Lars Taraldsen Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Equinors planer i Sør-Korea kan få ned kostnadene for havvind: – Mange har ventet på dette Lenke til kommentar
dahln Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Her mangler kostnader. Hva er den usubsidierte prisen på strømmen per kW/h??? ThorCon holder på med å bygge en reaktorfarm i Indonesia. De estimerer kostnadene per kW/h til 3 cent. Kull er 5 cent. ThorCon byggeren reaktorfarm på 3,5 GW i Indonesia basert på flytende salt reaktorer. Den første reaktoren er på 500 MW. Så lenge man holder seg under 4 GW per reaktor, så kan man basere kjøling på konveksjon. Noe som gjør det billig å bygge reaktorene. Jeg tviler på at den destruktive vindkraftindustrien overlever 2030. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 24. juli 2019 Del Skrevet 24. juli 2019 Her mangler kostnader. Hva er den usubsidierte prisen på strømmen per kW/h??? ThorCon holder på med å bygge en reaktorfarm i Indonesia. De estimerer kostnadene per kW/h til 3 cent. Kull er 5 cent. ThorCon byggeren reaktorfarm på 3,5 GW i Indonesia basert på flytende salt reaktorer. Den første reaktoren er på 500 MW. Så lenge man holder seg under 4 GW per reaktor, så kan man basere kjøling på konveksjon. Noe som gjør det billig å bygge reaktorene. Jeg tviler på at den destruktive vindkraftindustrien overlever 2030. Svar til dahln: Dette var et nyttig innlegg. Det satte meg på sporet til Thorcon. Som en som har arbeidet med "Nuclear Fuel Development" i mange år, som har vært prosjektleder for forsøk i flere av de store kraftreaktorene i USA, inkludert Haldenreaktoren, "vet jeg" at teknologien som Thorcon og tilsvarende selskaper i mange land utvikler, vil være den teknologien som til syvende og sist erstatter fossil energi. Energi fra sol og vind vil kun være nisjeprodukter for avsidesliggende lokaliteter. En modularisert, saltsmeltereaktor (TSMR) drevet med Thorium har så mange tekniske og økonomiske fordeler at ingen annen energiform kan konkurrere på sikt. Reatoren er "intrinsically safe" som betyr at tyngdekraften og en isplugg, sammen med naturlig konveksjon, stenger ned reaktoren ved et uhell - operatøren trenger ikke gjøre noe. Typegodkjenning og "samlebåndsbygging" i et verksted, og størrelse på komponenter som tillater rimelig transport, vil bringe pris på kjernekraft dramatisk ned. Mens tilgang på Uran (U235) er begrenset til noen hundre år, kanskje tusen, vil der være Thorium for flere hundre tusen år. En TSMR har et "stort" nøytronoverskudd som gjør at den også kan "brenne opp" farlig radioaktivt avfall som finnes i dag ved å transmutere det til isotoper som er stabile, eller med kort halveringstid. Derved er det viktigst argument mot kjernekraft borte. De som ønsker å ødelegge landet vårt med disse hersens vindmøllene bør etter hvert innse at de er på ville veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå