Gå til innhold

Sudokublokka

Poor Leno

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til en sudoku jeg ikke klarer å løse, og tenkte derfor at det kan være greit å ha en felles tråd for tips og triks. Om en slik tråd allerede finnes er det bare å se bort i fra denne.

Er det noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåte for å finne neste tall i denne oppgaven?

post-74948-131641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger hjelp til en sudoku jeg ikke klarer å løse, og tenkte derfor at det kan være greit å ha en felles tråd for tips og triks. Om en slik tråd allerede finnes er det bare å se bort i fra denne.

Er det noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåte for å finne neste tall i denne oppgaven?

Skriv opp mulighetene med blyant, så blir det lettere å se etter mønstre og diverse taktikker.

Lenke til kommentar

Gav det 10 min, finner ingenting. Den var jaggu litt vrien. Det er sikkert noe der.

2-tallet ditt i midtre høyre rubrikk ser ut som noe på armcomputeren til en predator når den teller ned til eksplosjon ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Beste er vel å ta den ruten du nesten er ferdig med nede til venstre, så får du på plass 5 og 6.

Evt i midten i til venstre så du får på plass 9 og 6.

Får du på plass de 4 tallene er du jo i praksios nesten i mål :)

Om du vil jukse litt så se neste spoiler:

til venstre ovenifra mangler du 9 - 6 - 6 - 5, i rekkefølge oveifra

Lenke til kommentar

Ja, det er mange som skriver takk i tynnskrift for å jobbe seg frem på den måten. Men det skal være mulig å løse dem uten å gjøre det.

Jeg bruker disse reglene:

1) Jobb først med alle tall generelt, fra 1 til 9.

2) Se så på rekker. Det skal være tall fra 1 til 9 på alle rekker.

3) Se så på ruter, likedan skal det være 1 til 9 i alle ruter.

Så kan man bare jobbe ut fra dette.

Lenke til kommentar

Hvordan klarte du å plassere 5 og 6 i denne ruten?

Start med ett av tallene, jobb deg vertikalt bort, går de andre tallene? Om så, jobb deg horisontalt opp fra de tomme rutene, går det så jobb deg vertikalt igjen.

Så gjør du det samme med det andre tallet i samme rute, til en av de ikke passer :)

Lenke til kommentar

Start med ett av tallene, jobb deg vertikalt bort, går de andre tallene? Om så, jobb deg horisontalt opp fra de tomme rutene, går det så jobb deg vertikalt igjen.

Så gjør du det samme med det andre tallet i samme rute, til en av de ikke passer :)

Jeg tror det var dette ts var på jakt etter.

Lenke til kommentar

Problemet med å skrive opp alle muligheter er at sudokubrettet fort blir rotete og uoversiktlig.

Det kan bli det hvis det er altfor mange muligheter, men da kan du begynne med muligheter som opptrer i par innenfor en boks (eller rad/kolonne for den del). Løsningen her er ikke særlig vanskelig, men det er vrient å se uten å skrive opp. Så enten gjør du det eller så må du løse det i hodet uten å skrive.

Jeg har løst den og kan fortelle deg at i dette tilfellet er det maks fire muligheter i hver celle der du er nå, så de skriver du bare i hvert hjørne.

Lenke til kommentar

Ja, det er mange som skriver takk i tynnskrift for å jobbe seg frem på den måten. Men det skal være mulig å løse dem uten å gjøre det.

Alternativet er å holde oversikten i hodet. Nei, det er ikke mulig i praksis å løse en vanskeligere sudoku uten dette. Selv enslige tall i celler uten andre muligheter er vanskelige nok å oppdage uten dette, for ikke å snakke om mer avanserte teknikker.

Lenke til kommentar

Jeg får anbefale å se på rad 7, hvor kan du ha 4 og 9 her? Hva kan du da ha i de andre cellene i rad 7? Hvis du så fyller inn små tall i kolonne 6 så vil du kanskje oppdage noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...