Marconi Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Er for tidlig å kaste på avgifter der når man ikke har noen gode alternativer ennå. Det finnes mange gode miljøvennlige alternativer til 95% av alle båtturer. Ligge på stranda, gå en tur i skogen, kjøre bil en tur til nabobyen... :-) Ja...for dette er jo alternativer til å cruise utover fjorden i 50 knop..... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Tilbake til flyskam vs. båtskam, hvis familien på fire velger å reise til Thailand forbrukes det altså 2000-2500 liter fuel. Jeg kjenner ikke en eneste båteier som er i nærheten av et slikt forbruk gjennom en hel båtsesong. Jeg kjenner båteiere som bruker såpass pr. måned fra mai til oktober. Selv brukte jeg i årene 2004 til 2011 totalt 160 liter diesel på båten jeg brukte da. Det var tur etter jobb nesten hver eneste dag fra april til oktober og ferien ble i sin helhet brukt på båttur. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 Kan begynne med og si at jeg orket ikke å lese 123 kommentarer så har dette blitt nevnt tidligere så det bare fint og få belyst det igjen Moberg, ta deg en pille. Disse tallene du kommer med er total udaterte, beregningene er basert på studie utført i 2006 og 1996, båtmotorer har blitt mye mer effektive siden den gangen. En fritidsbåt blir brukt rundt 35/40 timer i året, og det totale co2 utslippet i Norge er på 0.1 til 0.3% av verdens utslipp, altså ubetydelig. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. juli 2019 Del Skrevet 17. juli 2019 Det er heller ingen som trenger og ha flyskam. Ingen gode bevis for menneskeskapt klimaforandring. Isen ser f.eks nå ut til å være tykkere noen steder enn hva den var i 1895: https://sysla.no/maritim/kronprins-haakon-matte-snu-nansen-breddegrad/ Lokal forurensing trenger vi derimot å gjøre noe med, men må gi det tid til det kommer tilstrekkelig gode løsninger. Hydrogen er underveis til både ferger og cruiseskip og annen maritime fartøyer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. juli 2019 Del Skrevet 17. juli 2019 Noen av marinaene selger også MGO. Dette kan være billig, men havarerer i lengden dieselmotorer med direkte innsprøytning. Sørge for at det er diesel med maks 10 ppm svovel. Lenke til kommentar
plassa Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 De fleste fritidsbåter har påhengsmotorer eller hekkaggregat som slipper ut CO2 under vannlinjen dvs. til havet. De slipper altså ikke ut til atmosfæren. Med dagens termologi kalle vi dette nullutslipp. Brukere av fritidsbåter skal ikke skamme seg, men kose seg 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 (endret) oophus3do skrev (På 11.7.2019 den 12.49): Er for tidlig å kaste på avgifter der når man ikke har noen gode alternativer ennå. «Man har gode alternativer. Mindre båt. Mindre motor. Lavere hastighet. Hvorfor stresser man avgårde for å fiske? Mange gode alternativer.» Det er blitt slik at når man har ferie så får man dårligere tid. Og man må reise lengre for at ferien byrje å eksistere, så snart må man mellomlande i Roma for å komme til Sverige. Endret 29. september 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå