Gå til innhold

Lading av elbil - Lading stopper


simen929

Anbefalte innlegg

Hei

 

På jobben har vi 2x Schuko kontakter tilhørende samme kurs for lading av elbil. En hybrid Ioniq pleier å bruke den ene stikken, og jeg ønsker å kunne bruke den andre.
Problemet mitt er at dersom jeg kobler meg til stikken når ioniqen er koblet til tar det fra 10-30min før sikringen løser ut. Dersom jeg står der alene går det fint. Dessverre er det sjeldent jeg får muligheten til det.

Bilen min stiller seg inn automatisk på 5A når jeg kobler til. Jeg har ikke mulighet for å skru dette ned ytterligere. Er det rett og slett ioniqen som trekker for mye?
Jeg vil anta at kursen er 10A, men det står ikke spesifisert på den.

Jeg kjører en Tesla Model 3 LR AWD.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du si. Forsåvidt enig i dette.

Ettersom det er et stort kontorbygg vet jeg ikke hvem som eier Ioniqen. Jeg vet heller ikke hvilket firma personen jobber i. Kan selvfølgelig legge igjen en lapp i ruten hans.

Ladingen er felles for hele bygget, men det er kun to uttak, og stort sett kun vi som bruker den, i tillegg til en kollega av meg som lader en Leaf innimellom.

 

Ekstra irriterende at det er en hybrid. Han kan jo kjøre på fossiler :p

Antar at batteriet ikke tar lange tiden å lade opp heller på en Ioniq, men når kursen ryker blir det jo bare irritasjon for oss begge.

 

Ønsker egentlig å vite om han faktisk HAR muligheten til å stille den på 5A eller lavere, slik at problemet kan bli løst. Hvis ikke får jeg heller bite i det sure eple og lade andre steder.

Lenke til kommentar

Hvis det er to elbiler på en 10A, 230V, 1-fase kurs så er ikke dette spesielt velegnet for lading av elbil.

Hvis du er alene på den kursen, med dine netto 75kwh, så tar det vel 33 timer å lade bilen helt opp (fra 0).

Hvis effekten kunne deles på to uten at kursen trippet, så kan du vel teoretisk maksimalt få 14-15% på en 8 timers arbeidsdag.

Gitt at jeg ikke regner helt feil

 

Foreslår som nevnt ovenfor at arbeidsplassen supplerer et par ekstra kurser :)

Eventuelt må arbeidsplassen endre dette til ett stikk, og så må man flytte bilen i lunchen. Dette er ganske normalt rundt forbi.

 

Ellers HELT ENIG i at hybrider IKKE skal oppta ladepunkter på arbeidsplassen.

Men, det gjelder egentlig deg også siden du har enorm kapasitet på batteriet. 

Ladepunkter på arbeidsplasser er ofte forbeholdt de som MÅ lade for å komme til/fra arbeid. De som bare skal lade for å spare penger får holde seg vekk :p

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har nettopp fått bilen, og skal snart flytte. Før jeg flytter har jeg ikke mulighet til å lade hjemme. Derfor er det ekstra positivt om jeg kan lade på jobb, selv bare 14-15%. Det holder stort sett for meg på en vanlig dag.

Men ser jo det at det kanskje er litt for mye å håpe på uten å involvere byggeier for å utvide ladekapasiteten..

Lenke til kommentar

Akkurat. Ikke enkelt hvis man ikke kan lade hjemme nei :\

 

Vi har vel 15 punkter eller noe på jobb. Det er dyrt for arbeidsgiver å supplere dette, så det er slettest ikke sikkert at din arbeidsgiver ønsker å gjøre dette.

 

Kan ikke bruke stasjoner/hurtiglading til du får rigga deg hjemme da?

Lenke til kommentar

Joda, det er det jeg gjør. Men kjedelig å sitte på en hurtiglader og vente, hehe. Heldigvis har jeg en 150kW lader ikke så altfor langt hjemmefra :)

Får nok uansett ikke supplert med flere punkter på jobben før jeg allerede har flyttet og da er problemet løst, så blir vel til at jeg benytter meg videre av hurtiglader.

Lenke til kommentar

Hvis hybriden alltid kobler seg til samme stikket, så kan du jo snike deg ned på natta, skru ut stikket hybriden bruker og koble fra kabelen inni kontakten.

 

Dermed vil eier av hybrid koble seg til som vanlig uten å trekke noe juice. 

Så får du iallfall noen dager med full pull  :rofl:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden det er så dårlige lademuligheter, bør gårdeier endre uttaket til et enkeltuttak, og merket det tydelig med "KUN FOR LADING AV HELELEKTRISKE KJØRETØY", eventuelt bytte til en ladestasjon med Type 2-uttak og RFID-leser for godkjente brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...