NTB - digi Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Forsikringsselskap dobler forsikringsprisene på elbiler Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 50 000,- for et speil??? Men, har hva har det speilet noe med el-bil å gjøre? Og er frontlykten til Jaguar I-Pace forskjellig fra F-Pace? 6 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Antar at det vil brukes fornuft og el-biler, på lik linje med fossil biler, blir priset i henhold til modell/type og skade frekvens på disse. Tviler på at forsikringspremien på en Leaf vil se en tilsvarende økning som på kraftigere og dyrere el-biler. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg UQH6AQV5 Skrevet 10. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 10. juli 2019 Antar at det vil brukes fornuft og el-biler, på lik linje med fossil biler, blir priset i henhold til modell/type og skade frekvens på disse. Tviler på at forsikringspremien på en Leaf vil se en tilsvarende økning som på kraftigere og dyrere el-biler. Har en i-Miev, koseter ny det samme som to speil og en frontlykt :D 10 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Ikke noe og bli overrasket over, jo mer elektronikk man stapper i en bil jo mer kan gå i stykker, og dyrere bilen er jo dyrere blir kostnadene. 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Dobbelt så høg forsikring kan fort bli ein festbrems for nokre av EL-bilane, men er samtig som forventa pga høgare skaderisiko og dyre deler. 2 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Elbiler blir nok et bruk og kast produkt slik som det meste av annen elektronikk. Dessverre siden de tjener grovt på deler er det lite insentiv for produsentene å plassere rådyre sensorer utenfor småkollisjons sonene. Ser for meg et godt fremtidig marked i produksjon og salg av tredjeparts elbil deler. Sann sett ikke noe forskjellig fra fossilbiler. En enkelt orginal frontlykt til en lhd Grand Cherokee er 4000 kroner mens en for "bare" Ceherokee er 400 aftermarket per par, eller 100 per par i led format direktte fra Kina. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Jeg trodde at elbiler nesten var selvkjørende og nesten umulig å krasje med. Både tesla og eGolf reklamerer med fører assist systemer. Virker disse dårlig? 2 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 (endret) Det er vel heller folkene som kjører som funker dårlig, mange skulle vel neppe hatt førerkort i utgangspunktet når man ser på hvordan de kjører, de kjører kanskje ikke for fort, men de kan ytterst lite om regler å hvordan man skal legge seg på veien, i rundkjøringer osv, slurves med blinklys og enkelte som tar vel store sjanser å tror de har bedre tid enn de egentlig har til å svinge ut ifra ett kryss etc. En del av disse i midlivskrisa har vel også en tendens til å slå av alt sånt "irriterende hjelpe systemer", de er jo tross alt Petter Solberg hele gjengen. Men jeg likte jo utalelsen til en elbil fyr på radioen, at økte forsikrings priser vil legge en demper på salget, morsomt at de prøver å snylte seg unna på hver bidige ting de kan, trodde miljø gevinsten og den lave drivstoff prisen var nok jeg, og at de aller fleste hevder at elbilen bare er superior på alt, den gang ei, mye vil ha mer. xD Men nå er det vel bare ett selskap som varslet om økte priser uansett, sier litt om utalelsen det også at de er redde for å måtte betale for seg. Endret 10. juli 2019 av meg0709 5 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 "For mange ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner." Er han full? Hviken er det som har har "hesekrefer"? Det har jeg aldri sett, bare hørt røverhistorier. Som skuffe hver gang. Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 For to år siden skrev TU at elbiler hadde langt færre ulykker enn fossilbiler. Særlig var det stor forskjell på antallet dødsulykker. Finnes det noen oppdatert statistikk på dette? https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg MailMan13 Skrevet 11. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. juli 2019 (endret) Dyre reperasjoner gir mye lavere terskel for å bruke forsikring. Bruke kaskoforsikring for å bytte et sidespeil til noen tusenlapper på en "normal" bil er jo helt tullete, men når det koster 50.000,- så blir det plutselig aktuelt... Endret 11. juli 2019 av MailMan13 10 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 For to år siden skrev TU at elbiler hadde langt færre ulykker enn fossilbiler. Særlig var det stor forskjell på antallet dødsulykker. Finnes det noen oppdatert statistikk på dette? https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562 Så vidt jeg vet er det fortsatt ingen som har omkommet i elbil i Norge. 3 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Folk som kjøper elbiler bør sjekke hva delepriser koster. Det er ikke tvil om at leverandørene vil gjøre seg rike på å selge deler. De kan vel snart gi bort elbiler gratis og tjene stort på salg av deler. Det hele ligner svært på mafiavirksomhet. Hvis bilene ble utstyrt med støtfangere, ville bileierne spart store summer. En liten dult med dagens biler koster fort flere tisuener av kroner, mens med en bil med støtfangere ville samme dulten ikke ha kostet en krone. Hvorfor krever vi ikke gjeninnføring av støtfangere? De ble fjernet for at leverandørene skal tjene grovt på salg av deler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Kanke kjøre på fotgjengere med støtfangere. Da knekker de leggene. Lenke til kommentar
FNOR Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Elbilen BMW X5? "Jeg kan bekrefte at det blir en vesentlig premieøkning på elbilene og også på premiumbil ene" Så vidt jeg vet, så går X5 under "premiumbilene". 2 Lenke til kommentar
FNOR Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 For to år siden skrev TU at elbiler hadde langt færre ulykker enn fossilbiler. Særlig var det stor forskjell på antallet dødsulykker. Finnes det noen oppdatert statistikk på dette? https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562 For to år siden var det vel en del færre elbiler også, så det er jo naturlig. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Folk som kjøper elbiler bør sjekke hva delepriser koster. Det er ikke tvil om at leverandørene vil gjøre seg rike på å selge deler. De kan vel snart gi bort elbiler gratis og tjene stort på salg av deler. Det hele ligner svært på mafiavirksomhet. Hvis bilene ble utstyrt med støtfangere, ville bileierne spart store summer. En liten dult med dagens biler koster fort flere tisuener av kroner, mens med en bil med støtfangere ville samme dulten ikke ha kostet en krone. Hvorfor krever vi ikke gjeninnføring av støtfangere? De ble fjernet for at leverandørene skal tjene grovt på salg av deler. I et marked der kunde har mye fokus på innkøpspris, og lite fokus på kvalitet og livsløpskostnad, så vil dessverre konkurransekreftene favorisere leverandører som kjøper seg kunder med å gi bort bilene, og ta det igjen på vedliehold. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Folk som kjøper elbiler bør sjekke hva delepriser koster. Det er ikke tvil om at leverandørene vil gjøre seg rike på å selge deler. De kan vel snart gi bort elbiler gratis og tjene stort på salg av deler. Det hele ligner svært på mafiavirksomhet. Hvis bilene ble utstyrt med støtfangere, ville bileierne spart store summer. En liten dult med dagens biler koster fort flere tisuener av kroner, mens med en bil med støtfangere ville samme dulten ikke ha kostet en krone. Hvorfor krever vi ikke gjeninnføring av støtfangere? De ble fjernet for at leverandørene skal tjene grovt på salg av deler. Det er stor forskjell mellom merkene ja. Nissan skal ha 84k for den lille 7"-skjermen i Leaf, mens Tesla tar 26k for 17-tommeren i Model S/X. Og den inkluderer da 4G modem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå