Ludvig86 Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 (endret) Hei! Jeg har lagt ut masterboard-plater på gulvet i det som skal bli ett nytt bad i 2. etg. og skrudd de fast i gulvet. Det jeg lurer på er følgende: -Må jeg prime de platene før støp/avrettingsmasse? -Kan jeg bruke vanlig fugemasse om jeg vil tette eventuelle mellomrom mellom platene der det har oppstått? - Må de støtes oppå de før man legger varmekabler eller man kan legge kablene i netting over platene? Jeg tenkte å gå over og tette aventuelle hull og steder i gulvet det kan renne unna litt masse, må jeg ha noe spesielt til dette eller kan jeg bare bruke det jeg har av fugemasse? (En liten repetisjon av pkt. 2 der ) Takker for alle innspill! Endret 10. juli 2019 av Ludvig86 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Bruker du masterboard har du laget et brannsikkert underlag for varmekablene og trenger derfor ikke å ha noe nett å ha kablene oppå. Skal du ha nett er masterboard bortkastet fordi det gjør støpen tynnere og nettets oppgave blandt annet er å holde varmekablene en viss avstand unda brennbart materiale, med masterboard har du jo allerede lagt brannsikre plater mellom tregulvet og varmekablene. Men om du alikavel skal ha masterboard er det viktig å skru de godt fast og tett mellom skruene for å hindre at det blir bom i hulvet. Og ja det må primes før varmekabelen legges. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2019 Takk for innspill! Da dropper vi nettingen. Det med fugemasse, der kan jeg vel bare sparkle. Fugemassen er vel ikke særlig brannsikker. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 De som støper bruker fugemasse og den trenger ikke være brannsikker. Hele poenget med ubrennbart underlag eller avstand til brennbart materiale når det kommer til varmekabel er at i verste fall om en varmekabel feiler kan det bli veldig varmt i selve kabelen. Noen millimeter støp eller annet ubrennbart materiale mellom varmekabel og treverk er nok uten at du trenger å fuge med brannakryl eller sparkel. Fugingen skal bare hindre at støpemassen ikke havner på avveie så lenge den er flytende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå