Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det ville tatt 326 år å produsere all kapasiteten til kun bilene i Europa.

Ser ikke det som et problem siden det er meningen at privatbilismen skal bort eller reduseres sterkt, det beste hvis vi skal klare klimamålene frem til 2050 er og slutte å selge nye biler uansett drivstoff så folk har tid til og finne alternative transport-løsninger de neste 30 årene etterhvert som bilene de eier havner på skraphaugen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Når batteristørrelsen er nærmere 100 kilowattimer og forbruket er doblet, så blir 50 kilowatt et problem. Og er du så uheldig at du havner bak en av de nye elbilene med stort batteri på en slik ladestasjon, kan det bety ventetid på et par timer.

 

Hadde dette vært en reell problemstilling ville ikke folk ha kjøpt disse nye elbilene med 100kWh batteri. En mer reell problemstilling er at de på langtur tar to stopp på en halvtime hver, lader til sammen 50kWh, som igjen gir ytterligere 200 km rekkevidde. Et par stopp på 30 minutter er akseptabelt for de fleste. Ingen gidder å stoppe 2 timer med mindre man har noe meningsfullt å bruke tiden på.

 

Når det er sagt så er det ikke ideelt at de nye elbilene har så høyt energiforbruk. Det gir en klart dårligere utnyttelse av den allerede eksisterende infrastrukturen. Det er spesielt skuffende med audi etron som på de fleste tester jeg har sett bruker helt opp i 2.4 kWh/mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man endelig har klart å lage en miljøvennlig løsning på privatbilisme, så skal den bort?

 

Det er en myte at kollektivtrafikk alltid er mest miljøvennlig.

Det er lagt opp til at privatbilismen skal reduseres og overføres til kollektivtransport, og alle partiene er enige "i hvertfall i Norge og endel andre europeiske land", så vi må begynne og tenke på et liv med redusert bruk av egne fremkomstmidler som bruker energi i en eller annen form.

 

Det har nok gått de fleste hus forbi at de såkalte "bypakkene" er for å tilrettelegge for kollektivtransport, sykkelveier, og gangfelt, og bilistene skal betale dette med bompenger.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man endelig har klart å lage en miljøvennlig løsning på privatbilisme, så skal den bort?

 

Det er en myte at kollektivtrafikk alltid er mest miljøvennlig.

Det er lagt opp til at privatbilismen skal reduseres og overføres til kollektivtransport, og alle partiene er enige "i hvertfall i Norge og endel andre europeiske land", så vi må begynne og tenke på et liv med redusert bruk av egne fremkomstmidler som bruker energi i en eller annen form.

 

Det har nok gått de fleste hus forbi at de såkalte "bypakkene" er for å tilrettelegge for kollektivtransport, sykkelveier, og gangfelt, og bilistene skal betale dette med bompenger.

Så langt frem i tid vil bilene kjøre selv. Da vil man bestille en bil når man skal noe. Noe ala taxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt frem i tid vil bilene kjøre selv. Da vil man bestille en bil når man skal noe. Noe ala taxi.

Det vil nok bli autonome minibusser som kjører rundt og plukker opp personer utifra bestillinger, men vi må innrette oss på et helt nytt levesett når det gjelder transportering.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt lei av tankegangen om at små biler ikke trenger rekkevidde. Små biler er de facto den biltypen Europeere vil ha. Skal ikke lenger enn med danskebåten for å finne folk som drar på bilferie i biler i Polo-klassen. Heldigvis skjønner bilbransjen det nordmenn ikke skjønner og kommer nå med småbiler med 400 km rekkevidde.

 

Det er på tide at nordmenn hopper ned fra sin nyrike russiske hest og innser at det er håpløst at alle skal kjøre digre stasjonsvogner og SUVer.

 

Det finnes lite som er mer lættis enn en nyfrelst elbilkjøper som tror han sparer penger på å kjøpe en Model S/X, Etron, Ipace osv. Nei, gutten min, du sparer penger på å kjøpe en mindre og mer fornuftig bil. Du kjøper dyr elbil utelukkende for å vise frem pengene dine.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Når man endelig har klart å lage en miljøvennlig løsning på privatbilisme, så skal den bort?

 

Det er en myte at kollektivtrafikk alltid er mest miljøvennlig.

Det er lagt opp til at privatbilismen skal reduseres og overføres til kollektivtransport, og alle partiene er enige "i hvertfall i Norge og endel andre europeiske land", så vi må begynne og tenke på et liv med redusert bruk av egne fremkomstmidler som bruker energi i en eller annen form.

 

Det har nok gått de fleste hus forbi at de såkalte "bypakkene" er for å tilrettelegge for kollektivtransport, sykkelveier, og gangfelt, og bilistene skal betale dette med bompenger.

Dette er en storby problemstilling. Norge har fortsatt en stor del av befolkningen spredt utover hele landet. Og det forandrer seg ikke over natta.

 

Man kan gjerne prøve å tvinge folk over på kollektivt i de store byene, men spørsmålet er hvor godt kollektiv tilbud man oppnår når de som skal finansiere tilbudet slutter å betale.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Gitt et utslipp på 175 kg CO2 per kilowattime i snitt for batteriproduksjon, vil det tilsvare et CO2-utslipp på 2,85 billioner tonn. Det gir morsomme tall som kan være fristende å slenge ut i kommentarfeltdiskusjoner. Realiteten er imidlertid at ingen snakker om å bytte ut alle fossilbiler med elbiler i forholdet 1:1."

 

Ja, det er en av tingene som vil hjelpe. Men det er ikke det vikigste svaret på dette problemet.

 

Vi skal da selvfølgelig kutte utslipp også fra batteriproduksjon. Dette løses i stor grad med de samme teknologiene som elbilen er basert på. Fabrikker skal over på fornybar energi, lastebiler som brukes i logistikken skal elektrifiseres, og maskinene som brukes i utvinning av råvarer skal elektrifiseres. Alt dette er allerede godt på vei.

 

Det er ingen fundamental grunn til at produksjon av batterier skal slippe ut CO2, og da er det også veldig god grunn til at disse CO2-utslippene vil fortsette å falle kraftig.

 

Både Tesla og Volkswagen har sterkt fokus på å også kutte utslipp fra produksjon:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/electric-vehicles-with-lowest-co2-emissions-4886

https://www.greencarcongress.com/2019/02/20190218-volkswagenid.html

 

". Volkswagen already fixed an agreement with this Korean company, that only certified green power would be used to manufacture the battery cells. By doing so, CO2 emissions will be reduced to almost zero."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er en storby problemstilling. Norge har fortsatt en stor del av befolkningen spredt utover hele landet. Og det forandrer seg ...

 

De fleste bor i mindre byer og tettsteder, og er sjeldent i byen på kontinentet. Der er elbiler et ikke-tema. Nordmenn er veldig flinke til å se verden med 'Osloøyne', med tett kjerne, bildeling og fungerende kollektiv. De 'trenger' ikke privatbil, og da fortjener ingen andre det heller. Å tro at bildeling med autonome biler skal få en bydel inn til byen om morgenen er også en utopi, da rush faktisk er basert på at alle skal samme vei til samme tid. Disse tomme elbilene kommer til å kjøre dobbelt så langt, og dermed bruke dobbelt så mye. En parkert forbrenningsbil har samme (eller lavere) utslipp som en elbil. (Ser bort fra kaldstart etc.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det vil nok bli autonome minibusser som kjører rundt og plukker opp personer utifra bestillinger, men vi må innrette oss på et helt nytt levesett når det gjelder transportering.

Du insinuerer at det er negativt men jeg tror det er posetivt. Det vil gi mere frihet. Førerkortet kommer kanskje til å forsvinne. Ingen medisinske eller aldersmessige begrensninger. Og potensialet for å få ned trafikkulykker er veldig stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mangel på ladeinfrastruktur som er problemet, men teknologien som ikke er god nok og ikke egner seg at mange bruker elbil til langkjøring. Selv med 250kW lading går det i grunnen veldig seint og lading med slikt strømtrekk kontinuerlig og samtidig til flere biler blir meget dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke mangel på ladeinfrastruktur som er problemet, men teknologien som ikke er god nok og ikke egner seg at mange bruker elbil til langkjøring. Selv med 250kW lading går det i grunnen veldig seint og lading med slikt strømtrekk kontinuerlig og samtidig til flere biler blir meget dyrt.

Elbiler vil om ikke lenge kunne lades på like kort tid som man bruker på å fylle prompebiler. Dvs. man kan få 1000km rekkevidde på 2,5 minutters lading. Vi vil garantert ha megawatt-ladere innen 2025 når nye prompebiler endelig blir forbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...