Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny 12V i bilen? (Ford Fiesta)


Anbefalte innlegg

Generell info:

BIlen er en Ford Fiesta 2010, og jeg er i utgangspunktet totalt ubrukelig med bil :) Det er to sikringsbokser i bilen, en i motorrommet (som jeg holder meg langt unna), og en i hanskerommet som ser sånn ut:

 

post-285498-0-11568900-1562759422_thumb.jpg

 

Jeg tenker å legge opp en ekstra 12V kontakt i bagasjerommet på bilen, til typ 12V kjøle-/varmeboks på langtur osv. Så har jeg kikka litt rundt, og forstått at jeg kan bruke en Flatsikringsholder på en eksisterende sikring, eller bruke en ledig sokkel i sikringsboksen.

 

(1) Hvilken av disse to metodene er

      a) best og

      b) enklest?

 

(2) Er det ett fett hvilken sikring (Ampere) jeg hiver inn i de slottene som er definert som "ikke i bruk"?

 

post-285498-0-94824200-1562759470_thumb.jpg

 

(3) Kan jeg bruke en ledig slot i sikringsboksen og en flatsikringsholder ut fra den?

 

(4) Hvis det går an, skal jeg da bruke den øverste eller nederste slotten i flatsikringsholderen?

 

Dersom jeg bruker en Flatsikringsholder i en allerede brukt kontakt, har jeg forstått at den "andre" sikringen ikke kan være større (sterkere?) enn originalsikringen.

 

(5) Kan den være lik i styrke?

 

Jeg registrerer at den allerede eksisterende sikringen på sigarettenneren er på 20 Ampere.

 

(6) Må jeg ha 20A sikring for 12V?

(7) Hvis ikke, hvor mange Ampere trenger jeg for en 12V kontakt?

 

Så ønsker jeg å sørge for at denne nye 12V-kontakten ikke har strøm konstant, men heller kun når bilen er på. Derfor vurderer jeg å koble den på noe som kun har strøm når bilen er på, dersom det blir en flatsikringsholder.

 

(8) Hvilken er smartest?

 

Videre er jo planen å dra ledning så skjult som mulig bakover i bilen, frem til en 12V kontakt jeg monterer fast.

 

(9) Er det en spesiell type ledning jeg må bruke?

 

Hvis jeg er helt på tur i idéen min her, så håper jeg inderlig noen sier fra. Dersom det finnes langt enklere løsninger, setter jeg pris på beskjed om dette :p

 

Tusen takk hvis noen kan hjelpe meg - fem dager til langtur! :D

 

 

edit:
(10) Finnes det en "feil vei" å installere flatsikringer på? Registrerer at i sikringsboksen står ca halvparten av sikringene motsatt vei (ser det på Ampere-tallene på sikringene). Har et sett med disse sikringene fra biltema.

 

post-285498-0-93772200-1562767741_thumb.jpg

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke koble deg inn på hva som helst. Jeg ville trukket kabel fra batteriet med egen sikring nære batteriet. Slik man gjør med forsterkere. Du kan evt. bruke et relé for å skru strømmen av og på med tenninga. Eller rett og slett en bryter.

 

For å finne sikring tar du effekten på det du skal koble til (i watt) og deler på 12. Eks: har du en kjøler på 300 watt må du ha ca. 25A. Kobler du deg inn på eksisterende kurser kan du risikere å overbelaste ting.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du bør ikke koble deg inn på hva som helst. Jeg ville trukket kabel fra batteriet med egen sikring nære batteriet. Slik man gjør med forsterkere. Du kan evt. bruke et relé for å skru strømmen av og på med tenninga. Eller rett og slett en bryter.

 

For å finne sikring tar du effekten på det du skal koble til (i watt) og deler på 12. Eks: har du en kjøler på 300 watt må du ha ca. 25A. Kobler du deg inn på eksisterende kurser kan du risikere å overbelaste ting.

 

Så i kjøleboksen jeg linket, så trekker den 48w, ergo trenger jeg en sikring på typ 4 Ampere. Er ikke disse flatsikringsholderene i utgangspunktet bare en "splitter" med skjøteledning for å videreføre strømmen til (for eksempel) dette bruket? Får liksom inntrykket av at av at for eksempel sikring nummer 4 (nivåregulering av hovedlykter) umulig kan trekke 7,5 Ampere når den ikke brukes?

Lenke til kommentar

Du bør koble deg inn på noe som ikke er så viktig. Vindusvisker bak f.eks. Sikring 22, Sigarettenner foran, ser fin ut.

 

Den er "always on", om du skjønner. Ser at båd bak- og frontviskere har sikringer med høyere Ampere enn det flatsikringsholderen tillater (max 10A). Jeg er usikker på om det gjelder den "øverste" sikringen, eller om max inn kan være 10A, eller om det for den sak skyld er mulig å få fatt i en tilsvarende "ledning" med max 20A?

Lenke til kommentar

Men jeg har ikke parkeringssensor på bilen, ergo står sikring 8 åpen. Kan jeg bare plugge flatsikringsholderen rett i den, og sette en 10A inn, så vil det fungere? Er det mulig å teste dette uten at hele bilen går fløyten? :p

 

Spørsmålet er vel egentlig om de åpne sikringene faktisk er koblet til noen form for strøm (med uten tenning)? Og hvis de er det, kan jeg sette inn hva som helst av Ampere-styrke på sikringen?

Lenke til kommentar

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/flatstiftsikringer/flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590

 

Med en slik kan du koble deg på omtrent hvilken kurs du vil. Du setter da den opprinnelige sikringen i nederste hull og ny sikring (f.eks. 5A eller 10A) i den øverste, skjøter ledningen og drar kabel bak der du skal ha den.

 

Obs: Du setter selvsagt sikringene inn til slutt. :p

Lenke til kommentar

Heh, var da vitterlig den jeg linka tidligere? Uansett - kan jeg sette denne i en tom "socket"? Må jeg da sette inn en eller to sikringer? Eller vil det lønne seg å bruke noe som allerede er på for eksempel 10 amp, og deretter sette inn sikring på 5 amp?

Spørsmål:
Hvis jeg setter inn ledningen du linka, og den i utgangspunktet er 10 ampere. Om jeg da setter inn en 5 ampere sikring i "slot 2", betyr det at det bare er 5 ampere igjen til "originalstrømmen"?

 

Håper du skjønner hva jeg mener, det er nok klønete forklart :p

Lenke til kommentar

Den biten skjønner jeg.

 

Men om jeg bruker en ledig socket, hvilke muligheter har jeg da? Om jeg i det hele tatt har noen?

 

Fint med svar på spørsmålet (-ene?) forresten ;)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Ja, hvis du ser på bildet av sikringsboksen, så er sikringene 8, 9, 11, 23 og 24 tomme. Sikringene 8 og 23 er gitt en ampere-styrke, men jeg har verken parkeringssensor eller tilhengefeste, så disse kan jeg sikker bruke. Men sikringene 9, 11 og 24 gir ingen indikasjon på ampere-styrke på sikringen?

 

Når jeg skal måle på multimeteret, hvordan finner jeg ut hvilken styrke sikring jeg skal bruke? Med den ledningen vi er enige om at skal brukes, skal jeg ha i to eller én sikring (tenk 10A + 7,5A) dersom jeg bruker for eksempel slot 8? Dens står ledig, og har 10A som indikasjon.

Lenke til kommentar

Du må måle hvilken ende av sikringsholderen som er koblet sammen og sette den inn slik at felles stift havner på matesiden i sikringsholderen. Da kan du sette opprinnelig sikring i nederste og f.eks. en 7,5A i øverste. Du kan da trekke fulle 10A på den opprinnelige kursen pluss 7,5A på kursen du legger opp til kjøleboksen.

 

Du kan ikke måle hvilken sikring du skal bruke. Den må du bare velge ut i fra utstyret du skal bruke.

Lenke til kommentar

Ok, så da kan jeg i utgangspunktet sette inn hvilken som helst sikring (5, 7,5, 10, 15, 20A) i de ledige slottene dersom de faktisk er koblet til strøm?

 

La oss ta utgangspunkt i den ledige slotten 8, som er parkeringssensor (som jeg ikke har) og står i manualen som 10A. Jeg kobler til ledningen, setter 10A i nederste socket, og 7,5A i øverste socket?

 

Jeg måler med multimeteret at det kommer 12V fra den siden som har felles stift?

 

Eller skal jeg bruke socket 4, som er til nivåregulering av hovedlyktene (høyde) som er på 7,5A og sette inn en ekstra 5A til ledningen?

 

Er det noe galt i at sikringene står "feil vei" (se på bildet) i forhold til hverandre?

 

Jeg kommer til å prøve å lese av hvilke sikringer som er på hele tiden, og hvilke som kun er på når tenningen er på, da skal jeg finne 12V på samtlige sikringer? Dersom jeg skal sjekke de åpne slottene, skal jeg da bare sette inn en "tilfeldig" sikring (eventuelt hvilken er greit) for å måle?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Selve sikringene kan stå hvilken som helst vei. Men så vidt jeg har skjønt det må sikringholderen (forgreneren) stå riktig vei.

 

Hvis du setter inn sikringsholderen uten sikringer så skal du da måle 12V på begge stifter på den ene siden og ingenting på den andre.

Hvis du måler 12V i én av stiftene og ingenting i de 3 andre så må du snu den.

 

Når du da setter inn sikringene så har du to separate kurser hvor belastningene er separate. Jeg ville ikke koblet meg på noe større enn en 10A-kurs.

 

Hvilken kurs du da velger spilelr ikke så stor rolle, men jeg ville som sagt valgt noe ikke-kritisk i tilfelle noe galt skulle skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, mener du jeg skal bruke en åpen slot, eller en eksisterende? :)

 

Er det de jeg har ringet rundt du mener begge skal måle 12V?

 

post-285498-0-24404300-1562839474_thumb.jpg

 

(Sorry for at jeg må ha dette inn med teskje, men som sagt - dette er helt nytt for meg :) )

 

 

Lenke til kommentar

Så:

Forgreneren inn i eksisterende sikring 4 (7,5A), den gamle sikringen i nederste socket. Ny sikring (5A) i øverste socket. Dra ledning (rød/pluss) fra enden av forgreneren til bagasjerommet, og feste i 12V hunn-kontakt. Dra jording fra 12V-kontakt til en mutter eller lignende i karosseriet i bagasjerommet.

 

Riktig?

 

Dersom den ledige socket 8 er koblet til strøm, gjør jeg det samme, bare med sterkere sikringer (10A + 7,5A).

 

 

Kan jeg bruke den ledige socket 9 (har ingen ampere-indikasjon), sette inn en 15A og 10A i forgreneren?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket disse selv men jeg vil tippe det er de to som skal på mate-siden i sikringsboksen ja. Du plugger den inn uten sikringer i og måler på de du har tegnet ring rundt. Har du 12V på begge så mener jeg du har den riktig vei.

 

Jeg sliter litt med å tenke i dag, så kan hende jeg surrer. Hvis du setter den feil vei så tror jeg ikke det skal skje noe katastrofalt. Du får bare sikringene i serie med de ulempene det medfører.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å bruke en ledig sokkel og da bare la være å sette inn sikring i nederste. Det burde fungere så lenge sokkelen faktisk er tilkoblet.

 

Edit: Og husk å slipe ned til rent metall der du kobler på jording.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...