Gå til innhold

50 år siden månelandingen – men sendingen fra NRK er slettet

Anbefalte innlegg

Nå blander du rasjonell skepsis som spør viktige spørsmål, med blind tro som holder utviklingen tilbake. Argumentene som brukes av konspirasjonsteoretirkerne kvalifiserer ikke til nobelpris akkurat.

Galleli Galleleo ble i sin tid ansett som en konspirasjonteoretiker med sine ville tanker om at jorden var rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stanley Kubrick gjorde en god jobb den gangen med de opptakene. Det så nesten ekte ut  :wee:

Hva i denne 3D tracking/parallax "konspirsjonsteorien" evt. feil? Veldig interessert i forklaringer av hvor feilsluttningene er..?

https://www.aulis.com/stereoparallax.htm

Har du prøvd det selv? Det er hundrevis av bilder fra månelandingen. Hvis du prøver det selv kan det hende at du får ett annet resultat. Jeg har ikke prøvd, men her er noen som har prøvd:

https://www.metabunk.org/moon-stuff-stereoscopic-examination-of-photos.t2987/

Jeg ser at jeg har flere notifikasjoner om svar på Stanley Kubrik morsomheten min over, men de er nå slettet. Jeg vet ikke hva det handlet om, men når jeg ser hva det andre her handler om, så håper det er greit for moderator at jeg legger den ballen død:

Det var en spøk, ett paradoks som noen kanskje mener er litt morsomt.

Hvis Stanley Kubric var så perfeksjonist at han måtte filme på location, så ville "konspirasjonsfilmen" være filmet på månen.

Ha-ha...

Jeg kommer ikke å diskutere dette videre i denne tråden. Opprett gjerne en ny tråd, så kan vi ta praten videre der.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå blander du rasjonell skepsis som spør viktige spørsmål, med blind tro som holder utviklingen tilbake. Argumentene som brukes av konspirasjonsteoretirkerne kvalifiserer ikke til nobelpris akkurat.

Galleli Galleleo ble i sin tid ansett som en konspirasjonteoretiker med sine ville tanker om at jorden var rundt.

Det er en myte. Mennesket har vist at jorden var rund i flere tusen år.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det må da være noen her i det ganske land som har et slags opptak av hele sendingen på 8mm eller lignende? I det minste uten lyd.....

Ut fra dagens situasjon skulle man nok tro det og likeså for den som husker situasjonen rundt opptak rundt årtusenskiftet, men dette  blir kanskje mer forståelig dersom jeg forteller at 
  • En smalfilmopptaker av enkleste type kostet 200-250 timer lønn for “basicarbeid for gymnasungdom” (altså klar for universitetet - og folk som dengang dette ikke var noe enhver var ble betalt mer enn gjennomsnittlig). En avspiller var billigere. Drift var heller ikke gratis, slitedelene stod i kø. 
  • En standard Agfa smalfilm uten lyd for amatørbruk kostet i 1969 ca fem timelønner for en vanlig arbeider i mitt fylke og hadde en varighet på ca fire minutter 20 sekunder (+/- 5 sekunder) En times opptak ville altså koste 65 timelønner eller en halv månedslønn - brutto. (I tillegg ville man mange steder ganske enkelt ikke fått kjøpt det, fordi en bestilling på en slik mengde film ville mer enn tømme den lokale grossists lagers, og leveringstiden fra sentrallager for Skandinavia, Tyskland (Agna) eller USA (Kodak) kunne godt telles i både uker og måneder.) 
  • Det tok 1-2 minutter å skifte filmrull for en relativt rutinert (ekspederte man arbeidet på ett minutt var man på grensen til proff
  • Vanlig amatørutstyr var ikke beregnet for kontinuerlig opptak, men skulle ha fem minutter pause (+ tiden for spoling og træing, som jo også krevde ytelse av mekanikken) mellom hver film. Marginene var rommelig satte for å sikre produsentene mot garantikrav og stort sett gikk to filmer godt når utstyret ble holdt ship shape - men så mye som en halvtimes opptak hadde man ikke sjanse til. 

Selv ikke NRK hadde opptak av det hele de sendte om måneferden, regnet fra oppskytingsdag til landingsdag. Til det var deres 35 mm fullformatfilmer altfor dyre og hadde antagelig slukt et månedsbudsjett for NRK. Slikt bare gjorde man ikke dengang da, selv om dette kanskje er uforståelig i en tid der man vasser til over halsen i bilder og film.  (Det var for øvrig også derfor kinoene måtte vente på tur på filmer da: En film hadde kanskje premiere og et par dager ved fem kinoer i Norge, så vandret den fra kino til kino i et halvår før den kom til de minste bygdekinoene idrettslaget holdt langt ute på bygden. Man laget ikke 234 kopier av en kinofilm bare fordi den skulle på programmet på 234 kinoer.) 

Hvorfor tror du egentlig vanlig negativ-fotofilm (=for vanlige papirbilder, ikke lysbilder) for private (126-filmen) ca 1970 hadde 12 bilder, stort sett med et juletre i ene enden av filmrullen og et jonsokbål i den andre? En slik film kostet en timelønn å kjøpe inn og tre timelønner å fremkalle/kopiere til 3 1/2”-3 1/2” bilder. 
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Var litt humor fra min side her da, siden jeg ikke kan bevise eller motvise at mennesker har vært på Månen. Feil i setningen? Ikke overanalyser ting for mye :p

Neida den var enkel. Hvordan kan noe se nesten ekte ut, hvis man ikke har noe ekte å sammenligne med.

Bevisene for at vi har vært på månen er alt vi har latt være igjen der oppe. Der står faktisk en bil der. Endel fotspor samt endel reflekser som man kan sende en laserstråle mot og måle tiden det tar før de kommer tilbake til jorden.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_retroreflectors_on_the_Moon

Reflektera en laserstråle gjordes på månen gjordes även innan år 1969.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@beladinka

Film og fremkalling hadde bare økt svakt siste ti årene før 1977, langt lavere enn generell prisvekst og enda lavere enn lønnsveksten. Det var fra rundt 1975 selv en ungdom kunne ta seg råd til en fotofilm i året og foreldene deres fire. 

Timelønnen i mitt fylke i 1969 var i gjennomsnitt kr 8,24 i kontant lønn og kr 0,14 i skattepliktige ytelser. De varierte imidlertid mer enni dag: Var man "artianer" og umyndig var de 5,83+0,02 (kontant/ytelser), tilhørte man fylkets grønne gren lønnsmessig, uten å være fristilt for måling av abeidstid pga ledende arbeid var de 20,59/1,12 kr. Med en slik timelønn SOPTE man inn penger og alle som tjente over 10 kr/time og ikke hadde tung gjeld pga unidversitetsutdannelse tjente godt. før 1960-tall ble 1970-tall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er det virkelig noen som i dag tror NASA kunne redigere bilder digitalt i 1969?

Hvordan forfalsker man et negativ?

Kan ikke svensk, så vennligst svar på norsk!

Lenke til kommentar

.... Får jeg en kopi av den filmen til i morgen og ser den noenlunde OK ut  skal jeg få lagt den ut. 

Rask oppdatering her: Nettopp fått kopi av filmen og sett gjennom den (mens jeg igjen ble barn på fars nakke under mimringen :D) og den inneholder faktisk mindre snøvær enn jeg husker, men ikke akkurat støyfri lydoverføring (kommer nok både av spolebånd og satelittoverføring anno 1969) selv om det som sies er utmerket forståelig. 

Det ligger pt er spørsmål rundt mulige copyrightmessige sider hos Quote (innholdsansvarlig) Straks jeg måtte få bekreftelse derfra på at det ikke vil stride mot forumets retningslinjer å legge MP4-filen ut gjør jeg nettopp det. Burde være tid og vei siden jeg har funnet en del mer tvilsomt copyrightmessig enn denne filmen, også på sider der moderatorer har vært aktive.) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Første gang jeg har sett noen kalle Galileo konspirasjoneteoretiker. Det var blind religiøs tro som holdt tilbake utviklingen i gamle dager også.

Lenke til kommentar

Rask oppdatering her: Nettopp fått kopi av filmen og sett gjennom den (mens jeg igjen ble barn på fars nakke under mimringen :D) og den inneholder faktisk mindre snøvær enn jeg husker, men ikke akkurat støyfri lydoverføring (kommer nok både av spolebånd og satelittoverføring anno 1969) selv om det som sies er utmerket forståelig. 

Det ligger pt er spørsmål rundt mulige copyrightmessige sider hos Quote (innholdsansvarlig) Straks jeg måtte få bekreftelse derfra på at det ikke vil stride mot forumets retningslinjer å legge MP4-filen ut gjør jeg nettopp det. Burde være tid og vei siden jeg har funnet en del mer tvilsomt copyrightmessig enn denne filmen, også på sider der moderatorer har vært aktive.) 

NRK vil tydeligvis høre fra deg.

https://www.nrk.no/urix/jakten-pa-den-historiske-apollo-sendingen-1.14602913

Rolf «Mulen» Karlsen mener det må finnes flere spor av sendingen.

– På det tidspunktet hadde båndspillerne begynt å spre seg i Norge. Det skal ikke forundre meg om flere gjorde lydopptak fra sendingen. Kanskje disse opptakene fortsatt finnes, sier Karlsen.

Grue Bastiansen synes det å be folket om hjelp er en utmerket idé.

– Det hadde vært fantastisk dersom det ble funnet noe, sier han.

Grue Bastiansen oppfordrer folk til å gå gjennom det som ligger på loftet til foreldre og besteforeldre. Slike ruller med lydbånd er lett å kjenne igjen. De ligger vanligvis i flate bokser. Hva som er i opptaket ble ofte skrevet på både boksen og selve rullen.

Finner du noe, så kan du gi beskjed til forfatteren av denne saken. E-postadressen finner du ved å trykke på navnet oppe til høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tid for det 20. århundres TV-program dom lørdagskino nær 50 åt senere. NASAs (og verdens) første sateliisending “directly from the moon” formidlet til USA og andre NATO-land. I Norge videreformidlet NRKs radio-/TV-lytterne bildene med programleder Jsn Johannes og Erik Tandbers kommentarer,, Mot normalt ble sendien også tatt opp på bånd og helt som normslt ble båndet litt senere gjrnbrukt og overspilt.

En 8mm amatørfilm (4 min 15-20 sek) av sendingens viktigste del ble tatt opp av en sjømann. Han er død, hans nærmeste sleknkning ønsker på begges vegne anonymitet, men har intet mot at selve filmen blir tilgjengelig. Filmen er - som alltid for amstørfilm 8mm anno 1960-tall - lydløs, men ble ved kopiering til VHS-formatet tilføyd båndopptsk av NASAs lyd formidlet av en eller anen engelskspråklig radiokanal, ut fra kildens ellers kjente vaner sannsynligvis BBC. 

Så her går - ltt 8mm film som formidler “drectly from the moon” juli 1969, start få sekunder etter at “ørnen - landingsfartøyet “Eagle” - har landet” Bedre bildekvalitet enn mange utenfor større byer hadde i 1969, men selvsagt NRK 1969 og i svart-hvitt:

Filmen er zippet da MP4 ikke kan lastes opp direkte.

oernen har landet.zip

• Liker 5
Lenke til kommentar

Var tydeligvis fremdeles dyrt med tape på slutten av 80 tallet for NRK for også opptakene av Revolvermagasinet på radio blei gjennbrukt.

I dag ville dette vært kultmateriale.

Noko av det finnes. Eg har Yang Tse Lyse og Jungelskattens Forbannelse liggande ein stad.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...