Gå til innhold

Gatelys knust av lyn: Følsomme LED-armaturer sitter svært tett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er jeg ingen ekspert, men det ser ut som at inngangene på kortet er nederst til høyre, og mest skade har skjedd øverst til venstre. Noen elektronikk-guruer som kan forklare hva vi ser på?

Ser dette ut til å ha 10kV beskyttelse?

Lenke til kommentar

Noen elektronikk-guruer som kan forklare hva vi ser på?

Ser dette ut til å ha 10kV beskyttelse?

Skal ikke kommentere noe utover det åpenbare, som er at strømforsyningen med kontroller og diskré MOSFET nok befinner seg oppe i hjørnet til venstre. Bare at sotringen omkranser et par komponenter som ser ut til å være «Transient Voltage Surpressing» dioder i DO-214xx pakketype.

Disse er overspenningsvern, og tåler opp mot 5kW i støt. Men de er ikke designet for å håndtere virkelige energimengder som representert i 10kV++ gassutladningsvern og lignende.

Littlefuse — Transient Voltage Suppression Diode Devices

Tillates sistnevnte type transienter komme inn til elektronikken i første runde, så er nok løpet uansett kjørt. Det kreves strengt tatt foranliggende grov- og mellomvern. Typisk installert nede i stolpens inspeksjonsluke, sammen med overlastvernet/sikringene.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Det kommunen sparte på strømutgift ved å gå over til LED-gatebelysning forsvinner altså kjapt, og vel så det. Bare arbeidsutgiftene og omfanget må bli kostbart, i tillegg til nye lysarmaturer.

Mulig det ble/er forbudt (også i Norge?) å bruke gamle typer lyskilder, "gasslyspærer"? som du fikk fra 150W til 300W eller noe.

Lenke til kommentar

For noen år siden var jeg med på et forskningsprosjekt som målte transienter i lavspenningsnettet (230V). Dagen med de aller fleste transienter, og med de høyest utslagene var 17.mai, en dag med liten industriell produksjon (og påvirkning derfra) og sol fra skyfri himmel.

Vi skjønte først svært lite, og vi tok da kontakt med meteorologisk institutt som kunne fortelle at akkurat i den perioden med alle transientene, var det kraftig tordenvær 100 km fra måleutstyret.

Erfaringen var at trafoer i liten grad beskytter mot transienter.

Heldigvis er effekten i hver "spiker" svært liten, men sannsynligvis er disse årsaken til at mye elektronisk utstyr går fløyten.

Lenke til kommentar

Erfaringen var at trafoer i liten grad beskytter mot transienter.

En normal trafo er viklet med relativt stor kapasitans mellom primær og sekundær. Transienten "ser" bare en stor kondensator, og hopper over siden en kondensator i serie ikke utgjør noen reell hindring for en transient som jo av natur er å betrakte som høy frekvens.

Problemet kan reduseres nokså mye ved å legge inn en jordet statisk skjerm mellom primær og sekundær, men det tar litt plass og koster penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen elektronikk-guruer som kan forklare hva vi ser på?

Jeg tipper at det ikke er primærskader vi ser, men sekundærskader. Jeg vil gjette at lynet kanskje har tatt knekken på den lille likeretteren vi ser på bildet, og at det har kommet 220v AC inn der det ikke bør være AC. Nettet har nok enegi til å "slippe ut røyken" av slike små komponenter i eksplosiv fart. For at egensikring skal virke bra må det også være en solid bane for overspenninger å gå fra sikringskrets til jord, men dette er vanskelig å se ut ifra bildet.

Jeg tror nok at de som står for innkjøp av slikt utstyr bør sende en "sample" inn til en 3. part for evaluering før man bruker millioner av kroner på et helt anlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...