Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Biler med høyere batteri kapasitet lader sjeldnere enn de med lav batteri kapasitet, man trenger heller ikke lade batteriet helt fullt. Lader du 40kwt holder det til 200km kjøring og det holder kanskje helt hjem. Dette høres ut som en søkt problemstilling. Jeg ville heller fokusert på at noen biler lader mye dårligere på vinteren. Min leaf bruker 60 min på å lade omtrent 20kwt = 100km med 50kw lader om vinteren, dette går på 20 min om sommeren (i 20 grader).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elbiler vil om ikke lenge kunne lades på like kort tid som man bruker på å fylle prompebiler. Dvs. man kan få 1000km rekkevidde på 2,5 minutters lading. Vi vil garantert ha megawatt-ladere innen 2025 når nye prompebiler endelig blir forbudt.

Da blir prisen latterlig høy og mye dyrere enn bensin/diesel. Så det kommer nok aldri til personbiler hvor flere skal lades samtidig.
Lenke til kommentar

 

Det er ikke mangel på ladeinfrastruktur som er problemet, men teknologien som ikke er god nok og ikke egner seg at mange bruker elbil til langkjøring. Selv med 250kW lading går det i grunnen veldig seint og lading med slikt strømtrekk kontinuerlig og samtidig til flere biler blir meget dyrt.

Elbiler vil om ikke lenge kunne lades på like kort tid som man bruker på å fylle prompebiler. Dvs. man kan få 1000km rekkevidde på 2,5 minutters lading. Vi vil garantert ha megawatt-ladere innen 2025 når nye prompebiler endelig blir forbudt.

Hvis du har batteri nok til 1000 km rekkevidde. Hvorfor vil du da i det hele tatt oppsøke en hurtiglader? Jeg kan garantere at megawatt ladere aldri noen sinne vil være en aktuell problemstilling for personbiler. Derimot tror jeg det vil være viktig at flest mulig parkeringsplasser er tilrettelagt for langsom induktiv lading, slik at bilen kan lades når du ikke bruker den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tull. Prisene går stadig nedover. Og når ladere kan levere 4-5 megawatt så trenger man ikke stå mange samtidig å lade. Da blir det mer som dagens prompedrivstoffkø.

 

Om jeg har valget mellom å stå som nr. 4 i en kø hvor hver bil skal lade 2,5 minutter eller har mulighet til å koble meg til straks på en 50 kW lader, er mitt valg enkelt.

 

Jeg vil heller starte ladingen straks enn å kaste bort 10 minutter på å vente på å slippe til. All ventetid er bortkastet tid. En pause på 20 minutter er ingen problemer så lenge jeg kan anvende tiden slik jeg selv ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører prompebil og står i kø for å fylle kanskje... tja... én gang annenhvert år? Og da som regel bare som nummer to. Det er jo slik det kommer til å bli for elbiler også når vi får ladestasjoner som kan levere 4-5 megawatt til hver bil.

 

Når man har rekkevidde til å kjøre en måned på én lading så kjører man bare forbi ladestasjonen hvis det er kø der og sjekker heller neste gang man kjører forbi.

Lenke til kommentar

Tull. Prisene går stadig nedover. Og når ladere kan levere 4-5 megawatt så trenger man ikke stå mange samtidig å lade. Da blir det mer som dagens prompedrivstoffkø.

Virker ikke ut som du har satt deg inn i dette i det hele tatt, men forteller din ønskedrøm. Er du klar over at lading på Tesla supercharger USA allerede nå er i perioder over prisen til fossilt drivstoff? Og at bare oppgradere til 200-300 kW til flere stasjoner og som tåle kontinuerlig effekt til noe få biler er svært kostbart? Og du snakker om flere tusen KW...

 

Får mange nok elbiler, så blir det også et behov for at flere lader samtidig på samme måte som flere fyller samtidig. Du kan i alle fall ikke ta høyde for at det aldri vil skje. I større byer kommer du definitivt ikke utenom det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker ikke ut som du har satt deg inn i dette i det hele tatt, men forteller din ønskedrøm. Er du klar over at lading på Tesla supercharger USA allerede nå er i perioder over prisen til fossilt drivstoff? Og at bare oppgradere til 200-300 kW til flere stasjoner og som tåle kontinuerlig effekt til noe få biler er svært kostbart? Og du snakker om flere tusen KW...

 

Får mange nok elbiler, så blir det også et behov for at flere lader samtidig på samme måte som flere fyller samtidig. Du kan i alle fall ikke ta høyde for at det aldri vil skje. I større byer kommer du definitivt ikke utenom det.

 

Har du egentlig satt deg inn i det? Prisene er diffrensiert i to stadier i usa, over 60kW og under. Si en lader på akkurat 60kW. Da betaler en 2,22 kroner pr minutt. Dette blir 133 kroner for en time. Da har en fått 60kWh. Dette tar en snitt tesla rundt 300km. 

Altså prisen pr km er 0,44 øre eller 4,4 kroner pr mil. 

 

I følge denne siden:

https://no.globalpetrolprices.com/USA/gasoline_prices/

 

Koster en liter bensin i usa 0,81$ eller 6,91 kroner pr liter. Dvs at en må kjøre en bil som bruker 0,64 liter pr mil for å kjøre billigere i worst case scenario for Tesla'en. Normalt sett får en langt over 60kW når en superlader og derfor vill prisen bli mindre siden de regner i minutt. De amerikanske bilene er langt i fra dette i snitt. Snittet i 2016 var 0,96 med kjøp av diverse papirer og annet tull. 

https://www.reuters.com/article/us-autos-emissions/u-s-vehicle-fuel-economy-rises-to-record-24-7-mpg-epa-idUSKBN1F02BX

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurtigladere i Norge hvor vi har lave strømpriser har allerede passert prisen det koster å fylle bensin/diesel deler av året. Og da bør man også huske på at prisene for fossilt i Norge er meget høyt p.g.a. avgifter.

post-114996-0-07933800-1563035708_thumb.jpg

 

Tror folk virkelig at dette ikke vil øke betydelig hvis man skal øke ladekapasiteten med 10-30 ganger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke det samme? Det er vel ingen som vil tilbake til hest og kjerre heller, selv om det er mulig.

Å ta seg noen pauser nå og da for å spare så mye penger har ikke noe med hest å kjerre å gjøre. Kjøper ikke den. Det jeg tror er at de ikke vil. Folk er fulle av fordommer mot elbiler. Massevis av misinformasjon er inne i debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ta seg noen pauser nå og da for å spare så mye penger har ikke noe med hest å kjerre å gjøre. Kjøper ikke den. Det jeg tror er at de ikke vil. Folk er fulle av fordommer mot elbiler. Massevis av misinformasjon er inne i debatten.

Eh, du følger ikke helt logikken i debatten her. Tror du bør lese på nytt hva du selv skrev og svaret mitt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører prompebil og står i kø for å fylle kanskje... tja... én gang annenhvert år? Og da som regel bare som nummer to. Det er jo slik det kommer til å bli for elbiler også når vi får ladestasjoner som kan levere 4-5 megawatt til hver bil.

 

Når man har rekkevidde til å kjøre en måned på én lading så kjører man bare forbi ladestasjonen hvis det er kø der og sjekker heller neste gang man kjører forbi.

 

Om en antar at vi etter hvert dobbler batterispenningen fra 400 til 800V vil en lader på 4MW kreve en ladestrøm på 5000A. Til sammenligning leverer en 50kW lader inntil 125A og de nye lynladerne på 150 kW leverer 375A.

 

Kabelen til en 150kW lader er temmelig massiv. Hvordan tror du utformingen av en ladekabel og plugg som skal takle 13 ganger mer strøm vil se ut?

 

Vel du får ta en titt på ladepluggen som brukes til å lade el-ferjene så får du se om den enkelt lar seg tilpasse til en elbil.

Lenke til kommentar

Om en antar at vi etter hvert dobbler batterispenningen fra 400 til 800V vil en lader på 4MW kreve en ladestrøm på 5000A. Til sammenligning leverer en 50kW lader inntil 125A og de nye lynladerne på 150 kW leverer 375A.

 

Kabelen til en 150kW lader er temmelig massiv. Hvordan tror du utformingen av en ladekabel og plugg som skal takle 13 ganger mer strøm vil se ut?

 

Vel du får ta en titt på ladepluggen som brukes til å lade el-ferjene så får du se om den enkelt lar seg tilpasse til en elbil.

Ikke noe problem! Bare litt tid til så har vi materialer som er superledende ved romtemperatur og høyere.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...