Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Elbilene er langt nok fra gode nok. dårlig rekkevidde og dyre.

f.eks en elbil som går 10 mil, hvordan kan man rettferdiggjøre en pris på 150000 kr????

den burde kostet 25000kr, men dette er ikke realistisk. for 150000 kr burde man fått rekkevidde på 40 mil.

og en tesla til 650000kr burde da hatt en rekkevidde på 250 mil skulle man hatt valuta for pengene.

Ny batteriteknologi er etterlengtet, hvorfor skal folk flest være prøvekaniner for dagens dårlige batterier?

 

Hvilken ny elbil har kun 10 mils rekkevidde og koster 150 000? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 5 dagar i Kroatia i sommar såg eg 6 bilar med norske skilt. 5 Tesla, fordelt på alle modellane, og ein Ford bensinbil. Det er tydeleg kva type bil folk vel til dei veldig lange turane, og det verkar ikkje som om folk bryr seg nemneverdig om kva du meiner om den saka. Dess lenger vekk frå Noreg eg reiser, dess større sjanse er det for at norske bilar eg ser på vegen er elbilar.

6 biler anser du som statistisk akseptabelt ?

 

Det er nok du som er på plasser som er okkupert av turister over den vanlige middelklassen.

 

Ta deg er tur til foreksempel strømstad hvor arbeiderklassen ferierer og se om det er 5 til 1 i elbilens favør der.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo det har du:

 

 

Så du får egentlig stille spørsmålet til deg selv..

Og det gjorde de også, inntil folk klaget og prisene ble satt ned igjen. Noe jeg skrev, men som du utelater og heller trekker ut en del av en setning....  Igjen, du klarer ikke å forholde deg til hva folk skriver og ender opp kontinuerlig med stråmannsargumentasjon. Vet ikke om dette skyldes at du regel rett ikke gidder å lese, er ordblind eller bevisst driver på slik. Uansett, er det meget usaklig.

 

 

According to Tesla's website, it is still cheaper to use electricity than gas, but there is a major caveat. The price of gas is assumed to be $2.85 per gallon while the estimated electrical cost is $0.31/kWh. Gas may be around that price in New York and California, but it is closer to $2 per gallon for a significant portion of the United States at present. The current national average is $2.24 according to AAA, with several regions seeing prices under $2 per gallon. At current gas prices, Supercharging a Tesla in certain areas is in fact more expensive than just refueling a car that also is cheaper to begin with.

Kilde: https://www.techspot.com/news/78366-tesla-increases-supercharging-prices-point-gas-might-cheaper.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og det gjorde de også, inntil folk klaget og prisene ble satt ned igjen. Noe jeg skrev, men som du utelater og heller trekker ut en del av en setning....  Igjen, du klarer ikke å forholde deg til hva folk skriver og ender opp kontinuerlig med stråmannsargumentasjon. Vet ikke om dette skyldes at du regel rett ikke gidder å lese, er ordblind eller bevisst driver på slik. Uansett, er det meget usaklig.

 

Kilde: https://www.techspot.com/news/78366-tesla-increases-supercharging-prices-point-gas-might-cheaper.html

 

Nei det var absolutt ikke det du sa, du sa dette: 

 

 

 

. Er du klar over at lading på Tesla supercharger USA allerede nå er i perioder over prisen til fossilt drivstoff?

 

Noe jeg viste til deg med tall at ikke stemte. Men du fortsatte. Og nå syter du over at en ikke leser det du skriver. Helt håpløst er det faktisk, når du ikke engang husker selv hva du har sagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prisen på hurtiglading er nå kommet opp i ca. 5 kr per kwh flere steder. Har elbilen er gjennomsnittsforbruk på 2,5 kwh i løpet av året (ligger ofte en høyere for mange), så blir prisen 12,5 kr per mil. En bensinbil med forbruk på 0,75L har til sammenligning en pris på 12 kr per mil med bensinpris på 16 kr.

 

Da er det greit å huske på at strømmen en billig i Norge og bensinen veldig dyr p.g.a. avgifter. Så dette vil slå dårligere ut i mange andre land.

 

Skal man bygge hurtigladere med høyere kapasitet, så øker selvsagt prisen ytterligere. Når folk forstår dette, så er det ingen som vil kjøpe elbil av de som ikke lader hjemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det var absolutt ikke det du sa, du sa dette: 

 

 

Noe jeg viste til deg med tall at ikke stemte. Men du fortsatte. Og nå syter du over at en ikke leser det du skriver. Helt håpløst er det faktisk, når du ikke engang husker selv hva du har sagt. 

At current gas prices, Supercharging a Tesla in certain areas is in fact more expensive than just refueling a car that also is cheaper to begin with.

 

Kan jo være greit å faktisk svare på essensen i innleggene. Dette er kun starten, og det er en selvfølge at prisene vil gå opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei det var absolutt ikke det du sa, du sa dette: 

 

 

Noe jeg viste til deg med tall at ikke stemte. Men du fortsatte. Og nå syter du over at en ikke leser det du skriver. Helt håpløst er det faktisk, når du ikke engang husker selv hva du har sagt. 

Og det var også helt korrekt for en periode....Inntil prisene ble redusert igjen. Så ingen feil der.

 

Og hva tror du skjer når man skal bygge enda kraftigere ladere?

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen på hurtiglading er nå kommet opp i ca. 5 kr per kwh flere steder. Har elbilen er gjennomsnittsforbruk på 2,5 kwh i løpet av året (ligger ofte en høyere for mange), så blir prisen 12,5 kr per mil. En bensinbil med forbruk på 0,75L har til sammenligning en pris på 12 kr per mil med bensinpris på 16 kr.

 

Da er det greit å huske på at strømmen en billig i Norge og bensinen veldig dyr p.g.a. avgifter. Så dette vil slå dårligere ut i mange andre land.

 

Skal man bygge hurtigladere med høyere kapasitet, så øker selvsagt prisen ytterligere. Når folk forstår dette, så er det ingen som vil kjøpe elbil av de som ikke lader hjemme. 

 

Hvor er prisen 5 kr pr kWh? Hvem snitter 2,5kWh? Jeg har ikke hørt om noen. Og hvilke tilsvarende biler bruker 0,75liter bensin pr mil? 

 

Du har mange påstander, men støtter lite opp med fakta. Men sånn er det å være bias. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

2.5 kWh/mil trenger ikke å være så langt unna. På et årsgjennomsnitt med Model S har jeg nå 1.98 kWh/mil. Og dette er uten ladetap på 10-15 %, varmetap i batteri, forbruk ved forvarming og oppvarming av batteri og kupe, forbruk når bilen står i P samt vampire drain. Så 2.5 kan faktisk være spot on for noen biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2.5 kWh/mil trenger ikke å være så langt unna. På et årsgjennomsnitt med Model S har jeg nå 1.98 kWh/mil. Og dette er uten ladetap på 10-15 %, varmetap i batteri, forbruk ved forvarming og oppvarming av batteri og kupe, forbruk når bilen står i P samt vampire drain. Så 2.5 kan faktisk være spot on for noen biler.

 

Ja med tap sier jeg ikke i mot, men da er det veldig rart å oppgi pr mil. 

Lenke til kommentar

Forbruket til f.eks I-Pace på tester ligger rundt 2,1 kWh på sommeren og over 3 kWH om vinteren. Tabellen under oppgir for 10 mil til opplysning (om vinteren).

post-114996-0-00793400-1563117838_thumb.jpg

 

Elforeningen oppgir selv at prisen på flere ladestasjoner er oppi 5 kWh. En måte å regne det på er å dele ladehastigheten med 240. De færreste bilene oppnår høyere gjennomsnittshastighet enn 50 kw fordi den faller veldig fort og temperatur spiller også inn. Og enda lavere dersom man lader til 100%.

Med 50 KW så blir det 4,8 kWh. Altså tett på 5. 

 

En virkelig gjerrig liten elbil vil kanskje oppnå 6,5-7,5 kr forbruk per mil med dagens kraftigste hurtiglading. Omtrent det samme som en liten gjerrig dieselbil eller hybdrid. For større biler, så ser regnestykket dårligere ut for elbiler. Der koster det mer en drivstoff allerede i dag.

Endret av gamlefar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forbruket til f.eks I-Pace på tester ligger rundt 2,1 kWh på sommeren og over 3 kWH om vinteren. Tabellen under oppgir for 10 mil til opplysning (om vinteren).

attachicon.gifforbruk vinter elbiler.jpg

 

Elforeningen oppgir selv at prisen på flere ladestasjoner er oppi 5 kWh. En måte å regne det på er å dele ladehastigheten med 240. De færreste bilene oppnår høyere gjennomsnittshastighet enn 50 kw fordi den faller veldig fort og temperatur spiller også inn. Og enda lavere dersom man lader til 100%.

Med 50 KW så blir det 4,8 kWh. Altså tett på 5. 

 

En virkelig gjerrig liten elbil vil kanskje oppnå 6,5-7,5 kr forbruk per mil med hurtiglading. Omtrent det samme som en liten gjerrig dieselbil eller hybdrid. For større biler, så ser regnestykket dårligere ut for elbiler. Det koster mer en drivstoff allerede i dag.

 

Igjen, mye preik men ikke noe å vise til. Kjører du i det heletatt elbil? Det virker ikke slik for det meste du kommer med er fjas som du tar fra noe imaginært. Vis meg gjerne ett tilfelle  der en Tesla med 100kWh batteri har betalt 500 kroner for fulladet bil, evt noe som tilsvarer 5 kroner pr kWh. 

 

En finner kanskje søkte tilfeller der en får dyr strøm, som type 2 ladere i utlandet satt opp av "kjeltringer", ingen tvil om det. Men dette kan en lett unngå. Å prøve å fremstille at prisen pr kWh nå er 5 kroner er helt håpløst, det er nok nærmer halvparten i snitt, i tillegg bruker snittet lite av energien fra hurtigladere og derfor går prisen enda lengre ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker ca 400-500 kr per måned på fleksilading hos GK. KWh prisen ligger rundt 3 kroner.

På hurtigladere krever GK nå 1.25 kr per minutt, samt 2.90 / kWh. Men dette er i Norge.

Ser man på pris i Danmark og Tyskland vil 5 kroner/kWh virke billig, prisene der er langt høyere. Vanlig pris for strøm i DK er faktisk rundt 3 kroner. Tyskland vet jeg ikke helt. Hva krever tesla per kwh i Danmark og Tyskland? Vet det er 1.70 i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men uansett. Hvis Tesla bygger ut kraftigere lading. Hva skjer da? Jo, prisene øker selvsagt og det er ikke lenger rimeligere enn fossilt drivstoff. Hurtiglading med mye strømtrekk er kort og godt ingen økonomisk fornuftig løsning. Det blir kostbart for kundene og tar i tillegg lang tid. Allerede nå ligger prisene for hurtiglading på flere stasjoner over bensinprisene i perioder og da er ikke ladekapasiteten noe å skryte av.

Men har noen et slikt bruksmønster hvor de lader hos Tesla hver eneste gang de skal fylle bilen? Meningen er jo at du lader billig strøm hjemme om natten og de få gangene du skal ekstra langt så bruker du hurtigladeren.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ca 400-500 kr per måned på fleksilading hos GK. KWh prisen ligger rundt 3 kroner.

På hurtigladere krever GK nå 1.25 kr per minutt, samt 2.90 / kWh. Men dette er i Norge.

Ser man på pris i Danmark og Tyskland vil 5 kroner/kWh virke billig, prisene der er langt høyere. Vanlig pris for strøm i DK er faktisk rundt 3 kroner. Tyskland vet jeg ikke helt. Hva krever tesla per kwh i Danmark og Tyskland? Vet det er 1.70 i Norge.

 

2,9 pr kWh i Danmark, 0,33 Euro pr kWh i Tyskland. Så ganske like priser rundt 3 kroner. evt rundt  5,5 for meg(snittforbruk) pr mil. Vill si det er ganske rimelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har noen et slikt bruksmønster hvor de lader hos Tesla hver eneste gang de skal fylle bilen? Meningen er jo at du lader billig strøm hjemme om natten og de få gangene du skal ekstra langt så bruker du hurtigladeren.

Vi diskuterer langkjøring med hurtigladestasjoner og selvsagt elbiler generelt.

 

Forøvrig er det elbilforeningen selv som hevder at prisen på noen stasjoner har kommet opp i 5 kWh. Og det vi diskuterte var hva som skjer med utbygging av enda kraftigere ladestasjoner.

 

Det kan være greit å huske på at dersom to biler lader samtidig på f.eks en Tesla supercharger så halveres omtrent kapasiteten (fra maks 120 kW).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi diskuterer langkjøring med hurtigladestasjoner og selvsagt elbiler generelt.

 

Forøvrig er det elbilforeningen selv som hevder at prisen på noen stasjoner har kommet opp i 5 kWh. Og det vi diskuterte var hva som skjer med utbygging av enda kraftigere ladestasjoner.

 

Det kan være greit å huske på at dersom to biler lader samtidig på f.eks en Tesla supercharger så halveres omtrent kapasiteten (fra maks 120 kW).

 

Nei man får ikke halvparten, en får resterende tilgjengelig på den laderen. Dvs om person A har 100kW så får en resterende. Som ikke er 120kW, men 136 om jeg husker rett. 120kW er begrensningen ut til bil, pr i dag. Men denne økes nå til 200 eller hva det er rundt om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...