobilnett hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha Internett hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha mail, nettaviser og masse nettjenester hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha politi og brannvesen hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal ha åpne veier uten sne hele uken? Holder det ikke at du har det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal kunne fylle bensin hele uken? Holder det ikke at du gjør det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal kunne bo på hotell hele uken? Holder det ikke at du gjør det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal kunne gå på cafe, bar eller restaurant hele uken? Holder det ikke at du gjør det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal kunne gå på kino hele uken? Holder det ikke at du gjør det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal kunne gå på legevakt eller ringe ambulanse hele uken? Holder det ikke at du gjør det på hverdager?

-Forventer du at noen skal jobbe i helgen for at du skal kunne reise med trikk, t-bane, busser, tog, ferger og fly hele uken? Holder det ikke at du gjør det på hverdager?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Arbeidskraft er billigere i USA enn i Norge så vi har tradisjon for raskere å ta i bruk ny teknologi som eratatter arbeidere... selv om teknologien ofte kommer fra USA. Holdt de ikke opp til nylig på med å betale med sjekk i USA? Idag har man i stadig flere butikker både selvbetjente og betjente kasser og jeg får stadig oftere sure kommentarer og blikk om jeg ikke velger selvbetjening. Når man får robuste systemer som ikke trenger kasser i det hele tatt så blir det veldig vanskelig å argumentere for å beholde dem.

Jeg ser liksom ikke i Norge at man får noe opprør for å sikre at man i fremtiden har ansatte som skal sitte i kassa i matvarebutikken når man har enklere og raskere tekniske løsninger akkurat som det ikke har vært noe opprør for ansatte som skal fylle bensin, settere i avistrykkeri, heisførere, trikkekonduktører, telefondamer, gatelystennere, melkemenn samt de som jobbet i videoutleiebutikker.

Det kommer sikkert til å bli igjen noen spesielforretninger med tradisjonell betjening, men jeg tror at det vanlige i Norge om 10-15 år bare blir å plukke med seg varene og gå rett ut.

Norge har pratet om selvbetjente kasser i 10 år, og tanken når det ble introdusert var at de fleste butikker kommer til å bare ha selvbetjente kasser. Idag brukes betjente kasser på omtrent alle brustadbruer og på de fleste butikker utenfor byene og selv i Oslo så vet jeg om mange butikker som ikke har selvbetjente kasser. Blant de få butikkene som faktisk har selvbetjente kasser, så er det mange som ikke bruker dem i stor grad.

Og utenom selvbetjente kasser i noen få butikker så har det vært reformtørke. Roboter blir ikke brukt i noen grad, scanning av varer blir fortsatt gjort med strekkode, varetelling blir fortsatt gjort manuelt og butikkene er fortsatt små og ineffektive.

Arbeidskraft er billigere i USA, men de har også en mer dynamisk økonomi som gjør det lettere å få igjennom nye ideer. Kostnadene for ansatte er ikke så relevant, fordi i USA er det også billigere å kjøpe og vedlikeholde ny teknologi. Det som er viktig er om myndighetene støtter det, og om det finnes investorer.

Du nevner en del industrier som har forsvunnet, de fleste av dem forsvant før Norge ble et sosialdemokratisk land og resten er små industrier som mangler politisk makt. Det er industrier som har blitt beskyttet mot teknologi idag.

Vi subsidierer små bondegårder og på den måten holder ineffektive små bondegårder i livet. Et annet eksempel er at t-banene blir kjørt av mennesker når de kunne blitt kjørt automatisk som i København og taxiindustrien. Det jobber utrolig mange folk i butikker, både myndighetene, fagforeningene, og noen industrier kommer til å kjempe imot teknologi som gjør butikkansatte irrelevant. Du vil ikke engang legge merke til at de kjemper imot det, bare at teknologien aldri kommer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Selvbetjente kasser ved utgangen uten skanner man har med i butikken er ubrukelige da det går fortere med en betjent kasse, når det ikke er kø

Eneste grunnen til at jeg storhandler på Obs er fordi de har skanner

Før den tid handlet jeg nesten ikke på Obs

Lenke til kommentar

Norge har pratet om selvbetjente kasser i 10 år, og tanken når det ble introdusert var at de fleste butikker kommer til å bare ha selvbetjente kasser. Idag brukes betjente kasser på omtrent alle brustadbruer og på de fleste butikker utenfor byene og selv i Oslo så vet jeg om mange butikker som ikke har selvbetjente kasser. Blant de få butikkene som faktisk har selvbetjente kasser, så er det mange som ikke bruker dem i stor grad.

Selvbetjente kasser er en dårlig midlertidig tilleggs-løsning som man kun vil ha et part år før vi helt kvitter oss med kassene. De tar lang tid og stopper ofte opp ved feil hvor man må ha tak i betjening for å få de til å virke igjen.

Et annet eksempel er at t-banene blir kjørt av mennesker når de kunne blitt kjørt automatisk som i København og taxiindustrien.

I Oslo har t-banen et 53 år gammelt signalanlegg som det vil koste over 5 milliarder å bytte ut. Og man har ofte vogner som turistene tar bilde av da de tror det er historiske baner satt opp for turistene. Når man ser hva de bruker av teknologier og hvor mye de bygger ut i flere kinesiske byer så blir jeg flau av Oslo hvor så mye henger igjen på 1960-tallet. Vi byurde ha byttet ut det meste og hatt glassdører mellom perrong og bane.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/QoaPnP/Siden-1966-har-det-tikket-i-en-kjeller-pa-Toyen-Det-er-lyden-av-en-by-som-gar-pa-skinner (bak betalingsmur)

Det jobber utrolig mange folk i butikker, både myndighetene, fagforeningene, og noen industrier kommer til å kjempe imot teknologi som gjør butikkansatte irrelevant. Du vil ikke engang legge merke til at de kjemper imot det, bare at teknologien aldri kommer.

Det tror jeg ikke. Teknologien med selvbetjente kasser er jo der allerede og jeg har ikke hørt om protester mot det. Det er bare deres ineffktivitet som hindrer at de ikke blir mere utbredt. Når man kutter ut kasser helt, som er en mye større endring, så vil noen kjeder si at de vil beholde butikkansatte for å sikre mere "personlig service", men de fleste kjjønner at disse raskt vil forsvinne og alt som er igjen er vektere.

Lenke til kommentar

Selvbetjente kasser er en dårlig midlertidig tilleggs-løsning som man kun vil ha et part år før vi helt kvitter oss med kassene. De tar lang tid og stopper ofte opp ved feil hvor man må ha tak i betjening for å få de til å virke igjen.

Når det kom ble det ikke solgt som en dårlig midlertidlig løsning, men en ny revolusjonerende ide som vil forandre dagligvarebransjen. Feil er normalt med ny teknologi, selv bankID stopper å virke av og til. Selvbetjente kasser fungerer bra om man gjør det riktig, f.eks. som Rema 1000 på majorstuen. Den butikken mange kunder og svært få ansatte, og tjener masse penger. De burde derfor ha lavere priser, men det har de ikke fordi de store selskapene tar pengene og bruker dem på butikker som taper penger. Det ser vi problem nummer 1, markedsinsentivene finnes ikke.

Et mer avansert system kan også slutte å fungere, og da må en ansatt fikse det. De må også ha ansatte som passer på og rydder. Mange butikker i Norge er små og har bare en person som sitter i kassa, da er det lite å tjene på å ha et slikt avansert system. Det vil fungere mye bedre for store butikker som vi ser i USA.

I Oslo har t-banen et 53 år gammelt signalanlegg som det vil koste over 5 milliarder å bytte ut. Og man har ofte vogner som turistene tar bilde av da de tror det er historiske baner satt opp for turistene. Når man ser hva de bruker av teknologier og hvor mye de bygger ut i flere kinesiske byer så blir jeg flau av Oslo hvor så mye henger igjen på 1960-tallet. Vi byurde ha byttet ut det meste og hatt glassdører mellom perrong og bane.

5 millarder kroner er ingenting, vi brukte nesten 5 milliarder kroner på et nytt Munch museum som folk ikke engang liker. Jeg tror også det kunne blitt mye billigere om de var villig til å se på alternative løsninger.

Så hvorfor bytter de ikke til helautomatiske tog? Hvorfor lar Norge landbruksindustrien være så ineffektiv? Hvorfor bruker taxier fortsatt taksometer? Det handler om å beskytte ansatte mot konkurranse.

Det tror jeg ikke. Teknologien med selvbetjente kasser er jo der allerede og jeg har ikke hørt om protester mot det. Det er bare deres ineffktivitet som hindrer at de ikke blir mere utbredt. Når man kutter ut kasser helt, som er en mye større endring, så vil noen kjeder si at de vil beholde butikkansatte for å sikre mere "personlig service", men de fleste kjjønner at disse raskt vil forsvinne og alt som er igjen er vektere.

Det er ingen grunn til å protestere mot selvbetjente kasser, i de fleste butikker blir de bare brukt som en hjelpemiddel og er derfor ikke en trussel mot ansatte. Store effektive butikker med selvbetjente kasser er en trussel for ansatte, men det har heller ikke skjedd. Det er mye reguleringer og press på industrien som holder butikkene små.

Det samme problemet kommer til å påvirke eventuell ny teknologi hvor man har ingen kasser. Det er vanskelig å effektivisere små butikker og brustadbruer. De trenger fortsatt ansatte til å rydde, fylle opp grønnsaker og ordne pant. 

De må også ha kasser desverre, fordi folk ønsker å bruke kontanter og kort. Som nevnt over prisene er ikke tilpasset markedet, så de har ingen grunn til å ikke gå til nabobutikken som tillater kort. Det eneste jeg forventer er at om 10 - 20 år, så har vi selvbetjente kasser som kan scanne alle varene på en gang.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Når det kom ble det ikke solgt som en dårlig midlertidlig løsning, men en ny revolusjonerende ide som vil forandre dagligvarebransjen.

Selvsagt må de si det, men de fleste skjønner antagelig at det kun er en dårlig midlertidig ekstraløsning. Og det gjør det lettere å aksept for overgangen til kasseløse butikker.

Det er vanskelig å effektivisere små butikker og brustadbruer.

De vil antagelig forsvinne. Utenom tiden alle kan jobbe idag vil det holde med vektere og om de er vektere på Oslo S eller på Rema vil ikke gjøre noe forskjell på når de kan jobbe.

De må også ha kasser desverre, fordi folk ønsker å bruke kontanter og kort.

Hvor lenge tror du man vil beholde kravet om at de som vil skal kunne betale i kontanter? 3 år? 5 år?

Det eneste jeg forventer er at om 10 - 20 år, så har vi selvbetjente kasser som kan scanne alle varene på en gang.

Man har allerede helt kasseløse butikker idag.

Lenke til kommentar

På denne planeten har vi såkalt "tid" som strekker seg 24/7/365 overalt. Det er ikke absolutt DU som må jobbe, hvis du ikke vil. Det er de arbeidsledige (og kanskje de fattige) som gjerne vil tjene en slant også i helgen.

Det er ikke de rike som tjener best på dette, det er faktisk samfunnet i sin helhet fordi det er penger som får det til å gå rundt, både for butikkeierne og kundene. Livet går videre...

Lenke til kommentar

På denne planeten har vi såkalt "tid" som strekker seg 24/7/365 overalt. Det er ikke absolutt DU som må jobbe, hvis du ikke vil. Det er de arbeidsledige (og kanskje de fattige) som gjerne vil tjene en slant også i helgen.

Det er ikke de rike som tjener best på dette, det er faktisk samfunnet i sin helhet fordi det er penger som får det til å gå rundt, både for butikkeierne og kundene. Livet går videre...

Mange, som tidligere nevnt får ikke lønnstillegg for ubekvem arbeidstid. Det finnes også mange som heller ikke betaler folk det de er pliktige til. For eksempel kjøpmenn som driver dagligvarebutikk (fra erfaring). Nevnte man der hva man hadde rett på, fikk man beskjed om å si opp, noe som skjedde et par ganger.

Jeg må ikke jobbe hvis jeg ikke vil? Gjerne fortell meg hvordan jeg skal få tak i mat, betale eiendomsskatt, formueskatt o.l. uten en eller flere faste inntekter.

Det er de rike (les: Adelen) som tjener på det. Oss fattige klarer å gå på butikken en av de 6/7 andre dagene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mange, som tidligere nevnt får ikke lønnstillegg for ubekvem arbeidstid. Det finnes også mange som heller ikke betaler folk det de er pliktige til. For eksempel kjøpmenn som driver dagligvarebutikk (fra erfaring). Nevnte man der hva man hadde rett på, fikk man beskjed om å si opp, noe som skjedde et par ganger.

Jeg må ikke jobbe hvis jeg ikke vil? Gjerne fortell meg hvordan jeg skal få tak i mat, betale eiendomsskatt, formueskatt o.l. uten en eller flere faste inntekter.

Det er de rike (les: Adelen) som tjener på det. Oss fattige klarer å gå på butikken en av de 6/7 andre dagene.

Vi må jo leve og penger er viktig. Men jeg mente at ingen tvinger deg til å jobbe på søndager, det finnes nok av frivillige.

Trodde Adelen og eliten har nok penger, så de kan kose seg med middag på et 20kvm bord uten gjester. Vi fattige trenger fortsatt mat til og med på søndager!

Lenke til kommentar

Vi må jo leve og penger er viktig. Men jeg mente at ingen tvinger deg til å jobbe på søndager, det finnes nok av frivillige.

Trodde Adelen og eliten har nok penger, så de kan kose seg med middag på et 20kvm bord uten gjester. Vi fattige trenger fortsatt mat til og med på søndager!

Det finnes folk som faktisk blir tvunget til å jobbe søndager, inkludert undertegnede.

De fleste har noe kalt kjøleskap, eventuelt fryseboks. Der kan du putte mat, og basert på hva slags produkt det er, er holdbarheten mer enn 24 timer. Du sulter ikke om butikken er stengt en dag i uken.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes folk som faktisk blir tvunget til å jobbe søndager, inkludert undertegnede.

De fleste har noe kalt kjøleskap, eventuelt fryseboks. Der kan du putte mat, og basert på hva slags produkt det er, er holdbarheten mer enn 24 timer. Du sulter ikke om butikken er stengt en dag i uken.

Gud bedre, hardt å tro på. Du snakker ikke som en østeuropeer og LIME er nedlagt. Kanskje du burde tipse media om hva bedriften din driver med?

Kjølen og fryseboksen min er fullt av mat, men det er noe med kosen med å gå i butikken og få ferske varer selv om alle andre er døde.

Prøv www.morgenlevering.no for litt kos, de leverer på søndager og det er helt lovlig og frivillig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gud bedre, hardt å tro på. Du snakker ikke som en østeuropeer og LIME er nedlagt. Kanskje du burde tipse media om hva bedriften din driver med?

Kjølen og fryseboksen min er fullt av mat, men det er noe med kosen med å gå i butikken og få ferske varer selv om alle andre er døde.

Prøv www.morgenlevering.no for litt kos, de leverer på søndager og det er helt lovlig og frivillig.

Vi kan gjenoppta avsporingen når du har lyst til å være seriøs. Frem til det, god kveld.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan gjenoppta avsporingen når du har lyst til å være seriøs. Frem til det, god kveld.

Akkurat, og det er dette med at jorda går rundt sola og hvis du regner kjapt på det, så varer søndagen ca. to døgn og Norge har endelig blitt endel av verden. 

God Jul og Godt Nyttår, liksom! :xmas:

Lenke til kommentar

De fleste butikkene jeg har vært på som har Søndagsåpent, har folk som ikke er i butikken til daglig

Angående det å bli tvunget til å jobbe på Søndager, det er det mange som blir, men skal man ha Søndagsåpne butikker så er det bare å skrive det i loven at det skal være frivillig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...