AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Hei! Skal nå kjøpe ny bil, og er redd for å gjøre et kort-tenkt valg. Nå har det seg slik at jeg må ha bil til jobben, pga. ny stilling, og dette får jeg 6000 skattefritt per måned av arbeidsgiver til, jeg vurderer da elbil pga. billig drivstoff og generell drift. Nå har det seg slik, at jeg kan klare meg med en Nissan Leaf variant til ca. 380 000 kr. Jeg er avhengig av et stort batteri, men har ikke behov for dyrere bil. Men de siste ukene har jeg lekt mye med tanken på å kjøpe en Tesla model 3 Performance utgave, alt i alt vil denne koste ca. 550 000 kroner. Pga. dyre prosjekter med huset som nå er ferdig, har jeg så og si tømt sparekontoen, har kun 50 000 kr. i egenkapital til bil. Jeg funderer på å gå for Teslaen, men er redd jeg vil angre etter et par år. Det er tross alt et ufornuftig kjøp i mine øyne, men jeg syntes den er så utrolig morsom å kjøre, pluss at den ser bra ut. Et lån på ca. 500 000 over 6 år vil koste meg 8100 kr per mnd.. Det er mye penger, men etter å ha betalt alle regninger inkl. avdrag på huslån + evnt. avdrag på telsaen, vil jeg uansett sitt igjen med over 20 000 kr per mnd, så vil ikke lide noen nød. Uansett: Noen som har kjøpt dyrere bil enn de har behov for, og angret på kjøpet i ettertid? Anonymous poster hash: 11323...21a Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Når du tjener såpass godt kan du like gjerne kjøpe Teslaen. Det virker som om det er den du har mest lyst på Ser for meg at det er større sannsynlighet for at du anger hvis du kjøper Leafen. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Største ankepunktet mot Tesla er vell at det fortsatt er lang venteliste på reservedelar, noke som betyr at dersom du er uheldig så kan du bli utan bil ei stund. Dette løyser seg sjølvsagt med leigebil, men det er litt kjedelig å ikkje få reparert din bil. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Jeg er avhengig av et stort batteri, men har ikke behov for dyrere bil. Hvor lang rekkevidde trenger du? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Hva med å heller gå for en awd Long Range? Da får du krok, og lengere rekkevidde og bare 1 sekund tregere til 100km/t. Den er litt høyere men det er bare en fordel på vintern, og siden du ikke kan ha mindre felger enn 20" på Performance så koster dekk helt absurd mye. Og felgene blir veldig fort ødelagt siden de er såppas lavprofil og bilen veier 1.8 tonn. Lite hull i veien kan fort koste deg 30 tusen i nye felger og dekk. Siden du vurderer Leaf av alle ting så tror jeg virkelig en Long Range er nok for deg. Kasje tillogmed en long range uten AWD. Enda lengere rekkevidde på dem (60mil) og dem er billigere. Endret 12. juli 2019 av Complexity 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2019 TS her. Hvor lang rekkevidde trenger du? Den bør kunne kjøre 400 km, året rundt. Hva med å heller gå for en awd Long Range?Da får du krok, og lengere rekkevidde og bare 1 sekund tregere til 100km/t.Den er litt høyere men det er bare en fordel på vintern, og siden du ikke kan ha mindre felger enn 20" på Performance så koster dekk helt absurd mye.Og felgene blir veldig fort ødelagt siden de er såppas lavprofil og bilen veier 1.8 tonn. Lite hull i veien kan fort koste deg 30 tusen i nye felger og dekk.Siden du vurderer Leaf av alle ting så tror jeg virkelig en Long Range er nok for deg.Kasje tillogmed en long range uten AWD. Enda lengere rekkevidde på dem (60mil) og dem er billigere. Du sier noe der, performance-bilen er lokkende mest pga. aksellerasjonen. Er en grunn til at jeg måtte skrive ett innlegg, føler selv det ikke er fornuft her. Men man lever én gang. Det med tilhengerfeste er et stort pluss, i tillegg var det godt tips at man kjører tross alt på norske veier, takker for innspill! Anonymous poster hash: 11323...21a Anonymous poster hash: 11323...21a Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Hva med en brukt Tesla? Eller en ny, men brukt Tesla? Endret 12. juli 2019 av L/-R~ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Min erfaring med tesla(3 biler til nå) er at verditapet er under normalen. Dvs at du med en slik løsning vill gå i null når du selger og da har du egentlig bare lagt ut 2000 pr måned på bilen selv, i tillegg sparer du masse penger på veien slik at du nærmer deg 0. Vill absolutt si go for it om du ønsker deg bilen. Jeg bruker en del penger på bil, for det er viktig for meg. Da er det verdt det:) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Hva med å heller gå for en awd Long Range? Da får du krok, og lengere rekkevidde og bare 1 sekund tregere til 100km/t. Den er litt høyere men det er bare en fordel på vintern, og siden du ikke kan ha mindre felger enn 20" på Performance så koster dekk helt absurd mye. Og felgene blir veldig fort ødelagt siden de er såppas lavprofil og bilen veier 1.8 tonn. Lite hull i veien kan fort koste deg 30 tusen i nye felger og dekk. Siden du vurderer Leaf av alle ting så tror jeg virkelig en Long Range er nok for deg. Kasje tillogmed en long range uten AWD. Enda lengere rekkevidde på dem (60mil) og dem er billigere. Man kan ha mindre enn 20" om en kjøper 3 parts felger:) helt ned i 18" tror jeg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Jeg har selv stått i valget mellom en Model 3 og en Egolf, og jeg klarte ikke å forsvare en 5 årig total verdiinnsetting på nesten 0,7 millioner, i forhold til 235k på en brukt Egolf. Om du er i etableringsfasen så vil jeg fraråde dyre valg, uansett om det på månedsbasis ser gjennomførbart ut. Jeg kunne fint tålt å bruke 300k i egenkapital og betalt 7200kr/mnd for å finansiere en bil. Men om jeg tenker mer langsiktig så er det en halv million forskjell i tapte penger som ellers kunne gått til å gjøre meg gjeldsfri. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Man kan ha mindre enn 20" om en kjøper 3 parts felger:) helt ned i 18" tror jeg.Er det plass til det med de store bremsene på Performance? Og ryker ikke garantien til Tesla om mam bruler 3e parts felger? De er iallefall ikke glade om du bruker det. Endret 12. juli 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Jeg vil ikke anbefale å kjøpe dyrere bil enn du har brukt for. Og til høyere opp i pris til mindre grunn til å gå enda høyere. Endret 12. juli 2019 av Svein M 1 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Jeg ser at akselerasjonen frister for deg. Jeg har en TM3 AWD LR og skal love deg at det er enormt med akselerasjon også i denne. Du får ingen ny fossilbil som er i nærheten til under millionen. Ettersom du vurderer en Leaf kan du forsåvidt også vurdere en TM3 SR+, men denne har nok ikke like god akselerasjon, og litt redusert rekkevidde. Men rekkevidden er fortsatt god med ca 410km WLPT mener jeg. Minuset er at de enda ikke har begynt å levere denne i Norge. Endret 12. juli 2019 av simen929 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Jekket ikke nettopp forsikringsselskapene opp prisen på elbilforsikring med opp mot 100% fordi folk var uvettige med akselerasjon? Syns jeg leste en artikkel om det nettopp. Og jeg hadde valgt hengerfeste foran akselerasjon en hver dag i året 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Er det plass til det med de store bremsene på Performance? Og ryker ikke garantien til Tesla om mam bruler 3e parts felger? De er iallefall ikke glade om du bruker det. Ja de sier iallefall så på forumene:) Tja om de ødelegger noe så, ellers har de ikke mye de skal ha sagt. Vet de prøver seg innimellom dog:) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Jekket ikke nettopp forsikringsselskapene opp prisen på elbilforsikring med opp mot 100% fordi folk var uvettige med akselerasjon? Syns jeg leste en artikkel om det nettopp. Og jeg hadde valgt hengerfeste foran akselerasjon en hver dag i året Ikke alle nei, var vell ett. Jeg har ikke fått noen økning iallefall. Jeg har performance Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Er det plass til det med de store bremsene på Performance? Og ryker ikke garantien til Tesla om mam bruler 3e parts felger? De er iallefall ikke glade om du bruker det. Hvor har du lest dette med garanti og felger? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Hvor har du lest dette med garanti og felger? Har vel sett litt i nyhetene om det. Står vel og noe her: https://www.tocn.no/garanti-forhold-modifikasjoner-pa-bil/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå