odysseus Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg er en av de som gjerne vil ha søndagsåpne butikker. Jeg stemte ikke ved valget, så da har jeg vel ikke noe å si. Men dem "lovte" dette for seks år siden og har enda ikke klart det, hvor vanskelig kan det være? Det er mange som godt vil jobbe og tjene overtidslønn. Det er mange som gjerne vil kunne kjøpe litt mat eller klær på en søndag, eller bare stikke innom for å se seg rundt. Jeg skylder ikke på de kristne, men dette burde være enklere enn å bygge og rive bomringer i hytt og pine. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) I Trondheim har vi søndagsåpent Kiwi, Bunnpris, Joker og Rema 1000 ganske nært der jeg bor. Ja, de har egne små arealer og ikke alle varene, men de har mer enn nok. Jeg synes også man skulle kunne ha hele butikken åpen, da argumentet de typiske politiker-typene jeg kjenner bruker er at folk må få fri på søndager. Men, du, butikk jobber på skift. Jeg har sett at i noen yrker sloss folk om de timene man får ekstra betalt, mens andre vil unngå dem helt. Det er vel veldig subjektivt. Edit: Dersom man er tilkallingsvikar i butikk, så har fagforeningen handel og kontor forhandlet seg til rettigheter først og fremst til de faste ansatte, så da har en tilkallingsvikar IKKE RETT på ubekvem tid-tillegg (UB-tillegg). Så det kan være fort gjort at en butikk bruker slike folk som betjening denne dagen, da de slipper å betale ekstra. Endret 14. juli 2019 av ddb2002 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dubious Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2019 De søndagsåpne butikkene bruker den store butikken som lager og springer inn etter varer for deg om de har tid, så hele systemet er bare tull Ja til Søndagsåpne butikker og ølsalg i hele butikkens åpningstid, også på Søndager For å holde de kristne på avstand så kan det bestemmes at Søndagsåpne butikker kan åpne etter 14, eller noe sånt, så de rekker kirken 9 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Det er litt dyrere å drive butikk på søndager, så her har vi bare en, som til gjengjeld har åpent 07-24 alle dager. De får jo litt trafikk p.g.a at de er alene om det. For å få mest mulig varer i butikken derimot er den så trang at du må gå ut for å skifte mening. Endret 14. juli 2019 av vidor Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Derfor skal det være "frivillig" å holde Søndagsåpent, så kjøpesenter er utelukket Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 De søndagsåpne butikkene bruker den store butikken som lager og springer inn etter varer for deg om de har tid, så hele systemet er bare tull Ja til Søndagsåpne butikker og ølsalg i hele butikkens åpningstid, også på Søndager For å holde de kristne på avstand så kan det bestemmes at Søndagsåpne butikker kan åpne etter 14, eller noe sånt, så de rekker kirken Hva er snittalderen i en typisk norsk kirke i disse dager? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Hva er snittalderen i en typisk norsk kirke i disse dager? Har ikke vært i kirken på år og dag, men tipper snittet er 70 3 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Har to storkiosker og en butikk som er åpen 24/7 rett ved der jeg bor. Problemet er at de må holde seg under 100 kvadratmeder pga idiotisk symbolpolitikk. Vi burde gjort som i Sverige og droppet hele åpningsloven. I kjøpesenter velger selvsagt hver butikk når de skal ha åpent. SIden det er lite realistisk at man får dette til med udugelige norske politikere så er alternativet antagelig å ha helt selvbetjente butikker søndager og om natten. Butikkene vil antagelig ha en vekter. https://www.aftenposten.no/norge/i/dOG6lo/Den-ubetjente-butikken-kan-apnes-med-en-app-midt-pa-natten 5 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Derfor skal det være "frivillig" å holde Søndagsåpent, så kjøpesenter er utelukket De fleste som er mot søndagsåpne butikker har også et argument som lyder slik at med å holde butikken lukket mister den kunder og dermed omsetning dersom den ikke tilbyr det kunden ønsker (søndagsåpen), og at dette dermed vil presse alle butikker til å holde åpen. Norge er et rart og krevende market, forundrer meg ikke at en kunde vil nekte å handle i en butikk bare på at man ikke får denne ene varen eller handle på denne bestemte dagen. Dette her er også grunnen til at du f.eks. ser en døgnåpen McDonald's Tiller utenfor City Syd i Trondheim, den kan gjøre dette fordi den ikke er en del av kjøpesenteret, men er der på parkeringsplassen. Det er flere fastfood-kjeder som opererer slik i Norge med arealer utenfor kjøpesentre. Edit: Har to storkiosker og en butikk som er åpen 24/7 rett ved der jeg bor. Problemet er at de må holde seg under 100 kvadratmeder pga idiotisk symbolpolitikk. Vi burde gjort som i Sverige og droppet hele åpningsloven. I kjøpesenter velger selvsagt hver butikk når de skal ha åpent. SIden det er lite realistisk at man får dette til med udugelige norske politikere så er alternativet antagelig å ha helt selvbetjente butikker søndager og om natten. Butikkene vil antagelig ha en vekter. https://www.aftenposten.no/norge/i/dOG6lo/Den-ubetjente-butikken-kan-apnes-med-en-app-midt-pa-natten Jeg må le av at Rema sier de heller vil gi kunden personlig service, de har vel ikke teknologien for dette og vil vel heller bare klare seg uten. Flott å se noen satse på dette annet enn kjempene i USA eller Asia. Endret 14. juli 2019 av ddb2002 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Selvbetjening burde i alle fall gi tilgang til hele butikken. Sånn COOP har gjort det kommer du ikke inn i butikken uten at identiteten tilkjennegjøres. Det pluss kamera som jeg regner med butikken bruker gir ganske god oversikt. Det bør vel også være vekter der for å forhindre at folk utnytter dette for å snyte til seg varer uten å betale. Den preventive advarselen om at det tas stikkprøver gjør nok at mange som ville tatt seg tilrette ikke gjør det. Dette må fungere for at flere butikker holder åpner på denne måten. Det er jo positivt for alle parter at dette fungerer. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 De fleste som er mot søndagsåpne butikker har også et argument som lyder slik at med å holde butikken lukket mister den kunder og dermed omsetning dersom den ikke tilbyr det kunden ønsker (søndagsåpen), og at dette dermed vil presse alle butikker til å holde åpen. Norge er et rart og krevende market, forundrer meg ikke at en kunde vil nekte å handle i en butikk bare på at man ikke får denne ene varen eller handle på denne bestemte dagen. Dette her er også grunnen til at du f.eks. ser en døgnåpen McDonald's Tiller utenfor City Syd i Trondheim, den kan gjøre dette fordi den ikke er en del av kjøpesenteret, men er der på parkeringsplassen. Det er flere fastfood-kjeder som opererer slik i Norge med arealer utenfor kjøpesentre. Edit: Jeg må le av at Rema sier de heller vil gi kunden personlig service, de har vel ikke teknologien for dette og vil vel heller bare klare seg uten. Flott å se noen satse på dette annet enn kjempene i USA eller Asia. Rema har selvbetjente butikker på samme nivå som bunnpris, ikke like bra som coop sitt system. Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 14. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2019 Brustadbu er en begynnelse, men jeg tenkte på hele kjøpesenteret. Det må være god samfunnsøkonomi å sysselsette flere arbeidsledige. Også blir det flere folk i gatene og ikke stille som i graven. Ser bra ut for turistene også. Dagen blir ikke mindre hellig, fordi vi har religionsfrihet. Noen boikotter kirken, andre kan boikotte butikken. Vi trenger ikke loven til å fortelle oss når vi trenger hvile. Myndighetene kunne f.eks. ta inn enn søndagsavgift i skatt, jeg tviler på at butikken sitter igjen med mindre inntekter og de får flere faste kunder. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg er en av de som gjerne vil ha søndagsåpne butikker. Jeg stemte ikke ved valget, så da har jeg vel ikke noe å si. Men dem "lovte" dette for seks år siden og har enda ikke klart det, hvor vanskelig kan det være? Det er mange som godt vil jobbe og tjene overtidslønn. Det er mange som gjerne vil kunne kjøpe litt mat eller klær på en søndag, eller bare stikke innom for å se seg rundt. Jeg skylder ikke på de kristne, men dette burde være enklere enn å bygge og rive bomringer i hytt og pine. Det som skjedde var at Venstre og KRF blokkerte det. Det samme skjedde med de fleste andre ting Høyre/FRP lovet før valget i 2013. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Rema har selvbetjente butikker på samme nivå som bunnpris, ikke like bra som coop sitt system. Jeg har sett en butikk med selvbetjening hos Rema, men jeg har ikke sett det i veldig mange andre. Det er også mange Extra som ikke har selvbetjening, der kommer vel på butikkens alder og/eller marked. Mener du at den er åpen med bare selvbetjening? Det var det jeg siktet til, om du ikke svarer tenker jeg at du mener bare selvbetjening der man går ut, som jeg har sett, og ikke f.eks. COOP ShopExpress-løsningen eller åpen med bare selvbetjening. Endret 14. juli 2019 av ddb2002 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Turistbyer kan ha Søndagsåpne butikker, så Røros har Søndagsåpent, men er ikke alle byer turistbyer? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg har sett en butikk med selvbetjening hos Rema, men jeg har ikke sett det i veldig mange andre. Det er også mange Extra som ikke har selvbetjening, der kommer vel på butikkens alder og/eller marked. Mener du at den er åpen med bare selvbetjening? Det var det jeg siktet til, om du ikke svarer tenker jeg at du mener bare selvbetjening der man går ut, som jeg har sett, og ikke f.eks. COOP ShopExpress-løsningen eller åpen med bare selvbetjening. Det er vel bare ytterst få pilotbutikker uten betjening enda, og det er kanskje kun coop som har? Uansett, jeg synes brustadbu kan ryke og reise i lag med KRF og venstre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Turistbyer kan ha Søndagsåpne butikker, så Røros har Søndagsåpent, men er ikke alle byer turistbyer? Det er norsk tullepolitikk som avgjør det. Istedenfor å kaste åpningsloven og la folk selv bestemme så blir den tiden man har lov til å ha åpent styrt av: -butikkareal -hvilke varer som selges -hvilke varer som primært selges i butikken -hvor stor andel i byen turistene utgjør -hvilken tid på året det er Fullstendig idioti altså. Jeg kan vanskelig for å forestille meg at man i det hele tatt finner dagens kasser i matvarebutikker om 10-15 år. Man vil antagelig ha en kombinasjon av noe slikt som rfid og kameraer med smart billedbehandling og så får man når man går ut presentert prisen på det man har plukket med seg og må godta det, ingen scanning i selvbetjent kasse. Og så kan man ha roboter som fyller på og holder orden i hyllene og sørger for at det er rent om noe skulle falle i gulvet. For de som trenger "personlig service" vil man sikkert ha en chatbot. Edit: noen hadde vist gjort dette allerede i 2016 Endret 14. juli 2019 av robertaas 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Jeg skylder ikke på de kristne, men dette burde være enklere enn å bygge og rive bomringer i hytt og pine. Men er det ikke de KrF sin feil da? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 (endret) Jeg kan vanskelig for å forestille meg at man i det hele tatt finner dagens kasser i matvarebutikker om 10-15 år. Man vil antagelig ha en kombinasjon av noe slikt som rfid og kameraer med smart billedbehandling og så får man når man går ut presentert prisen på det man har plukket med seg og må godta det, ingen scanning i selvbetjent kasse. Og så kan man ha roboter som fyller på og holder orden i hyllene og sørger for at det er rent om noe skulle falle i gulvet. For de som trenger "personlig service" vil man sikkert ha en chatbot. Jeg har null problem med å forestille meg at det finnes kasser i norske dagligvarebutikker om 10-15 år. Uansett om slik teknologi blir utbredt i USA om 10-15 år så tror jeg dagligvarebutikker i Norge kommer til å se omtrent ut som idag. Norge er land som liker å prate stort, men la ting være som det er. En slik reform kommer til å føre til masse arbeidsledige butikkansatte og vil derfor bli stoppet med reguleringer og mangel på investering fra de store selskapene som kontrollerer dagligvareindustrien. Endret 15. juli 2019 av Camlon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 (endret) Jeg har null problem med å forestille meg at det finnes kasser i norske dagligvarebutikker om 10-15 år. Uansett om slik teknologi blir utbredt i USA om 10-15 år så tror jeg dagligvarebutikker i Norge kommer til å se omtrent ut som idag. Norge er land som liker å prate stort, men la ting være som det er. En slik reform kommer til å føre til masse arbeidsledige butikkansatte og vil derfor bli stoppet med reguleringer og mangel på investering fra de store selskapene som kontrollerer dagligvareindustrien. Arbeidskraft er billigere i USA enn i Norge så vi har tradisjon for raskere å ta i bruk ny teknologi som eratatter arbeidere... selv om teknologien ofte kommer fra USA. Holdt de ikke opp til nylig på med å betale med sjekk i USA? Idag har man i stadig flere butikker både selvbetjente og betjente kasser og jeg får stadig oftere sure kommentarer og blikk om jeg ikke velger selvbetjening. Når man får robuste systemer som ikke trenger kasser i det hele tatt så blir det veldig vanskelig å argumentere for å beholde dem. Jeg ser liksom ikke i Norge at man får noe opprør for å sikre at man i fremtiden har ansatte som skal sitte i kassa i matvarebutikken når man har enklere og raskere tekniske løsninger akkurat som det ikke har vært noe opprør for ansatte som skal fylle bensin, settere i avistrykkeri, heisførere, trikkekonduktører, telefondamer, gatelystennere, melkemenn samt de som jobbet i videoutleiebutikker. Det kommer sikkert til å bli igjen noen spesielforretninger med tradisjonell betjening, men jeg tror at det vanlige i Norge om 10-15 år bare blir å plukke med seg varene og gå rett ut. Endret 15. juli 2019 av robertaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå