NTB - digi Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Ingen aldersgrense og ikke krav om hjelm: Dette er reglene for elektriske sparkesykler Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) En aldersgrense hadde vært greit. En 8 åring på selvkjørende i trafikken, uten hjelm er økt risiko. Det er foreldre som vil syntes det er helt greit. Merket meg barn på elektrisk etthjuling i veikanten uten hjelm. Endret 14. juli 2019 av plankeby 2 Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 En aldersgrense hadde vært greit. En 8 åring på selvkjørende i trafikken, uten hjelm er økt risiko. Det er foreldre som vil syntes det er helt greit. Merket meg barn på elektrisk etthjuling i veikanten uten hjelm. 1. Ser ikke noen veldig stor prinsipiell forskjell på el-sparkesykkel og vanlig sykkel her. En 8-åring kan nok fint klare å oppnå 20 km/t på vanlig sykkel. 2. Med tanke på mange foreldres tilsynelatende totale mangel på evne til å selv vurdere hva som er trygt eller ikke for sine barn, burde det kanskje være en klart definert aldersgrense for å la barn benytte både (el-)sykler, (el-)sparkesykler, ståhjulinger og liknende kjøretøy uten tilsyn på offentlig sted. Eventuelt ha en eller annen løsning med "oppkjøring" for å få tillatelse ved særskilt behov. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Tja, viss foreldra ikkje bryr seg såpass at di greier å lære opp avkommet korleis oppføre seg i trafikken enten det er sparkesykkel, trøsykkel eller EL-varianter av desse får det gå som det går. Normalt sett har man da lært barna dette før di byrjar på skulen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 >Elektriske sparkesykler er klassifisert som sykler, dermed gjelder de samme reglene for ferdsel. God start. >I gågate eller på gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart. ? Mangler kontekst. I.e prater vi jogger, eller faktisk bebodd gågate på festivalnivå hvor høyere fart enn gangfart VIL lede til kollisjon? >Det er ikke lov å bruke elektriske sparkesykler i utmark. Der regnes den nemlig som motorvogn. Her mangler også kontekst. Og vi kommer ikke til å se snurten av det før vi faktisk seer på lovverket: "Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 2a.Elektriske sykler kan brukes i utmark. Med elektriske sykler menes sykler som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW som reduseres gradvis ved økende hastighet og opphører ved 25 km/t eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Sykkelen kan ved motorkraft alene nå en maksimal hastighet på 6 km/t. Kommunen kan i forskrift bestemme at bruk av elektriske sykler som nevnt i første ledd likevel ikke er tillatt i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger eller traséer." Rent legalt er problemet at man har 20km/t uten pedalkraft, kontra de 6 km/t loven krever. Dog, har man muligheten til å sette ned sperren eller sparke den i vei forsvinner problemet helt til noen skriker høylytt. Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Tja, viss foreldra ikkje bryr seg såpass at di greier å lære opp avkommet korleis oppføre seg i trafikken enten det er sparkesykkel, trøsykkel eller EL-varianter av desse får det gå som det går. Normalt sett har man da lært barna dette før di byrjar på skulen. Det er dessverre slik at noen foreldre overlater veldig mye av oppdragelsen til skolen. Og med tanke på hvor mange tilsynelatende suicidale voksne syklister som finnes der ute, så vet jeg ikke om det hjelper så mye om det er de som har stått for trafikkopplæringen. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 (endret) Hvorfor ikke lage elsykkler med samme funksjon som el-sparkesykkel. Altså en vanlig elsykkel uten pedaler til å trø rundt,men med gasshåndtak og vanlige fothvilere slik som på mopeder. Den kunne gå med motorkraft opp til 25 km/t slik elsykkler gjør,slik at man slipper registrering og mopedlappen. Det ville blitt bedre balanse og sikkerhet på en slik, enn en el-sparkesykkel og man slipper å veksle mellom gear hele tiden. Tror slike elsykler hadde blitt populære fordi det sikkert er mange som ikke er interessert i å tråkke rundt på disse pedalene på elsykkler i dress og finklær. Så hei Hibike,noe for dere elsykkel-proff-produsenter å se på..? Kall den Citybike. Endret 14. juli 2019 av ACYBN18O Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 De populære elektriske sparkesyklene sidestilles med sykkel i regelverket. Det betyr at de defineres som elektriske kjøretøy, og at motorens toppfart ikke kan overstige 20 kilometer i timen. Defineres sykkel som elektrisk kjøretøy? El-sykkelens motor kan ikke bidra til hastigheter utover 25km/t, ikke 20 km/t som el-sparkesykkel. 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 >I gågate eller på gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart. ? Mangler kontekst. I.e prater vi jogger, eller faktisk bebodd gågate på festivalnivå hvor høyere fart enn gangfart VIL lede til kollisjon? Forstår ikke hvordan dette mangler kontekst. Er gaten definert som gågate så gjelder lov om maks gangfart. Er gaten eller området definert som gatetun så gjelder lov om maks gangfart. Gangfart for et menneske er generelt sett ansett å være 4-5 km/t. Loven om fart i gågater og gatetun er angitt i Forskrift om kjørende og gående, da under § 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten. "3. På gågate eller gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 >I gågate eller på gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart. Mangler kontekst. I.e prater vi jogger, eller faktisk bebodd gågate på festivalnivå hvor høyere fart enn gangfart VIL lede til kollisjon? Gåfart er ikkje definert som ei fartsgrense, gåfart er definert som den hastigheita som dei gåande held. I ei full gågate der det er trengsel og det går svært sakte, så må den på sparkesykkel holde like lav fart eller lavare. Er det ei tom gågate med berre eit par joggarar, så må du holde deg til vanleg gangfart. Du kan ikkje samanlikne deg med joggaren då jogging ikkje er gangfart. >Det er ikke lov å bruke elektriske sparkesykler i utmark. Der regnes den nemlig som motorvogn. Her mangler også kontekst. Og vi kommer ikke til å se snurten av det før vi faktisk seer på lovverket: "Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 2a.Elektriske sykler kan brukes i utmark. Med elektriske sykler menes sykler som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW som reduseres gradvis ved økende hastighet og opphører ved 25 km/t eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Sykkelen kan ved motorkraft alene nå en maksimal hastighet på 6 km/t. Kommunen kan i forskrift bestemme at bruk av elektriske sykler som nevnt i første ledd likevel ikke er tillatt i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger eller traséer." Rent legalt er problemet at man har 20km/t uten pedalkraft, kontra de 6 km/t loven krever. Dog, har man muligheten til å sette ned sperren eller sparke den i vei forsvinner problemet helt til noen skriker høylytt. El-sykkel har eit unntak frå hovudregelen som forbyr motorvogner i utmark. El-sparkesyklar har ikkje eit slikt unntak. Farta på motorvogna har inga betydning, forbodet er begrunna i slitasje på terrenget som følge av motorferdsel, samt at utmarka skal bevarast til spprt og rekreasjon. El-syklar har fått eit unntak fordi det er snakk om sykling med hjelpemotor som fortsatt er fysisk aktivitet som ikkje vil føre til unødvendig køyring utan mål og meining. Lenke til kommentar
Bjarne Kastanjenøtt Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Har nå vært en uke i Nederland, syklet mye, småen i barnesete bak meg, med hjelm. Men det er ingen andre enn han som har hjelm i dette landet, og det er mange som sykler. Eller jo, det er noen få, men kun de i trange kondomdrakter med stoppeklokke.Ingen andre, hele familier på en og samme sykkel, ingen med hjelm, store som små, sykkel og moped. Lurer på hvorfor, har spurt noen få, men ingen som har tenkt på det eller vet hvorfor, er vel ikke så farlig da, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå