ilpostino Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Jeg har lenge hatt planer om å lære meg spans og lastet ned appen Duolingo. Etter å ha testet det litt virker det veldig bra. Noen andre her som har mer erfaringer med det? edit: oppdatert topc til å ha stor forbokstav i egennavnet. Endret 14. juli 2019 av ilpostino Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg har en 797 dager lang tysk streak gående og er kjempefornøyd. Duo vil aldri alene kunne lære deg et språk. Men det har vært uunnværlig for meg. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg kjenner folk som har spansk som førstespråk som jeg satser på å øve meg med. Takk for inputen din. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg prøvde meg på Tysk for en tid tilbake, og merket at Duolingo alene ikke var løsningen. Veldig lite forklaring på regler og oppbygning av språket. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2019 Da jeg hadde tysk på videregående synes jeg alt maset om gramatikk ødela litt av moroa med å ære språket. Det ble for mye en måtte tenke gjennom når en snakket. Da jeg var 6 lærte jeg meg engelsk fordi jeg ville lære det for å leke med noen amerikanske nabounger og spansk blir litt av det samme. foreløbig virker den appen grei for å lære meg pronomen og ord så får jeg helelr prøve å skjønne gramatikken underveis. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Det å bo i samme land som du lærer språket til er veldig behjelpelig, spesielt om det er et land der de ikke prater engelsk. Jeg lærte mye, men ble jo også kastet rett ut i det neida, jeg hadde øvet meg to år på forhånd og jeg kan si at jeg fikk mye fra det og å så ta et år i utlandet. Bøker som er skrevet av norske forfattere er dårlige (det var disse jeg hadde øvet meg på to år i forkant), jeg fant bøker laget av de som bodde der for utlendinger/innvandrere, og de var MYE bedre enn de jeg så brukt i f.eks. videregående. Så her er mine enkle tips tl;dr: Skaff deg bøker laget av de som kan språket (morsmål), og ikke noen forfattere fra eget land Bo i et land som prater det språket du skal lære, jeg hadde et år - og det var langt fra nok, men jeg kan MYE mer enn om jeg ikke hadde dratt Muntlig er kanskje mye viktigere enn skriftlig, og her kan gramatikk fort være mindre viktig avhengig av språk (folk kan forstå hva du mener uten at du sier det rett) da MÅ/BURDE du prate med noen som har dette som morsmål, eller kan det godt. Ellers blir dette umulig. Du lærer aldri språket helt ut uten full dedikasjon, og kulturen er enda vanskeligere - da må man nesten bo der lenge. Ja, er vel mye mer jeg kan si - men dette får holde for nå. Jeg glemte helt å si noe om Duolingo: jeg synes det er kjempeflott å gjøre det å lære seg et språk om til noe mer artig, med å gjøre det om til et spill. Rosetta Stone har fått kritikk for å lære deg bare å løse spillet deres, med å følge en spesiell (ikke tilpasset) modell for hvert språk, og dermed være helt uegnet for å lære bort. Dette løses jo her, med at folk (da de som har språket som morsmål) har designet hver eneste retning fra starten, kvaliteten vil nok variere og ikke vil det være nok, men det er verdt å ta for motivasjonen og å få repitisjon på viktige element med språket. Endret 14. juli 2019 av ddb2002 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Muntlig er kanskje mye viktigere enn skriftlig, og her kan grammatikk fort være mindre viktig avhengig av språk Det er meget mulig, men kommer helt an på hva en tenker å benytte språket til. Jeg lærte i sin tid enkel spansk for å kunne lese det: lese aviser, brosjyrer, skilt, etiketter, menyer osv., ikke for å kunne prate med folk. Det er uansett lite givende å samtale med folk hvis ikke begge er flinke i språket man benytter, da blir det til at man henfaller til å utveksle banaliteter. Men kan man lese spansk, kan man plutselig besøke spanske museer med utbytte. I og med at spansk er såpass lett å lære for en nordmann, valgte jeg forresten å gjøre det så enkelt at jeg hadde grammatikk og ordbok og ei bok oversatt til spansk + originalen. Det gikk tregt til å begynne med, men en unngikk de unødvendige "samtalene" om likegyldige emner som terpes på i alle begynnerbøker og -kurs. I stedet ble jeg kastet rett inn i et språk som var slik jeg kom til å benytte det til. Men det var ei avsporing. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 (endret) rr Endret 10. august 2019 av Slettet-GTrad9iY Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå