Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rusten bruker fungerer ikke - BIOS spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korte besvarelser er ikke alltid så enkle å tolke.

 

Men når MCT lager en MBR USB minnepenn for Win10-boot innstallasjon. Så ligger det jo like fullt en EFI-katalog (der). Men denne katalogen er jo ikke GPT. GPT er vel partisjonen som legges på disken (USB minnnepennen) av MCT (eller den er uryddig og lager MBR eller hva det blir til).

 

Så spørsmålet blir, om USB minnepennen egentlig må være GPT for at det skal fungere?

 

Poenget må jo være at den gjenværende SSD-stasjonen som bærer ferdig Win10-innstallasjon faktisk blir til GPT? Tenkte det var lurt å sette opp disse nye spørsmålene for å få avklart dette en gang for alle (kanskje)..

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, jeg ser nå at den MCT-lagde USB-minnepennen fra tidligere som man i Paragon HDM ver. 17 som da fikk MBR-partisjonering, at den har den nevnte EFI-katalogen.

 

Så det at minnepennen må GPT-formateres er bs?

 

Man skal så slå helt av CSM i BIOS, reinstallere Win10 med den MBR-USB-pinnen (og man vinner 10 av 10 poeng) ??

 

Bootvalget du snakker om med F2 gir selve valget mellom å få lagd UEFI eller Legacy? Har jeg forstått alt helt snorrett nå?  :wee:

EFI katalog med nevnte fil(er) under \EFI\boot betyr at USB enheten har UEFI installasjon/boot støtte ja.

 

Minnepenn "må" ikke formatteres som GPT for å gjøre en target UEFI Win installasjon - men det gjør ikke noe heller om den gis GPT.

Rufus lager/formaterer USB inst. disken til GPT/FAT32. 

Microsoft Media Creation tool lager USB inst. disken som MBR/FAT32 .

 

CSM - Compability Support Module disabler man om man skal ha kun UEFI og man har en UEFI basert maskin/hovedkort.

 

Bootvalget er bare for å nevne hva som skjer om du har UEFI & Legacy(BIOS mode) enablet samtidig og kanskje en MBR USB inst- media hvordan man da tvinger inn en UEFI installasjon.

 

 

Jeg har selv alltid fått til UEFI installasjoner til GPT target SSD/NVME kun med Media Creation Tool . Så har aldri vært nødt til å bruke tid på andre alternativet (rufus prep fra ISO)

Lenke til kommentar

EFI katalog med nevnte fil(er) under \EFI\boot betyr at USB enheten har UEFI installasjon/boot støtte ja.

 

Minnepenn "må" ikke formatteres som GPT for å gjøre en target UEFI Win installasjon - men det gjør ikke noe heller om den gis GPT.

Rufus lager/formaterer USB inst. disken til GPT/FAT32. 

Microsoft Media Creation tool lager USB inst. disken som MBR/FAT32 .

 

CSM - Compability Support Module disabler man om man skal ha kun UEFI og man har en UEFI basert maskin/hovedkort.

 

Bootvalget er bare for å nevne hva som skjer om du har UEFI & Legacy(BIOS mode) enablet samtidig og kanskje en MBR USB inst- media hvordan man da tvinger inn en UEFI installasjon.

 

 

Jeg har selv alltid fått til UEFI installasjoner til GPT target SSD/NVME kun med Media Creation Tool . Så har aldri vært nødt til å bruke tid på andre alternativet (rufus prep fra ISO)

 

Men valget ved å gjøre minnepennen om til GPT tvinger muligens en til å få til UEFI på en feilfri måte (i sin nye PC innstallasjon av Win10). Skal vedlegge noe som kanskje hinter om hvorfor som bildefil her.

 

Utover det så ble jeg litt usikker på hva du egentlig mente med F2-tastingen. Dette fordi mitt hovedkort har F2 for å komme inn i BIOS. Var det inn i BIOS du mente man skulle gå? I følge Ramguy så skulle jo BIOS deaktiveres på CSM og good to go.

 

Slik jeg tolket F2 første gang du nevnte dette var for å få opp et valg mellom å kunne velge UEFI-innstallasjon i det hele tatt, dersom minnepennen har MBR-formatering. Forstår jeg ting mer og mer tydelig nå? Og kunne du utdypet hvem denne valgmenyen tilhører?

 

Er dette noe man foretar først i etterkant innenfra Windows etter det er fullstendig innstallert, eller noe som man velger pre-innstalleringen. Her er forresten hintet som muligens hjalp litt på forståelsen:

 

Og dessuten, en stor takk til dere som setter av tid til å forklare til en løk som meg. Men, jeg tør nesten vedde på at jeg ikke er den eneste løken som kommer til å sitte med spørsmålene som har blitt tatt opp  :)

 

post-30484-0-68881600-1563058308_thumb.jpgpost-30484-0-68881600-1563058308.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Så nå skal man kunne bare kopiere alle filene fra .ISO om jeg har tolket riktig. Man behøver ikke å bruke MCT. Dersom jeg nå hadde brukt MCT på denne tomme GPT minnepennen. Ville den endt opp som MBR igjen da?

 

Og hvor ligger boot-parameterne som må inn på en slik minnepenn. Bør jeg inn i rufus uansett for å gjøre den mulig å boot'e?

 

post-30484-0-63933600-1563058548_thumb.jpgpost-30484-0-63933600-1563058548.jpg

 

post-30484-0-82193500-1563059316_thumb.jpgpost-30484-0-82193500-1563059316.jpg

 

post-30484-0-05331600-1563059465_thumb.jpgpost-30484-0-05331600-1563059465.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Neinei, funkweb. Det er stikk motsatt av det du vil gjøre. Det er en oppskrift på å installere Windows i Legacy/MBR modus.

 

Det du gjør er å koble til en minnepenn på fungerende Windows maskin;

 

- Kjør CMD som administrator

- Skriv "diskpart"

- Skriv "list disk"

- Finn det som er minnepenn

- Select disk "nummer som er minnepenn"

- Clean

- Convert GPT

- Create partition primary

- Format fs ntfs quick

- Assign letter "skriv en bokstav som ikke er i bruk" (X er normalt trygt å bruke)

- Active

 

Pakk ut Windows ISO til minnepennen du nettopp konverte og formaterte.

 

 

Sørg for at du har deaktivert CSM i BIOS/UEFI Firmware, sørg for at Secure Boot står til Windows. Start opp fra minnepenn og installer Windows. Da er du 110% sikker på at Windows blir installert i UEFI modus, og Windows Bootloader vil automatisk dukke opp i bootlista og du vil boote rett inn i Windows 10 med raskest oppstart og optimale innstillinger med tanke på sikkerhet.

 

Jeg lurer på om du blingset på det som er markert med rødt?

 

Computer Managment har grået funksjonen ut for GPT partisjonerte minnepennen. Paragon HDM17 mangler muligheten. Og ting tilsier at dette er noe man ikke behøver å gjøre på GPT, muligens (jeg er ingen ekspert på det) ?

 

 

post-30484-0-07546100-1563060379_thumb.jpgpost-30484-0-53872700-1563060406_thumb.jpgpost-30484-0-62716500-1563060388_thumb.jpgpost-30484-0-07546100-1563060379.jpg

post-30484-0-53872700-1563060406.jpg

 

post-30484-0-62716500-1563060388.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja MCT reformaterer USB mediet . Og til MBR/FAT32 som nevnt.

 

Kan du ikke bare følge oppskriftene som ligger alle steder og gitt her i tråden.

Installere og bli ferdig med det. Dette er en helt «straight forward prosedyre».

 

Slutt å rot med paragon harddisk manager. Det har ingen hensikt da Rufus/MCT skaper ny partisjon/format filsystem på USB hver gang de kjøres.

 

1) Bruk MCT til å laste ned ISO.

2) Bruk rufus til å lage UEFI USB medie av den.

3) Disable CSM og secure boot

4) Kople fra alle drives/sata unntatt target os nvme drive.

5) Installer Windows 10

Lenke til kommentar

Et nytt spørsmål:

 

Hvordan regulerer man boot-rekkefølgen på UEFI egentlig?

 

 


Ja MCT reformaterer USB mediet . Og til MBR/FAT32 som nevnt.
 
Kan du ikke bare følge oppskriftene som ligger alle steder og gitt her i tråden.
Installere og bli ferdig med det. Dette er en helt «straight forward prosedyre».
 
Slutt å rot med paragon harddisk manager.
 
Jo, takk for hjelpen. Nå er jeg jo nesten i mål likevel. Nå skal man vel i prinsippet bare kopiere hele innholdet på .ISO, og det burde boot'e om alt er blitt riktig fortolket. Greit til å lære noe fra denne rotingen i Paragon. Og viser en hel-GUI metode for de som trenger ekstra støttehjul? Eller forvirrer ytterligere, alt ettersom..
 
Edit:
Her håper jeg at jeg er i mål, etter kopieringen med skjulte filer påslått under CTRL+A prosedyren. Og at ting bare boot'er, og at man slipper å ta hensyn til en slik meny som tilbyr MBR eller UEFI (eller hva forskjellen skal navngis):
 
post-30484-0-32364600-1563063280_thumb.jpgpost-30484-0-32364600-1563063280.jpg
Endret av G
Lenke til kommentar

Et nytt spørsmål:

 

Hvordan regulerer man boot-rekkefølgen på UEFI egentlig?

Man gjør ikke det da man kun har en drive med boot/systemfiler.

 

På mitt hovedkort kan jeg ved oppstart trykke F11 for å velge temporært one-time boot device som en USB.

Her ser du også min USB drive oppført to ganger (som nevnt ) .

post-35394-699767_thumb.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

:hmm:

Så den boot-menyen skjer altså i fra BIOS? Er det på Asus som jeg har i EZ det skjer da?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1850080&p=24989274

Det er presentert i overnevnte post #4 i to siders utdrag fra manualen.

 

Og tilsvarende min F11 har du:

To select the boot device during system startup, press F8 when the ASUS logo appears.

Står også i Notes på nr 2 av de sidene presentert fra manual ( Chapter: Bios setup 3.22)

 

Du ser tilsvarende i avansert meny som du har bilde av tidligere under seksjonen boot. Forstår ikke helt hva du mener med «Er det på Asus som jeg har i EZ det skjer da?».

Lenke til kommentar

Du ser tilsvarende i avansert meny som du har bilde av tidligere under seksjonen boot. Forstår ikke helt hva du mener med «Er det på Asus som jeg har i EZ det skjer da?».

 

Åh, ok. Jeg bare så at du viste bilde i fra Asrock sin bios. Så da tenkte jeg at det muligens hang sammen der et sted å få startet MBR USB. Nå har jeg jo to USB minnepenner, en formatert MBR og nå en GPT (så det lar seg erfare om jeg ønsker). Men dette BIOS-vedlegget ditt er gjerne for å få vist noe annet enn selve boot-valget da. F.eks. bare at enhetene også eksisterer under GPT?

 

post-35394-520008.jpeg

 

 

Ah, da skal jeg forsøke F8. Lå jo litt gjemt i liten skrift da. Tusen takk for veiledning:

 

post-433184-0-78119800-1562824620.png

 

 

Så litt av problemstillingen for en gammel MBR-bruker, det er at boot-order på en måte er flyttet ut av hoved-BIOS som hos meg er F2- / DEL-knapp for tilgang. Mens boot-order ligger på F8 på samme hovedkortet.

Endret av G
Lenke til kommentar

BIOS fra American Megatrend Inc (AMI) har alltid vært organisert i seksjoner tilsvarende slik din er nå med UEFI. i hovesak : Main - Tweak - Advanced - Monitor - Boot - Exit

Boot prioritet ligger som alltid i seksjonen Boot.

 

 

Nei , boot order ligger IKKE i F8. Det er en funksjon for å overstyre boot order med en one-time boot selection. Du kan ikke endre noe her, bare velge en av enhetene for one-time boot.

Dette er også en funksjon som har eksistert i årtier .

post-35394-0-58286600-1563107373_thumb.jpeg

post-35394-0-20022300-1563107384_thumb.jpeg

post-35394-0-39006800-1563107396_thumb.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så F8 er UEFI's type av bootloader på en eller annen måte da?

 

Slik jeg også tolket BIOS-info for kortet mitt. Så er det to forskjellige F8 aktiveringstidspunkt. Ett for BIOS bootloader? Og ett for Windows litt senere i bootsekvensene (Windows Safe Mode).

 

Husker på 90-tallet så brukte jeg OS/2 sin bootloader fordi den fulgte med. Da partisjonerte jeg og styrte og fikk til MS-DOS, OS/2 Warp og Linux på samme bootloader. Funket jo bra den gang.

 

Mens bootloaderen til UEFI er mer automatisert, og man kan ikke bygge seg sitt eget oppsett i akkurat den?

 

Det som forbauset meg var jo fraværet av å kunne redigere det fra BIOS nå med UEFI ((altså boot-order), som tidligere innlegg helt tydelig viser her i tråden fra meg). Boot-fanen nå er jo bare for å velge av og på for CSM, og litt sånne ting:

 

post-35394-0-58286600-1563107373.jpeg

 

 

Ting var litt mer intuitivt kanskje før. Ihvertfall når det er det man vokste opp med:

post-35394-0-20022300-1563107384.jpeg

Endret av G
Lenke til kommentar

Men, jeg vet ikke om jeg vil ha Secure Boot. Husker at på den laptop jeg har fra HP, så ga det bare mye stress å få godkjent endringer.

 

Er det noe gøy å ha Secure Boot dersom man f.eks. kald-hotswap'er forskjellige bootdisker på forskjellige OS?

Kabinettet mitt har eksternt S-ATA-internkontakt med tilhørende intern S-ATA strøm liggende under ett lokk på toppen av kabinettet.

 

 

*bump*

Jeg mener dette spørsmålet står ubesvart i tråden. Det kunne være interessant å vite litt om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Prosedyren min er jo for å være 100% sikker på at du ender opp med en EFI bootbar Windowsinstallasjon, aner da ingenting om hvorvidt installasjonen du har fikset er MBR eller GPT. Har bare skrevet en fullstendig bullet-proof måte på å forsikre seg om at ting blir riktig. Det betyr ikke alle andre metoder nødvendigvis må bli feil.

 

Du sjekker jo veldig enkelt om installasjonen du kjører på per i dag er EFI eller ikke, bare fyr opp System Information (msinfo32.exe) og sjekk linje 14 (BIOS Mode) og se om det står UEFI eller Legacy.

 

 

At medfølgende minnepenn kommer med MBR kan jo være for å sikre seg at den vil fungere i 100% av tilfellene? Sender du en Windows 10 minnepenn til en bruker som ikke har UEFI Firmware, men tradisjonell BIOS så er jo minnepennen ubrukelig. De vil aldri kunne installere Windows ved bruk av den minnepennen. Sender du derimot en MBR formatert minnepenn til noen med UEFI Firmware (altså moderne hovedkort) så vil de fremdeles kunne bruke den, men da få Windows installert i Legacy mode.

 

I de fleste tilfeller så garderer jo produsenter seg og heller sender ut noe som er garantert å fungere i de flest tilfeller, fremfor å sende ut noe som fungerer bedre på moderne systemer men som ikke vil fungere til eldre systemer i det hele tatt.

 

 

Har som sagt aldri benyttet noen offisiell "Windows 10 minnepenn" noen gang så hvorvidt de kommer med MBR eller GPT aner jeg ingenting om. Jeg laster alltid ned det som til enhver tid er siste offisielle ISO i det språket jeg foretrekker direkte fra Microsoft og bare pakker den ut på en minnepenn som jeg vet kjører GPT.

 

Takker for slik verdifull informasjon. Markert i blå. Nå sjekket jeg dette og fikk jo en bekreftelse på at CSM påslått gir Legacy i Win10-innstallasjonen.

 

Men, det er jo ikke mye stress å innstallere Win10 på ny på riktig måte for GPT/UEFI (tror jeg da). Tar en av de 120 Gig SSD-ene og forsøker en testinnstallasjon. Så har jeg ihvertfall den andre Legacy Win10-disken å falle tilbake på dersom jeg får GPT innstallasjonsutfordringer.

Men en detalj jeg lurer på er hvordan Windows 10 forholder seg til lisensnøkkel. Om jeg skulle bytte mye fram og tilbake f.eks. mellom MBR og GPT/UEFI ved reinnstallasjoner. Vil Win10 få det helt i vrangstrupen da, eller takler den all slags BIOS-endringer? Takler Windows 10 nøkkelen nye firmwareoppgraderinger?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...