Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppgradert til 1080 GPU i en tidligere fungerende maskin - nå fryser spill ved 1440p

Anbefalte innlegg

Hei

Har nylig oppgradert skjermkort og dermed introdusert et Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming rev 1.0 til eksisterende maskin. PS: GTX 1080 kortet har også stått i en annen maskin, og det har fungert fint.

Etter det ble gjort fryser maskinen iblant når jeg spiller i 1440p - dog ikke i alle spill(!)

Hvor lang tid det tar varierer. Og kan fortsatt bruke skjerm #2 uten problemer ved å alt-tab.

Jeg begynner å gå tom for ting å prøve, håper noen har tips til videre feilsøking.

Jeg har ikke testet stress-testing, finnes det gratis software som kan brukes til dette? OCCT så ikke ut til å fungere.

Temperatur er ikke høy, har sett det fryse på 70-75 grader (har realtemp åpent på skjerm #2), og sjekker max temp.

Hva er gjort:

Fjernet drivere med DDU, installert både nyeste og eldre drivere.

Reinstallert OS disk, installert Nvidia driver med kun grafikkdriveren (ikke HD audio, physX osv).

Sjekket hovedkort BIOS.

Fjernet overklokk CPU

Klokket ned GPU 200MHz

Klokket ned GPU VRAM 1000MHz

Justert vifter på GPU for å senke temperatur, satt inn ekstra vifte i kabinett for å få ned ambient. 

Sjekket GPU BIOS og driver, virker å være den korrekte men Gigabyte har byttet fra Memory Type Micron til Samsung, som har gjort det litt uoversiktelig. 

Jeg har åpnet en sak til Gigabyte, om de ikke har noe vettugt å si kommer jeg til å satse på RMA.

Liste spill med symptomer:

Mass Effect Andromeda 1440p - vil fryse, bilde og lys stopper opp.

Mass Effect Andromeda 1080p - fungerer fint

Escape from tarkov 1440p - vil fryse, bilde stopper opp - men ikke lyden og kan høre at man fortsatt går rundt og kan navigere i spillet uten at bilde oppdateres.

Escape from tarkov 1080p - Fungerer fint

War Thunder 1440p - fryser ikke

DayZ 1440p - fungerte lenge fint, men har fryst minst 1 gang

Dayz 1080p - fungerer fint

Hardware:

Asus Z170-P

Intel i5-7600K

Corsair 650W RM650X eller noe

16GB DDR4 3000Mhz ram

240mm CPU vannkjøling

SSD disker til OS og spill

2 skjermer DELL 1440p 27 tommere tilkoblet med DP

post-334015-0-17383600-1563106971_thumb.png

post-334015-0-31836600-1563107654_thumb.png

Endret av Sampson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan stress-teste GPU med Furmark. Det er gratis.

Hvor lenge skal jeg forvente å kjøre Furmark? Har kjørt i 30min nå på 1440p extreme. Temperaturene er stabile.

PSU har jeg ikke noe særlig overvåking på, er det noe en kan få via HWINFO?

edit: kjørte i en time uten feil.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Kan du klokke ned minnet på skjermkortet og teste noen av spillene som krasjer? Høres kanskje ut som det kan være feil med minnet på skjermkortet. Ikke alle spill og programmer bruker like mye minne så det kan muligens forklare hvorfor ikke alt krasjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du klokke ned minnet på skjermkortet og teste noen av spillene som krasjer? Høres kanskje ut som det kan være feil med minnet på skjermkortet. Ikke alle spill og programmer bruker like mye minne så det kan muligens forklare hvorfor ikke alt krasjer.

Ja det kan jeg, jeg testet kun -200MHz GPU clock. kan prøve -1000MHz memory clock (10010 er max)

Lenke til kommentar

Ja det kan jeg, jeg testet kun -200MHz GPU clock. kan prøve -1000MHz memory clock (10010 er max)

Ingen endring

GPU-Z Sensor Log.txt

Lenke til kommentar

Ikke overraskende er svaret fra GIGABYTE ubrukelig

Sorry to hear that problem happened. About the issue you mentioned, it seems the problem happens with specific game and with 1440p only. We suggest you can try the following steps and see how it works:

(1) Please confirm with the games manufacturers for system requirement. 

(2) The drivers which on our website are verified and without the problem. You can uninstall the current VGA card driver, then reboot the motherboard and install your VGA card driver from our web site, click here

(3) Please check the game is genuine version and update the game patch to the latest. 

(4) If possible, please try to test your VGA card and the games in another system to see if there's a hardware problem.

Regards,
GIGABYTE

Nærmer seg RMA da.

Lenke til kommentar

Kan deg være ram som gjør til dette? Eller eventuelt oc på cpu? Minnet kan gjøre så mangt vet jeg i alle fall. Det blir jo en annen belastning når en har byttet til bedre skjermkort.

Kan være, har nedklokket RAM fra 3000Mhz til 2133 og fjernet OC på CPU uten at det har bedret noe. 

Både RAM og CPU fungerte før med gammelt skjermkort, men som du sier det kan være belastning. PSU er også ny i vår og burde takle det helt fint.

Lenke til kommentar

hvis trådstarter prøver realflight G4 det er en begrenset verson

av rcfly hobby simulator , så er du om pcen takler det spillet,

se nye spillene krever en del mere. 

Full fres på kjøle vifte

Kan vel det, men hva er utbyttet? Problemet er ikke overoppheting, har sett (og logget med GPU-Z) krasj ned i 64c. 

Må kanskje se etter en kompis PC å putte kortet i for å verifisere at det ikke bare er defekt, tror jeg gir opp..

Lenke til kommentar

Kan vel det, men hva er utbyttet? Problemet er ikke overoppheting, har sett (og logget med GPU-Z) krasj ned i 64c. 

Må kanskje se etter en kompis PC å putte kortet i for å verifisere at det ikke bare er defekt, tror jeg gir opp..

kansje hoved rammen i pcen er gåen 2GB eller mere burde være nokk

osdimm 2ddr 667mhz x 2 || nå er det en annen type på vanlig pc. 

skal kjøpe en pc jeg å etter hvert 

oppsett

1050 palit stormx eller tilsvarende

m-atx med intel chip 2ghz - 2.5ghz 4core6core

ett kabinett fra gamepro firkant 

Noctura kjøling

det koster vell fra 6-10 tusen 

så det blir om 2 år

kansje 3ghz cpu,  mwn det er uansett ikke nokk trøkk

i en lavbusjetts pc til å kjøre  dagens spill :woot:

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

Ok progress. I tilfelle noen søker opp tråden etter svar (dette virker å påvirke mange typer kort over flere år ifg. google)

Krasjen kan gi 2 meldinger i Event viewer: ID 4101 og 4109

Fant en workaround - den innebærer å aktivere 'Debug Mode' i Nvidia Control Panel. 

Med andre ord tyder det på at factory OC er problembarnet her, GIGABYTE er ikke helt enig, enda. 

Med Debug Mode fungerer alt i 1440p som det skal, har kjørt stress test i over en time med 98% GPU load uten at noe har krasjet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...