Gå til innhold

Har noen en anbefaling på en "bedre" jobbtittel enn Software Engineer?

Anbefalte innlegg

Har noen en anbefaling på en "bedre" jobbtittel enn Software Engineer?
Jeg er utdannelse med en mastergrad i dateknoilogi med spesialisering innen AI.
Men i dag jobber jeg med alt mellom å utvikle programvare lage løsninger for datafeed fra aksjer og børs til web og AI og maskinlæring.
Jeg jobber mest med mine egne prosjekter, avhengig av hva selskapet trenger. Selskapet er innenfor Energy Businessen. .

Jeg føler at det er en kjedelig jobbtittel, selv om arbeidet ikke er kjedelig.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Norge er du en programvare- og (elektronisk)informasjonsformidlingsutvikler. - og selskapet dit er innen energisektoren. 

Ellers setter jeg det islandske (og polske) uttrykket for slikt arbeid høyt i kurs. Begge betyr noenlunde direkte oversatt norsk en “brukstilrettelegger av dataverktøybearbeidet informasjon”. 

Lenke til kommentar

Det er viktig å ikkje falle i den fella at ein har jobbtittel som er så overdreven at det blir useriøst.

Software engineer er på den måten ein bra stillingstittel, den fortell godt kva du driv med utan å være oppblåst.

Ein god stillingstittel bør primært opplyse om kva du jobber med, og sekundært gi informasjon om din kompetanse/utdanning.

Personleg meiner eg at ein god stillingstittel også skal være forholdsvis kort, og i alle fall ikkje lengre enn ditt fulle navn på visitkortet eller epostsignaturen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ønsker å framheve AI/ML-aspektet kan du gå for titler som Data Scientist eller Machine Learning Engineer.

Software Engineer er uansett en god tittel som dekker mye. Hos Google har man for eksempel denne tittelen selv om man er det som andre selskaper ville kalt en Data Scientist.

Fordelen med alle disse titlene er at de er standardiserte og at det dermed er lettere for potensielle arbeidsgivere å forstå hvem du er.

Faren med å ha en mer fancy spesialtilpasset tittel er at det både kan virke jålete (husk, vi er i Norge) og at det blir vanskeligere å forstå hva jobben egentlig gikk ut på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...