NTB - digi Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 50 år siden månelandingen – men sendingen fra NRK er slettet Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Stanley Kubrick gjorde en god jobb den gangen med de opptakene. Det så nesten ekte ut 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Stanley Kubrick gjorde en god jobb den gangen med de opptakene. Det så nesten ekte ut Ser du feilen i den setningen og at den inneholder en innrømmelse om at menneskene faktisk har vært på månen? 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Ser du feilen i den setningen og at den inneholder en innrømmelse om at menneskene faktisk har vært på månen? Var litt humor fra min side her da, siden jeg ikke kan bevise eller motvise at mennesker har vært på Månen. Feil i setningen? Ikke overanalyser ting for mye 2 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Ser du feilen i den setningen og at den inneholder en innrømmelse om at menneskene faktisk har vært på månen? Nei. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Var litt humor fra min side her da, siden jeg ikke kan bevise eller motvise at mennesker har vært på Månen. Feil i setningen? Ikke overanalyser ting for mye Neida den var enkel. Hvordan kan noe se nesten ekte ut, hvis man ikke har noe ekte å sammenligne med. Bevisene for at vi har vært på månen er alt vi har latt være igjen der oppe. Der står faktisk en bil der. Endel fotspor samt endel reflekser som man kan sende en laserstråle mot og måle tiden det tar før de kommer tilbake til jorden. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_retroreflectors_on_the_Moon 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg XIFXEGLO Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2019 Stanley Kubrick gjorde en god jobb den gangen med de opptakene. Det så nesten ekte ut Stanley Kubrick var perfeksjonist. Han krevde å filme på location. 16 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Er fristende å slette RAW format filer når jeg trenger mer plass istedenfor å kjøpe inn flere og større hardisker for å bevare dem. Har gjort den tabben før og angret på det. 4 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg skjønner også heller ikke hvordan folk kan få seg til å tro på konspirasjonsteorier og alt annet fjas når det er så lett motbevise. Men tja er kanskje lettere å lure seg selv Vi er jo stort sett ganske gode på det vi mennesker. Folk er vel ikke vant til kritisk tekning og opplært i kildekritikk og vet kanskje ikke hva en logisk feilslutning er. For debunking og litt humor om hvor tåpelig tanken om en månelandingskonspirasjon er se blant annet her: https://www.theskepticsguide.org/?submit=&s=moon+hoax&post_type=podcasts søk på "moon hoax" og lytt til noen av episodene 5 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Den sendingen husker jeg faktisk, Erik Tandbergs kommentarer til den oppå all engelsken også. Vi hadde naturligvis ikke TV selv, det var ikke et TV-signal å spore ennå der vi bodde - ti år senere var det fremdeles mest snø - men slike anledninger gav selvsagt grunn for bytur. At lille jeg fikk være med forstår jeg ikke den dag i dag - som man også kan se i artikkelen skjedde selve landingen nær 21:20 norsk tid og to timer etter min foreskrevne leggetid da - og så var det etterpå først besøk på kafe som normalt holdt åpent il kl 1730, men for anledningen hadde ekstraåpent fra NRK sa god natt og til båten vår seilte hjem + tre timer på båten hvor jeg sov min skjønneste søvn på dekket (siden det selvsagt var friskere fyr enn noen gang på piper og sigaretter det den dagn var null forbud mot verken på dekk eller i salong.) Husker ennå jeg på kafeen fikk noe så uhørt som Delfiakake av typen som https://www.semperglutenfritt.no/sites/glutenfree.com/files/styles/560x350/public/Semper8279.jpg?itok=4JUA_uFy - svært lite kjeks og svært mye usunt altså - og den slags var definitivt ikke hverdagskveldsmat i min barndom, ikke engang på julaften var slikt tenkelig. Hvor vi så? Joda, i en radiobutikk som hadde utvidet utvalget med TV-er. Som andre i bransjen hadde butikken sørget for TV-apparat i absolutt alle vinduer med tilhørende høyttalerkobling over dem (måtte jo vise man kunne koble). Oppstillingen for beskuelse begynte ca to timer før TV ble slått på, så jeg var passe utålmodig utover kvelden mens jeg jo EGENTLIG burde vært under dynen og ikke på bytur. Vi hvar ikke alene om å se kan man si, på slutten av ventetiden (ti minutter før sending eller så) begynte faktisk politiet å nekte folk å gå inn i gatestumpen, for man var redd for rutene i butikken skulle komme til å briste. Ca åtte lag folk som kjempet om å se, så var noe begrenset hva man faktisk så - men midt i verdensgivetenes sentrum det var man. Så var det altså bevist at USA - var bedre enn Sovjet, tross alle sputnikene deres. Tenk, sende FOLK til månen. TV-apparat husker jeg den dag i dag, det var http://nrhf.no/Tandberg/TR%20TV/t-tv-48.jpg 23” skjerm, Den våte drøm for enhver TV-entusiast da, ekte Tandberg-kvalitet med ikke mindre enn 21 rør og ned hele lovlige VHF-kanalspektereret 2-13 (de fleste hadde bare 2-9 eller 2-11, 1 var forbeholt offentlige etater). Pris: 3340 kr (3360 kr med trinsehjul) + 15 % stempelavgift + 12 % oms (omsetningsvgift, forløper til mva - som selvsagt fikk “mons” pga den avgiften) Med andre ord: 2 1/2 - 3x brutto månedslønn. Tillegg for utførelse i lys eik 125 kr (standard var selvfølgelig teak, tidens slager), samme for bordet vist under apparatet. TIl og med FJERNBETJENSING kunne leveres - selvfølgelig kablet, men både av/på og volumkontroll, dog ikke avanserte ting som kanalvelger. Den var ellers for høyst spesielt interesserte og kostet en ukelønn i tillegg. Jeg hadde ennå visse fordeler fordi min far kunne ta meg på nakken - noe som utløste stor misnøye for raden bak vår... Månelandingen var tidsstille i årevis etterpå, det var så mange år før/etter månelandingen. Heldig var den som ikke bare hadde lest om den i avisen, men SETT den på en TV-skjerm. Den avvlivet også et standard uttrykk småbarn inntil da ofte hadde fått høre: “Nøyaktig like så umulig som å reise til månen” var fast fast uttrykk når noe HELT umulig kunne la seg gjennomføre. Inntil altså 20. juni 1969, da led uttrykket brått ond og brå død. Det var ellers noen teorier om Hollywoods innsats da også - og de hadde ikke en sjanse på noen skole hvor bare EN av elevene ikke allment kjent som skolens løgnhals hadde sett programmet. 9 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg skjønner også heller ikke hvordan folk kan få seg til å tro på konspirasjonsteorier og alt annet fjas når det er så lett motbevise. Men tja er kanskje lettere å lure seg selv Vi er jo stort sett ganske gode på det vi mennesker. Folk er vel ikke vant til kritisk tekning og opplært i kildekritikk og vet kanskje ikke hva en logisk feilslutning er. Hadde det ikke vært personer som kritiserer eller motbeviser ville vi ikke utviklet oss. Hadde ikke en sagt at ville det ikke vært lurere å lage skjæreredskap av flintstein istedenfor dyre-knokler/bein ? ja hva da. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Stanley Kubrick var perfeksjonist. Han krevde å filme på location. Ett av trekkene med nesten samtlige filmene til Kubrick var at de var tross en eller annen løs tilknytning til ekte eller «nærmest-ekte science fiction» likevel satt opp slik at de var surrealistiske, til og med surrealistiske i den slags realismen de viste. Tenk deg melodramatiske... bare i bilder og opplevelsen i sin helhet. I hver scene var både perfeksjon og tydelig fremstilling av en spetakkel bakt inn. Det som gjelder shoot at location der kan du google noen av filmene hans og bli fort overrasket over til hvilken (til tider ekstrem) grad dette var absolutt ikke tilfelle. Uansett angående artikkelens tema og kommentarene her: det var litt av en bragd, synd at den var motivert av politikk for det meste, menneskeheten burde ha samlet seg rundt nettopp slike ting som romforskning på en veldig seriøs måte og komme med flere slike milepæler synes jeg. Og selvfølgelig skal alufolie-menigheten få sagt sitt, noen tror på gudommelig prakt som ikke finnes, andre tror på chemtrails og flat jord, de tredje tror på at månelandingen er fake, og andre tror på alle nyhetene de leser. Heia ytringsfriheten, he he. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Den sendingen husker jeg faktisk, Erik Tandbergs kommentarer til den oppå all engelsken også. Ditt fossil Neida, artig historiefortelling. Lenke til kommentar
Populært innlegg *NORGE* Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2019 Ditt fossil .... Man BLIR slik når man a) ikke var av de yngste da man ble viet og b) etterpå har blitt gitt ansvar for barn så store de godt kunne vært på diskusjon.no selv i dag. Synes ikke det er SÅ lenge siden dette skjedde jeg... Håper ellers å kunne fossilere litt mer i morgen, for i motsetning til NRK (som for øvrig stiller fullstendig på linje med både SVT i Sverige, DR i Norge og BBC i UK på dette området) har jeg da trolig i hvert fall litt av sendingen fra den gang da. Temmelig nøyhaktig 4 minutter 20 sekunder, lengden av en 8mm filmrull. En nå avdød person som bodde i de sentrale strok og hadde egen TV høyst begrenset snømengde grunnet fri siklinje til sender samt var ungkar og mer enn gjennomsnittlig teknisk interessert sørget nemlig for opptak rett fra TV-skjermen, start i det øyeblikket ørnen (=landingsfartøyet Eagle) hadde kontakt med månens overflate. Den er i dag redigert først til VHS, deretter til DV-bånd (digitalt videobånd, deretter til MP4 og også koblet sammen med spolebåndopptak av radioutsendingen på engelsk, og altså uten Jan Jansens og Erik Tandbergs kommentarer underveis. Her får man Neil Armstrong på direkten "A little step for a man, a big step for humanity" Får jeg en kopi av den filmen til i morgen og ser den noenlunde OK ut skal jeg få lagt den ut. 11 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Moderatormelding 16 innlegg forsvant. Hold dere til topic.Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Var tydeligvis fremdeles dyrt med tape på slutten av 80 tallet for NRK for også opptakene av Revolvermagasinet på radio blei gjennbrukt. I dag ville dette vært kultmateriale. 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Det må da være noen her i det ganske land som har et slags opptak av hele sendingen på 8mm eller lignende? I det minste uten lyd. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Jeg skjønner også heller ikke hvordan folk kan få seg til å tro på konspirasjonsteorier og alt annet fjas når det er så lett motbevise. Men tja er kanskje lettere å lure seg selv Vi er jo stort sett ganske gode på det vi mennesker. Folk er vel ikke vant til kritisk tekning og opplært i kildekritikk og vet kanskje ikke hva en logisk feilslutning er.Hadde det ikke vært personer som kritiserer eller motbeviser ville vi ikke utviklet oss. Hadde ikke en sagt at ville det ikke vært lurere å lage skjæreredskap av flintstein istedenfor dyre-knokler/bein ? ja hva da. Nå blander du rasjonell skepsis som spør viktige spørsmål, med blind tro som holder utviklingen tilbake. Argumentene som brukes av konspirasjonsteoretirkerne kvalifiserer ikke til nobelpris akkurat. Endret 14. juli 2019 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
123qed Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Stanley Kubrick gjorde en god jobb den gangen med de opptakene. Det så nesten ekte ut Hva i denne 3D tracking/parallax "konspirsjonsteorien" evt. feil? Veldig interessert i forklaringer av hvor feilsluttningene er..? https://www.aulis.com/stereoparallax.htm 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Hvis det hele var en konspirasjon hvem i all verden laget da alle de hyllemeter med dokumentasjon som ligger til grunn for månelandingen? Og hvorfor er det folk i dag som fortsatt arbeider med prøvene som ble tatt med fra månen? En konspirasjon som fortsetter den dag i dag, 50 år etter, og hvem betaler for den? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå