Spelleman Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Kjøpte for ca 6 måneder siden et par øreplugger, de fungerte ikke som de skulle og har blitt brukt veldig lite, satt de på en hylle og glemte dem.la dem tilbake i original emballasje sammen med alt tilbehør, Jeg var nylig i butikken jeg kjøpte dem i for og reklamere og de ga meg de samme ørepluggene tilbake. I mellomtiden har jeg kjøpt nye bedre øreplugger så jeg ønsket penger tilbake. Men det kunne jeg ikke få. Burde ikke jeg kunne få penger tilbake når produktet jeg kjøpte ikke fungerer som det skal? Eller hvordan er reglene der? Endret 12. juli 2019 av Spelleman Lenke til kommentar
0laf Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Selger har rett til å reparere eller erstatte de defekte ørepluggene to ganger før kjøpet kan heves, slik at du har ikke krav på penger tilbake før etter at de har forsøkt å rette feilen to ganger. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#%C2%A729 Endret 18. juli 2019 av 0laf 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Du kunne ha fått gavekort i den butikken om du hadde spurt de, og det kan du muligens fortsatt få om du ikke har åpnet de nye pluggene Kommer helt an på hvor seriøs butikken er og om de yter litt service Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Utgangspunktet er at avtaler skal holdes slik de er inngått. Selger har forpliktet seg til å gi deg fungerende øreplugger mot at du betaler penger for å få dette produktet. Når produktet ikke fungerer slik det skal så foreligger det en mangel. Forbrukerens krav når det foreligger en mangel er beskrevet i Forbrukerkjøpsloven §26. Her står det blant annet at en kjøper kan heve kjøpet. Forbrukerkjøpsloven §26 må forøvrig leses i sammenheng med Forbrukerkjøpsloven §29 tredje avsnitt. Selgeren har rett til å tilby retting eller omlevering. Det står videre "Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving" Grunnen til at det er slik er nettopp det at avtaler skal holdes. Du har rett på fungerende øreplugger. Når selgeren retter produktet, så har du fått det du har krav på. Man må her huske på at en selger har en interesse i å gjennomføre sine salg. Det er tross alt slik de tjener penger. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2019 Del Skrevet 17. juli 2019 Hva sa butikken når du reklamerte? Som forbruker skal du reklamere på mangelen innen rimelig tid. Var det dette du ble avvist med, om du ble avvist? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Du kunne ha fått gavekort i den butikken om du hadde spurt de, og det kan du muligens fortsatt få om du ikke har åpnet de nye pluggene Kommer helt an på hvor seriøs butikken er og om de yter litt service Ein skal ikkje godta gåvekort frå butikken. Som forbrukar så har du rett på å få eit fungerande produkt, vanlegvis i form av at selgaren reparerer produktet eller gir deg eit nytt tilsvarande produkt. Dersom selgaren ikkje kan reparere eller omlevere produktet så har ein rett på prisavslag eller heving av kjøpet. Dette skal sjølvsagt være i form av fri kapital slik at forbrukaren kan bruke kjøpsmakta si hos ein anna selgar. Ein kan sjølvsagt ta i mot eit gåvekort i tillegg til å få det du har rett på. Enkelte butikkar gjer dette for å kompansere for eit dårleg fyrsteinntrykk og generelt god kundebehandling, men du skal aldri godta butikkreditt når du har rett på pengane tilbake. Eit gåvekort hos ein bestemt butikk har langt lavare verdi enn pengebeløpet. Eit gåvekort kan ein ikkje bruke slik som ein vil, det er butikken som fastsett prisen og vilkåra for bruk av gåvekortet, og i tillegg så taper du renteinntekter ved å ha pengane ståande på butikken sin konto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå