Gå til innhold

Må/kan jeg kjøpe ny one connect boks?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg Samsung QE55Q9FNAT og klart å ødelegge den optiske utgangen! Sender jeg den til Samsung Norge kan de sikkert bytte kontakten, men jeg er redd for at det kommer til å koste mye og tar lang tid, og jeg vil helst ikke være uten TV :-)

 

Det selges mange one connect bokser på Amazon og Ebay, men ingen med akkurat mitt serienummer SOC1004N eller med støtte for QE55Q9FNAT. Er disse boksene relativt standard slik at jeg omtrent kan kjøpe "hva som helst"?

 

Symptom: Den lille "døren" til den optiske inngangen er borte (som antagelig ikke er svært viktig). Lyset når fram til høyttaleren (aktiv), men ingen lyd. Høyttalerne virker med bluetooth. Selv med døren borte fikk jeg lyd for noen dager siden, men lyden forsvant "plutselig". Jeg misstenker at jeg har fått trykket inn den blanke kontakten i bunnen av den optiske inngangen slik at det ikke blir tilstrekkelig kontakt selv om lyset kommer fram til høyttalerne.

 

Jeg tror jeg kunne klare å lodde inn en ny optisk kontakt om det er tilrådelig ...  

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt merke til at optisk lyd mister synkroniseringen og faller ut enkelte ganger på en del utstyr. Det du kan gjøre er å la forsterkeren stå på og så slå av og på TV for å prøve å synkronisere på nytt. Ellers kan det være verdt å sjekke om kabelen fungerer greit.

 

Korken som på noe utstyr står på S/PDIF TOSLINK porten er bare for beskyttelse når den ikke er i bruk. "Døren" du nevner har lignende egenskaper, og fungerer vel mest som støvbeskyttelse. Den er dog et problem om den blokker lyset til kabelen.

 

Du kan jo selvfølgelig skru opp boksen og se om det ser fysisk feil ut og evt prøve å reparere det. Disse komponentene er nok temmelig standard. Regner med det er en sånn du mener;

 

http://www.aliexpress.com/item/32853237825.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Jeg har kjøpt meg Samsung QE55Q9FNAT og klart å ødelegge den optiske utgangen! Sender jeg den til Samsung Norge kan de sikkert bytte kontakten, men jeg er redd for at det kommer til å koste mye og tar lang tid, og jeg vil helst ikke være uten TV :-)

 

Det selges mange one connect bokser på Amazon og Ebay, men ingen med akkurat mitt serienummer SOC1004N eller med støtte for QE55Q9FNAT. Er disse boksene relativt standard slik at jeg omtrent kan kjøpe "hva som helst"?

Boksene er absolutt ikke standardiserte, det lages en forskjellig for hver modell (inkludert regionsforskjeller).

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at optisk lyd mister synkroniseringen og faller ut enkelte ganger på en del utstyr. Det du kan gjøre er å la forsterkeren stå på og så slå av og på TV for å prøve å synkronisere på nytt. Ellers kan det være verdt å sjekke om kabelen fungerer greit.

Det ser ut til at det er synkroniseringen som er problemet ... Når jeg først slår på TVen fungerer koblingen helt fint, men etter å ha byttet litt mellom vanlig liner TV og Netflix/YouTube brytes synkroniseringen. Den koblingen som alltid fungerer er Bluetooth. Noen ganger er lyden litt ute av synk på YouTube (kjent fenomen), men oftest fungerer også dette smertefritt over Bluetooth. 

 

Takk for hjelpen "vidor", nå gjenstår det bare å finne ut om det går å forbedre synkroniseringen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...