Gå til innhold

Er det mulig å fullføre 2-årig master i ledelse av teknologi mens man er i fulltidsjobb?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har vært en av de heldige som kom inn på 2-årig master i Ledelse av Teknologi. I dag er jeg utdannet sivilingeniør i datateknologi ved NTNU og jobber i Oslo - noe jeg trives utrolig godt med. Jeg har jobbet i ett års tid, og ble ferdig med datateknologi studiet ifjor sommer. Jeg har søkt på dette studiet fordi jeg ønsker å få mer erfaring og kompetanse innenfor ledelse og business forståelse.

 

Har dere noen meninger om jeg vil få en stor utbytte av å fullføre en 2-årig master i ledelse av teknologi når jeg allerede har en mastergrad fra NTNU i datateknologi? Vil det ha en påvirkning lønnstrinnet - eventuelt på hvilket nivå? Et annet spørsmål er om det vil være mulig å fullføre dette studiet mens jeg er i fulltidsjobb? Jeg ønsker gjerne å fortsette med jobben og samtidig holde meg boende i Oslo - da det blir vanskelig for meg å flytte et annet sted. Eventuelt er det noen som vet om det er mulig å takke ja til studiet og ta studiet over flere år - f.eks ta eksamener når man får tid eller ta studiet på deltid som 30-50% student? Noen som kjenner til om det er mye obligatorisk oppmøte, samt gruppearbeid med oppmøteplikt? Er innleveringene krevende og tar mye tid? Jeg vil gjerne takke ja til studiet og prøve så godt jeg kan - gitt at jeg er motivert og har tid, men det er vanskelig å si. Litt usikker på hva jeg bør gjøre.

 

Jeg har også prøvd å sende en mail til opptakskontoret på NTNU / studieveiledere, men ikke fått svar - da sikkert mange har sommerferie.

 

Takk for alle svar!

Endret av Hårek
Gjenoppretter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hørt om arbeidsgiver kan legge til rette? Bruke kompetansetid på studiet om dere har det, kanskje få bruke 10% av arbeidstiden på å lese.

 

Det vanlige løpet når man allerede er ferdigutdannet er vel å jobbe noen år, og så kanskje ta en MBA på siden ved hjelp av arbeidsgiver. Evt om du er interessert i ledelse, om de kanskje kan gi deg roller / mentoring. Det er løpet i min bedrift: Si at man vil gå en mer leder-retning, og så får man da hjelp til kursing og prøve seg i relevante roller.

Lenke til kommentar

Svarene får du bare hvis du snakker med arbeidsgiver. Hvis det er en utdannelse arbeidsgiver er interessert i at du tar er det ganske vanlig at de tilrettelegger slik at du klarer å gjennomføre det. Da kan det også medføre lønnsforhøyelse. Hvis de ikke føler behov for at du tar utdannelsen vil du neppe få så mye igjen for det.

Lenke til kommentar

Det økonomiske utbyttet ditt av å ta ein mastergrad til vil være avhengig av korleis arbeidsgiver avlønner sine tilsette.

Sidan du nemner lønnstrinn så er det nærliggande å tru at du jobbar enten i Staten eller for Oslo kommune, dette er offentlege arbeidsplassar som er godt tariffregulert.

Eg har ikkje full oversikt over tariffavtalane, men eg meiner på at det mest vanlege er å avlønne etter relevant kompteanse/erfaring.

Det store spørsmålet er då om din arbeidsgiver vil gi deg uttelling for denne mastergraden eller om arbeidsgiver vil meine på at det er meir av det samme som du alt kan. Type stilling du har (eller vil søke på) vil ha stor betydning for om arbeidsgiver har nytte av all kompetansen din eller berre delar av den. Normalt sett så får ein berre lønn etter den relevante utdanninga (sjølv om enkelte også har lønnsavtalar der ein får lønn basert på antal studiepoeng uavhengig av relevansen).

 

 

 

Så sjekk med arbeidsgiver fyrst.

Deretter må du sjekke med studieplassen for å finne ut om studiet lar seg kombinere med å ikkje være fulltidsstudent.

Husk også at det vil kunne være mulig å søke om permisjon for å ta slik utdanning, særleg dersom utdanninga er relevant for jobben din. Dersom dette er nødvendig kompetanse som din arbeidsgiver treng så vil det også kunne være mulig å få betalt for å ta slik utdanning, då vanlegvis med ein avtale om bindingstid.

Dersom arbeidsgiver ikkje er villig til å gi deg meir lønn eller fri for å studere, så må du vurdere om du har personleg utbytte av å vidareutdanne deg eller ikkje. Det er ikkje nødvendigvis slik at du må ha meir lønn for å utvikle deg fagleg, det kan være fornuftig å ta meir utdanning av hensyn til personleg utvikling og fleire strengar å spele på neste gong du skal skifte jobb.

 

Eg har lite tru på at det vil lønne seg økonomisk for deg å ta enda ei mastergrad. Med mindre du får lønna permisjon eller klarer å ta utdanning på deltid så vil du nok ha betre lønnsmessig utbytte av å jobbe, både med tanke på at du då får vanleg lønn, men også at du får eit ekstra år med ansiennitet og arbeidserfaring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok master i industriell økonomi ved siden av fulltidsjobb. Tok det over 2,5 år. I mitt tilfelle var det fullt mulig å ta det over både 3 og 4 år, det var bare snakk om en enkel søknad.

 

Det var mulig for meg å fullføre på såpass kort tid siden studiet var veldig fleksibelt. Jeg valgte bevisst fag som krevde minimal fysisk tilstedeværelse. Jeg vil tippe studiet ditt tilbyr lignende muligheter. Men at det uansett var tøft ved siden av jobb, er det ingen tvil om.

 

Etter å ha jobbet noen år i IT-bransjen kan jeg imidlertid fortelle deg at verdien av en ekstra mastergrad er liten når du har en så solid en allerede. Hvis du ønsker å jobb med teknologiledelse er det ingenting i veien for det med den utdanningen du har. Erfarne og dyktige IT-hoder kan stort sett velge og vrake i jobber, og muligheter for lederansvar kommer tidsnok.

 

Jeg vil derfor råde deg til å tenke deg godt om før du begir deg ut på dette. Det vil være snakk om veldig mye arbeid og stress for å heve CV-en et lite hakk. Når du har noen års erfaring er uansett ikke utdanning det første arbeidsgivere ser på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...