Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rusten bruker fungerer ikke - BIOS spørsmål


Anbefalte innlegg

Google-translated i fra tysk:

 

You can not say that (unfortunately) flat rate. CSM and Legacy are considered equally important. In the firmware practice but quite different applied. For example, Legacy on Asus UEFI boards is just a function within Compatibility Mode (CSM). UEFI can be activated within CSM exactly here.  See screenshots from my Linux UEFI WIKI. Secureboot, on the other hand, only works with CSM on disabled here. PC firmware is here but significantly more configurable than sometimes arg castrated NB firmware. 

Furthermore, a UEFI installation does not require a secure boot, even if MS requires it at the factory.

Basically, everything depends on the respective UEFI firmware of the manufacturer, which can be very different. From a few common parameters, everyone can prepare their own stew.

Gefunden bei http://www.computerhilfen.de

 

Kilde: https://www.computerhilfen.de/hilfen-5-435751-0.html#top

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har dette med Linux i bakhodet. Her er en god artikkel om Secure Boot og Linux:

 

https://www.howtogeek.com/116569/htg-explains-how-windows-8s-secure-boot-feature-works-what-it-means-for-linux/

 

Når jeg disabled denne CSM, så får jeg ikke opp noen bootable devices i EZ Mode i bios

 

https://www.howtogeek.com/175649/what-you-need-to-know-about-using-uefi-instead-of-the-bios/

 

Edit:

Nå la jeg merke til en Windows UEFI (denne innstillingen var non-sticky, og reverterte til Other OS) under Secure Boot. Da fikk jeg spørsmål om Load optimized defaults..

Med tilhørende dialog SVM Mode [Enabled]->[Disabled]

 

Edit2:

F7 igjen EZ Mode kan fortsatt ikke finne bootable devices

 

Edit3:

Forstår dere at det nå er fristende å slå på CSM igjen?

 

Med CSM disabled, må jeg gjøre boot order endringer innenifra Windows da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Poenget med Secure Boot ligger litt i navnet, det skal sikre systemet ditt for å kunne bli infisert og påvirket før og under boot. Det er derfor CSM skal deaktiveres sånn at kun kun EFI kompatible moduler kan lastes inn pre-boot og med Secure Boot satt til Windows så sikrer du ytterligere ved å si til systemet at Microsoft signert programvare kan kjøre pre-boot.

 

Du skal ikke se noen harddisker eller lignende i noen bootliste med disse innstillingene fordi de er ikke tillat å laste. Eneste du vil se er minnepenner som innehar Windows installasjon da denne er signert av Microsoft, så fremt til partisjonen på minnepennen er GPT og ikke MBR, hvis ikke er den ikke EFI kompatibel og vil kreve Legacy emulering via CSM.

 

Er Windows installert korrekt på en GPT partisjon så vil Windows Bootloader dukke opp og skal være det eneste du har i bootlista. Dette er ikke som i gamle dager hvor bootlista er fylt med masse fjas.

 

Grunnen til at du får varsel er fordi om du har PCI-Express basert lagring så finnes det endel løsninger som emulerer MBR og ikke vil kunne dukke opp korrekt på et EFI basert system. Disse eksisterer knapt i 2019 men har du dn slik løsning så er man tvunget til å ha på CSM med legacyinnstillinger for å kunne boote Windows fra slik lagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en stund siden sist jeg installerte Win10 via USB og husker ikke mye.

Men lurer på om dette er relevant:

 

1. Disable CSM / UEFI

2. Enable Secure boot

3. Now the installer can access the NVME SSD

  • Format the drive
  • Restart machine

4. Enable CSM / UEFI

5. Disable Secure Boot

6. Proceed to installer and now Windows will allow you to install to the NVME SSD drive

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Neinei, funkweb. Det er stikk motsatt av det du vil gjøre. Det er en oppskrift på å installere Windows i Legacy/MBR modus.

 

Det du gjør er å koble til en minnepenn på fungerende Windows maskin;

 

- Kjør CMD som administrator

- Skriv "diskpart"

- Skriv "list disk"

- Finn det som er minnepenn

- Select disk "nummer som er minnepenn"

- Clean

- Convert GPT

- Create partition primary

- Format fs ntfs quick

- Assign letter "skriv en bokstav som ikke er i bruk" (X er normalt trygt å bruke)

- Active

 

Pakk ut Windows ISO til minnepennen du nettopp konverte og formaterte.

 

 

Sørg for at du har deaktivert CSM i BIOS/UEFI Firmware, sørg for at Secure Boot står til Windows. Start opp fra minnepenn og installer Windows. Da er du 110% sikker på at Windows blir installert i UEFI modus, og Windows Bootloader vil automatisk dukke opp i bootlista og du vil boote rett inn i Windows 10 med raskest oppstart og optimale innstillinger med tanke på sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neinei, funkweb. Det er stikk motsatt av det du vil gjøre. Det er en oppskrift på å installere Windows i Legacy/MBR modus.

 

Det du gjør er å koble til en minnepenn på fungerende Windows maskin;

 

- Kjør CMD som administrator

- Skriv "diskpart"

- Skriv "list disk"

- Finn det som er minnepenn

- Select disk "nummer som er minnepenn"

- Clean

- Convert GPT

- Create partition primary

- Format fs ntfs quick

- Assign letter "skriv en bokstav som ikke er i bruk" (X er normalt trygt å bruke)

- Active

 

Pakk ut Windows ISO til minnepennen du nettopp konverte og formaterte.

 

 

Sørg for at du har deaktivert CSM i BIOS/UEFI Firmware, sørg for at Secure Boot står til Windows. Start opp fra minnepenn og installer Windows. Da er du 110% sikker på at Windows blir installert i UEFI modus, og Windows Bootloader vil automatisk dukke opp i bootlista og du vil boote rett inn i Windows 10 med raskest oppstart og optimale innstillinger med tanke på sikkerhet.

Tenker da på USB stick som følger med når man kjøper et Windows 10 Pro.

 

Dessuten det jeg skrev over var jeg absolutt ikke 100% sikker på om det var riktig.

Jeg leste kun fra denne: Windows refuse to install on NVMe SSD (Samsung 960 EVO)

Jeg ser det er en annen forslag, om du klikker på Replies(3) ^^^

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Neinei, funkweb. Det er stikk motsatt av det du vil gjøre. Det er en oppskrift på å installere Windows i Legacy/MBR modus.

 

Det du gjør er å koble til en minnepenn på fungerende Windows maskin;

 

- Kjør CMD som administrator

- Skriv "diskpart"

- Skriv "list disk"

- Finn det som er minnepenn

- Select disk "nummer som er minnepenn"

- Clean

- Convert GPT

- Create partition primary

- Format fs ntfs quick

- Assign letter "skriv en bokstav som ikke er i bruk" (X er normalt trygt å bruke)

- Active

 

Pakk ut Windows ISO til minnepennen du nettopp konverte og formaterte.

 

 

Sørg for at du har deaktivert CSM i BIOS/UEFI Firmware, sørg for at Secure Boot står til Windows. Start opp fra minnepenn og installer Windows. Da er du 110% sikker på at Windows blir installert i UEFI modus, og Windows Bootloader vil automatisk dukke opp i bootlista og du vil boote rett inn i Windows 10 med raskest oppstart og optimale innstillinger med tanke på sikkerhet.

 

Er det ikke enklere å bare reinstallere hele Win10 fra den boot-minnepennen da. Og sørge for riktige BIOS-innstillinger?

 

Hva er riktige BIOS-innstillinger burde vel være hovedspørsmålet oppi dette. Så må Windows-innstallasjonen ta hensyn til det den får tilgang til?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til formatet på Win10 boot-minnepennen så det er jo umulig å si. Kommer den med MBR så vil du jo aldri få installert Windows 10 på riktig måte, kommer den med GPT så blir det jo riktig. Aldri noengang benyttet medfølgende installasjonsmedie, spesielt med Windows 10 hvor du blir servert ny versjon 2 ganger i året så er jo fort oddsen for at installasjonen allerede utdatert.

 

Dette sjekker du jo veldig raskt ved å koble den til en fungerende maskin og sjekker om partisjonen er MBR eller GPT da. Er jo ikke akkurat vanskelig å fikse installasjonsminnepenn, ISO'er ligger jo tilgjengelig direkte fra Microsoft og det er bare å benytte vilkårlig minnepenn på 8GB+ og følge prosedyren.

 

Om du har en minnepenn med MBR partisjon så vil du aldri kunne gjøre en EFI installasjon av Windows uansett hva du stiller på i UEFI Firmware / BIOS. Du kan jo dog konvertere Windows installasjonen i etterkant ved å kjøre følgende i CMD med administratorrettigheter;

 

mbr2gpt /allowfullos 

 

 

Fungerer dog kun i Windows 10 1809 og nyere om jeg ikke tar helt feil. Eldre builds/versjoner har ikke funksjonen/muligheten innebygget i Windows.

 

 

Riktig BIOS-innstillinger er jo forklart temmelig greit så langt så akkurat det er vel ikke så veldig mye å lure på? Med mindre du har behov for å manipulere kode pre-boot, eller boote fra noe annet enn installert Windows OS så deaktiveres CSM og du setter Secure Boot til Windows.

 

Det er faktisk ingen grunn til å kjøre noe annet, da foringer du sikkerhetsinnstillingene helt uten noen grunn. Eneste grunn til å kjøre med CSM aktivert er fordi du skal boote fra installasjonsmedier som ikke støtter EFI boot, og eneste grunn til å kjøre uten Secure Boot er fordi du skal boote ikke-signert programvare. Secure Boot kan settes til "Other" om du skal kjøre andre signerte operativsystemer utenom Windows, men skal du kun kjøre Windows så setter du Windows for å forhindre muligheten for å kjøre ikke-Microsoft signert kdoe og programvare.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Men det jeg stusser over da, er hvorfor kommer da minnepinne (windows 10, kjøpt) med MBR ?? Slik du beskriver vanskeligjør den vanlige mannen i gata for installasjon av Windows 10.

 

Min fungerende maskin ble installert slik du sa, jeg tok da en minnepinne, formaterte den.. fiksa ISO over til minnepinne ved bruk av et program jeg ikke husker i farta. Det fungerte fint.

Lenke til kommentar

Prosedyren min er jo for å være 100% sikker på at du ender opp med en EFI bootbar Windowsinstallasjon, aner da ingenting om hvorvidt installasjonen du har fikset er MBR eller GPT. Har bare skrevet en fullstendig bullet-proof måte på å forsikre seg om at ting blir riktig. Det betyr ikke alle andre metoder nødvendigvis må bli feil.

 

Du sjekker jo veldig enkelt om installasjonen du kjører på per i dag er EFI eller ikke, bare fyr opp System Information (msinfo32.exe) og sjekk linje 14 (BIOS Mode) og se om det står UEFI eller Legacy.

 

 

At medfølgende minnepenn kommer med MBR kan jo være for å sikre seg at den vil fungere i 100% av tilfellene? Sender du en Windows 10 minnepenn til en bruker som ikke har UEFI Firmware, men tradisjonell BIOS så er jo minnepennen ubrukelig. De vil aldri kunne installere Windows ved bruk av den minnepennen. Sender du derimot en MBR formatert minnepenn til noen med UEFI Firmware (altså moderne hovedkort) så vil de fremdeles kunne bruke den, men da få Windows installert i Legacy mode.

 

I de fleste tilfeller så garderer jo produsenter seg og heller sender ut noe som er garantert å fungere i de flest tilfeller, fremfor å sende ut noe som fungerer bedre på moderne systemer men som ikke vil fungere til eldre systemer i det hele tatt.

 

 

Har som sagt aldri benyttet noen offisiell "Windows 10 minnepenn" noen gang så hvorvidt de kommer med MBR eller GPT aner jeg ingenting om. Jeg laster alltid ned det som til enhver tid er siste offisielle ISO i det språket jeg foretrekker direkte fra Microsoft og bare pakker den ut på en minnepenn som jeg vet kjører GPT.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Om du har en minnepenn med MBR partisjon så vil du aldri kunne gjøre en EFI installasjon av Windows uansett hva du stiller på i UEFI Firmware / BIOS. Du kan jo dog konvertere Windows installasjonen i etterkant ved å kjøre følgende i CMD med administratorrettigheter;

 

mbr2gpt /allowfullos 

 

 

Fungerer dog kun i Windows 10 1809 og nyere om jeg ikke tar helt feil. Eldre builds/versjoner har ikke funksjonen/muligheten innebygget i Windows.

 

Obs, den C-stasjonen er ikke på den nye PC, bare så dere ikke blir forvirret. Kun det markert med grønn ring er relevant. Altså Windows Media Creation Tool er ikke i stand til å formatere USB-minnepennen ordentlig til GPT før den baker .ISO-filen over på USB-bootmedie?

 

Jeg synes dette høres spinnvilt ut, dette at Microsoft ikke har laget et ordentlig MCT-verktøy for jobben. Synes ikke dere også det? Ihvertfall om man skal følge dine vyer rundt foreslåtte innstallasjonsprosedyrer. Se vedlagt MBR USB-minnepenn laget av MS MCT-verktøyet:

 

post-30484-0-67311100-1563039851_thumb.jpgpost-30484-0-67311100-1563039851.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Obs, den C-stasjonen er ikke på den nye PC, bare så dere ikke blir forvirret. Kun det markert med grønn ring er relevant. Altså Windows Media Creation Tool er ikke i stand til å formatere USB-minnepennen ordentlig til GPT før den baker .ISO-filen over på USB-bootmedie?

 

Jeg synes dette høres spinnvilt ut, dette at Microsoft ikke har laget et ordentlig MCT-verktøy for jobben. Synes ikke dere også det? Ihvertfall om man skal følge dine vyer rundt foreslåtte innstallasjonsprosedyrer. Se vedlagt MBR USB-minnepenn laget av MS MCT-verktøyet:

 

Innstallasjons-spørsmål__Media-Creation-Tool__USB.jpgpost-30484-0-67311100-1563039851.jpg

Leste du ikke.

Selve minnepennen sin partisjon lages ikke som GPT.

Microsoft sitt media creation tool gjør dette helt riktig om du gir parametere for at du skal ha UEFI. Unødvendig å bruke noe annet.

Lenke til kommentar

Leste du ikke.

Selve minnepennen sin partisjon lages ikke som GPT.

Microsoft sitt media creation tool gjør dette helt riktig om du gir parametere for at du skal ha UEFI. Unødvendig å bruke noe annet.

 

Ok, er det noe jeg har oversett i MCT-verktøyet da for å få spesifisert UEFI? Faen.

 

Kan dere teskjemate meg dette her?

 

Edit:

Fant en oppskrift som noen påstår fungerer for å bygge USB-minnepenn riktig. Men all logikken rundt hva, hvor og hvorfor rundt UEFI, Secure Boot med mere sitter veldig løst og uoppklart i meg enda. Beklager at jeg er så "treig":

 

https://www.tenforums.com/installation-upgrade/96001-usb-made-mct-does-not-boot.html

(Referanse til cereberus sin oppskrift)

 

Kan sikkert få til å forberede den USB-minnepennen med Paragon Harddisk Manager også (som har innebygget partisjoneringsverktøy)?

 

Har ei Biltema-USB minnepenn jeg ikke er redd for å herje litt med. Lå noe gammelt ræl av bootbar USB på den som jeg bare Wipe'r først. Her ser dere i menyen at det ligger Convert MBR disk to GPT. Men om det blir riktig eller feil å bruke. Igjen. Dette sitter veldig løst og jeg skjønner ikke logikken i UEFI-krav og alt det der:

 

post-30484-0-07731600-1563047764_thumb.jpgpost-30484-0-07731600-1563047764.jpg

Øh.. Det tok jo et helvetes lang tid å Wipe. Skulle sikkert heller ha forsøkt å slette partisjonene og hurtigformatert..

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-bootable-media-uefi-support#create_windows10_uefi_mct

 

Media creation tool lager en USB med både uefi/legacy

Du ser dette i folderene på USB drive etterpå.

EFI folder på USB betyr den har UEFI støtte. Og med \efi\boot\bootx64.efi betyr at den har UEFI installasjon da denne loades fra hovedkortet. Dette har ingenting med mediets partisjons format å gjøre.

post-35394-0-48583300-1563046203_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Å velge seg en UEFI boot av USB eller DVD-ROM ved installasjon gjør man ved å velge den detaljerte navngitte boot enheten ved trykk F2 etc

.
Ikke velg boot fra [uSB] men velg navn/ID den har identifisert seg med f.eks [sandisk Cruiser] i boot menyen.
Har USB mediet EFI filer vil windows installasjonen da bli UEFI .

 

Velger du boot from [uSB] eller [DVD-ROM] blir den Windows installasjonen legacy NON EFI.

Dette om du benytter et USB inst. Media med både EFI/Legacy støtte , f.eks det som lages med microsofts verktøy.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-bootable-media-uefi-support#create_windows10_uefi_mct

 

Media creation tool lager en USB med både uefi/legacy

Du ser dette i folderene på USB drive etterpå.

EFI folder på USB betyr den har UEFI støtte. Og med \efi\boot\bootx64.efi betyr at den har UEFI installasjon da denne loades fra hovedkortet. Dette har ingenting med mediets partisjons format å gjøre.

 

Ok, jeg ser nå at den MCT-lagde USB-minnepennen fra tidligere som man i Paragon HDM ver. 17 som da fikk MBR-partisjonering, at den har den nevnte EFI-katalogen.

 

Så det at minnepennen må GPT-formateres er bs?

 

Man skal så slå helt av CSM i BIOS, reinstallere Win10 med den MBR-USB-pinnen (og man vinner 10 av 10 poeng) ??

 

Bootvalget du snakker om med F2 gir selve valget mellom å få lagd UEFI eller Legacy? Har jeg forstått alt helt snorrett nå?  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...