Jan Kjetil Andersen Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 For to år siden skrev TU at elbiler hadde langt færre ulykker enn fossilbiler. Særlig var det stor forskjell på antallet dødsulykker. Finnes det noen oppdatert statistikk på dette? https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562 For to år siden var det vel en del færre elbiler også, så det er jo naturlig. Når jeg skriver langt færre ulykker, så mener jeg naturligvis ulykkesfrekvens i forhold til antall biler på veien. TU skrev for to år siden at elbiler kun hadde vært involvert i to dødsulykker på norske veier. I følge TU skulle man ut fra antallet elbiler som da fates på veiene, forventet 18 ganger flere dersom elbiler hadde hatt samme ulykkesfrekvens som fossilbiler. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Jeg trodde at elbiler nesten var selvkjørende og nesten umulig å krasje med. Både tesla og eGolf reklamerer med fører assist systemer. Virker disse dårlig? Det har jo vært noen artikler og studier på hvordan de som kjører biler med assistanse systemer kjører hardere og verre enn gjennomsnittet da assistanse systemer gir en trygghetsfølelse som fører til at det tas større risikoer enn normalt. Eksempelvis kortere avstander til biler foran, mindre marginer ved fil-skifte, forbikjøringer på mindre oversiktelige strekninger m.m. I tillegg belyses jo også den kraftigere akselerasjonen og responsen man får med elektromotorer som en årsak til ulykker. Til syvende og sist så handler dette mest om sjåførene. Har man kjørt en dau dieselbil som trenger noen sekunder før akselerasjonen slår inn og bytter til elbil hvor man får umiddelbar respons så trengs det nok en del kjøring i tryggere omgivelser for å tilvenne seg før man kaster seg ut på motorveien eller kjører ut på glatt føre på vinter og høst. 1 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Betaler ca 1500,-(!) i forsikring pr år på min 4 år gamle elbil. Og forsikringsbransjen har ikke kommet med statistikk der de sammenligner skadefrekvens mellom elbiler med fossilbiler i forhold til årsmodeller. Snittalderen på elbilene er ca 2 år. Selvfølgelig gidder ikke en Skoda-eier av en 15 år gammel bil blande inn forsikringsselskapet etter å ha bulket og skrapet opp hele siden på bilen på en søyle i et p-hus. Lenke til kommentar
Bad_Mojo Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Istedet for å automatisk flytte kostnaden over på kunden, kunne kanskje forsikringsbransjen ta en prat med bilbransjen. Når 5 par speil koster like mye som en ny bil så er det noe som ikke er riktig. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Betaler ca 1500,-(!) i forsikring pr år på min 4 år gamle elbil. Og forsikringsbransjen har ikke kommet med statistikk der de sammenligner skadefrekvens mellom elbiler med fossilbiler i forhold til årsmodeller. Snittalderen på elbilene er ca 2 år. Selvfølgelig gidder ikke en Skoda-eier av en 15 år gammel bil blande inn forsikringsselskapet etter å ha bulket og skrapet opp hele siden på bilen på en søyle i et p-hus. Det er vel ikke akkurat den gjennomsnittlige skaden heller... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Istedet for å automatisk flytte kostnaden over på kunden, kunne kanskje forsikringsbransjen ta en prat med bilbransjen. Når 5 par speil koster like mye som en ny bil så er det noe som ikke er riktig.Det er vel nettopp det som er veldig viktig for bilbransjen for da velger forsikringsskapene å kondemnere biler og privatpersoner kjøper heller ny bil en å reparere den gamle.Bilprodusentene gir vel beng i gjenbruk når alt kommer til alt. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Istedet for å automatisk flytte kostnaden over på kunden, kunne kanskje forsikringsbransjen ta en prat med bilbransjen. Når 5 par speil koster like mye som en ny bil så er det noe som ikke er riktig.Det er vel nettopp det som er veldig viktig for bilbransjen for da velger forsikringsskapene å kondemnere biler og privatpersoner kjøper heller ny bil en å reparere den gamle.Bilprodusentene gir vel beng i gjenbruk når alt kommer til alt. Enig, og da spises noe av den miljøgevinsten som man håpet på opp på forskudd, av bilbransjen som sørger for mer bruk og kast. Så her møter man seg selv i nok ei dør. Å sånn går no dagan... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Enig, og da spises noe av den miljøgevinsten som man håpet på opp på forskudd, av bilbransjen som sørger for mer bruk og kast. Så her møter man seg selv i nok ei dør. Å sånn går no dagan... Dere er så negative, se mulighetene! Bilopphøggere kan få en ny renessanse. Ungdom med høy arbeidsledighet får en inngangsbillett inn i yrkeslivet. Den eneste grunnen til at bilbransjen kan ta 30 000 for et speil er fordi DU er for lat og/eller udugelig til å skaffe deg et brukt speil selv. Et bilvrak koster vrakpant, 3000 kroner... ish.... ingen del er verdt mer enn 3000 kroner og 2 dager skruing, whatsoever. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 El biler er generelt svært tunge. Energien som må absorberes av karroseri blir mye større. Dette kombinert med at resten av bilen bygges lett kan nok forsterke ødeleggelsene. Men en vanlig bil har motor og gear som skjelden ryker ved små sidekollisjoner kan store batteripakker ligge mere utsatt til. At el biler er mye dyrere enn vanlige biler gjør at mange kan få seg et sjokk når nye deler skal monteres. Går utifra at det må betales moms på reservedeler. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 El biler er generelt svært tunge. Energien som må absorberes av karroseri blir mye større. Dette kombinert med at resten av bilen bygges lett kan nok forsterke ødeleggelsene. Men en vanlig bil har motor og gear som skjelden ryker ved små sidekollisjoner kan store batteripakker ligge mere utsatt til. At el biler er mye dyrere enn vanlige biler gjør at mange kan få seg et sjokk når nye deler skal monteres. Går utifra at det må betales moms på reservedeler. Der er en "uforutsett" fordel med å kjøpe en bilmodell som fins både som elektrisk, og med stempelmotor. Mye større delemarked, og dertil større utvalg av både delebiler, brukte deler og uoriginale deler. Jeg tipper det er mye lettere, og billigere, å skaffe deler til min Kia Soul, enn en Tesla Model 3. Eller Datsun Leaf for den saks slyld. Sånne betraktninger ved bilhold som mange ikke tenker på ved nybilkjøp, fordi de heller ser seg blinde på spesifikasjoner, nybilpris, merke, eller... tja..... you name it. Andre ting enn det vesentlige, som løpende kostander, pålitelighet, deletilgjengelighet etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå