MangoTango Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Hei!Jeg ble nettopp ferdig med en bachelor som maskiningeniør. Mange av jobbannonsene krever 3+ år med relevant erfaring eller fagbrev, noe jeg ikke har. Dette har ført til tanken på en master for å kunne spesiallisere seg innenfor et området, men er usikker på om dette vil øke sannsynligheten for å jobb innen industrien, noe som igjen førte til tanken på en ny bachelor som byggingeniør. Er det noen som har noen tanker rundt valget mellom master eller ny bachelor? Eventuelt hva det er mest behov for? Lenke til kommentar
lfm Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Som kybernetikk-student er jeg ikke kjent med arbeidsmarkedet for maskiningeniører, så ta svaret mitt med en klype salt.Du har altså fullført et studium - men sliter med å finne relevante stillinger du kan søke på, hvis jeg forstår deg riktig. Dersom du går videre i en veldig teknisk retning vil du nok måtte spesialisere deg innen et felt du har vært innom i løpet av bachelorgraden din. Dersom det ikke er noe særlig arbeidsmarked for kandidater med en fullført bachelorgrad, så er det neppe veldig mye bedre for kandidater med en mastergrad. Riktignok kan en sivilingeniørtittel kanskje åpne døren til litt andre typer stillinger, eller kanskje kompensere for manglende arbeidserfaring. Men det kommer nok helt an på hvilken type mastergrad du går for. Hva gjelder en ny bachelorgrad - så vil jeg være tilbakeholden med å anbefale det. Arbeidsmarkedet for byggingeniører er godt, og har vært godt over en lengre tidsperiode. Men dette er en syklisk bransje - så det er slett ikke sikkert at dette stemmer om 2-3-4 år når du måtte være ferdig med en ny bachelorgrad. Av erfaring vet jeg at mange som studerer maskin på NTNU velger en "management"-vinkling de siste par årene. Dersom du kunne gått videre på en mastergrad med en liknende vinkling, så ville jeg kanskje anbefalt det. Da vil du stå der med siv.ing-tittelen i tillegg til en mastergrad som åpner døren for lederstillinger innen flere bransjer. Men da vil du heller ikke ende opp med de mest tekniske stillingene når du er ferdig - hvis det er det som er drømmen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Det å ta ein bachelorgrad til kan være eit godt alternativ til mastergrad. Men eg ville ikkje satsa på byggingeniør. Kombinasjonen av maskin- og byggingeniør gjer deg ikkje særleg mykje betre kvalifisert, det gjer berre at du også kan ta nybegynnerjobb som byggingeniør. Du må gjerne gjere dette for å teste jobbmarkedet som byggingeniør, men du vil få liten til ingen uttelling for at du også er maskiningeniør. For å bygge kompetanse så bør du kombinere maskiningeniør med meir relevante fag. Eg tenker umiddelbart at det å bygge på ingeniørgrada du har med 2-årig master i prosjektledelse vil være ein god kombinasjon. Då kan du søke prosjektjobbar innanfor fagområdet ditt. Det andre forslaget mitt er å ta ei ny bachelorgrad som HMS-ingeniør. Så og seie heile bransjen som tilsetter maskiningeniørar har stort fokus på HMS og dokumentasjon av HMS. Ei slik ekstrautdanning vil gjere at du kan få deg fulltidsjobb i firma som ikkje har budsjett til å tilsette maskiningeniør i 100% stilling, men kanskje dei kan ha ein 80% maskiningeniør og 20% HMS-koordinator? Økonomi er som nemt også ein allsidig tilleggskompetanse. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Hei! Jeg ble nettopp ferdig med en bachelor som maskiningeniør. Mange av jobbannonsene krever 3+ år med relevant erfaring eller fagbrev, noe jeg ikke har. Dette har ført til tanken på en master for å kunne spesiallisere seg innenfor et området, men er usikker på om dette vil øke sannsynligheten for å jobb innen industrien, noe som igjen førte til tanken på en ny bachelor som byggingeniør. Er det noen som har noen tanker rundt valget mellom master eller ny bachelor? Eventuelt hva det er mest behov for? Anbefaler å ta master som pri 1. Evt HMS spesialisering i Haugesund. Mulig du kan slippe unna noen fag og ta en HMS-ingeniør grad på 2 år da Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Så lenge du tek ein ny ingeniørgrad så kan du bruke oppigjen studiepoenga på grunnfaga, så då treng du bere 90 studiepoeng som normalt tek tre semester men som er greit gjennomførbart på 1 år med berre litt høgare studiebelastning. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Det holder ikke bachelorgrad i dagens marked. Her må alle ha mastergrad! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå