Gå til innhold

Forsikringsselskap dobler forsikringsprisene på elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan en forvente, når en ellers ser hva teknologi koster ift datamaskiner?

Ikke noe billigere det som sitter på elbilene. Produksjonen på sensorer og mye annet er kanskje ikke all verden, men så skal det implementeres på delene til de forskjellige fabrikatene og bilmerkene, og mye av prisen er jo også bilmerket.

Pris på deler i forhold til bilmerke gjelder jo også på fossilbiler. Er stor forskjell i delepris på for eksempel en mercedes og en toyota, selv om de har samme hjulstørrelse og "samme bremsekloss" (for å ta et eksempel), på mercedesen koster plutselig bremseklossen adskillig mer, og det selv om den kommer fra samme fabrikk, og har påprintet "bosch". Det må jo sies å være ganske interessant. Men det er en diskusjon for en annen tråd.

 

Er jo normalt å differensiere forsikringspremien ut i fra skadeomfang, ulykkesrate etc, så ingen overraskelse dette. Jeg for min del tror jeg holder an på fossilbilen min litt til. Så får heller naboene se på meg med hatske og morderiske blikk fordi "jeg ødelegger kloden". Om litt blir uansett elbil andelen i Norges bilpark såpass stor at alle avgifter slår inn for fult. Da får vi se hvor mange som velger elbil, eller hvor mange som niholder på den eldre bilparken som tøffer rundt på diesel og bensin.

Jeg forøvrig venter fortsatt spent på thorium-bilene =D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bra de begynner å oppdage galskapen med høyere risiko (sterkere motor) og veldig veldig veldig dyre delepriser.

Problemet er vel ikke sterkere motor,men at alle kreftene kommer med en gang kontra bensin/diesel hvor kreftene bygger seg opp.

En Tesla sportsmodell har omtrent samme aksellerasjon som Königsegg CCX..

Endret av likferd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det ikke Tesla sitt infotainment system (dashboardet) som bombanderte en minnebrikke (eMMC) konstant med loggføring av navigasjons-bruk, spesielt i byer/strøk med mye veier som ikke bare førte til at den skrev over seg veldig mange ganger, men også at denne brikken ville bli helt utslitt og når dette skjer sette hele bilen ut av drift.

Så vidt jeg vet sa Tesla at du måtte bytte hele infotainment-systemet for en veldig veldig høy sum, og kunne ikke bare bytte brikken eller en mindre del av systemet for at det skulle virke på nytt. Den vil sikkert klare å holde seg i to år minst, som er da garantien har gått ut.

 

Det verste med denne saken var at Tesla "fikset" problemet med å legge til flere eMMC brikker i nyere modeller fremfor å bare skru av den unødvendige loggføringen av operativsystemet, som ikke er relevant for forbrukerne? Kan de ikke få til en billigere måte å reparere dette problemet heller?

 

Når forsikringsselskapene forstår at elbilene (ja, sikkert ikke bare Tesla, er vel andre biler også som har div. problemer) nesten ikke har verdi for videresalg må de jo ta opp prisene betraktelig, og så får elbilselskapene eller Tesla prøve å skjerpe seg eller tilby egen forsikring. Jeg forventer at Tesla har problemer med denne delen av designet som et ungt selskap, men andre mer erfarne produsenter (dog. originalt av fossilbiler og ikke elbiler) bruker sin kunnskap til å være svært bedre på dette.

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikkord: Chill-mode.

 

(Jeg er så feig at jeg bruker dette i det daglige da det er mer enn nok futt i bilen med den modusen på (Model X75D))

 

Enig. Bruker Chill Mode på Tesla og Eco-Mode på Hyundai. Fortsatt nok futt til å komme inn i rundkjøringer eller ut på motorvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører nesten alltid med Eco-Mode på min Hyundai Ioniq, kun når jeg skal kjøre forbi en syklist feks eller lignende at jeg setter den i Sport pga at da kommer forbi raskere og kan legge meg helt ut i andre kjørefelt slik at  det blir minst mulig fare for syklist, meg selv og andre bilister. Ellers så er ioniq'en mer enn deilig nok å kjøre og effektiv! :)

Lenke til kommentar

Var det ikke Tesla sitt infotainment system (dashboardet) som bombanderte en minnebrikke (eMMC) konstant med loggføring av navigasjons-bruk, spesielt i byer/strøk med mye veier som ikke bare førte til at den skrev over seg veldig mange ganger, men også at denne brikken ville bli helt utslitt og når dette skjer sette hele bilen ut av drift.

Så vidt jeg vet sa Tesla at du måtte bytte hele infotainment-systemet for en veldig veldig høy sum, og kunne ikke bare bytte brikken eller en mindre del av systemet for at det skulle virke på nytt. Den vil sikkert klare å holde seg i to år minst, som er da garantien har gått ut.

 

Det verste med denne saken var at Tesla "fikset" problemet med å legge til flere eMMC brikker i nyere modeller fremfor å bare skru av den unødvendige loggføringen av operativsystemet, som ikke er relevant for forbrukerne? Kan de ikke få til en billigere måte å reparere dette problemet heller?

 

Når forsikringsselskapene forstår at elbilene (ja, sikkert ikke bare Tesla, er vel andre biler også som har div. problemer) nesten ikke har verdi for videresalg må de jo ta opp prisene betraktelig, og så får elbilselskapene eller Tesla prøve å skjerpe seg eller tilby egen forsikring. Jeg forventer at Tesla har problemer med denne delen av designet som et ungt selskap, men andre mer erfarne produsenter (dog. originalt av fossilbiler og ikke elbiler) bruker sin kunnskap til å være svært bedre på dette.

Model 3 bruker vel en slags SSD istede for eMMC? Tåler vel noen ganger mere med overskriving.

 

Men mange Tesla eiere "tjente" på at deres computer tok kvelden, siden de fikk en ny en med 4G istede for 3G modul.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model 3 bruker vel en slags SSD istede for eMMC? Tåler vel noen ganger mere med overskriving.

 

Men mange Tesla eiere "tjente" på at deres computer tok kvelden, siden de fikk en ny en med 4G istede for 3G modul.

 

Det vil også gå under garanti/reklamasjon og har null og niks med forsikringsprisene å gjøre.

 

En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55.000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50.000 kroner.

 

Hvis dette stemmer så er det ikke bare elbilene det er noe feil med. Da er det bilprodusentene de må ta en runde med. Det kan ikke være slik at delene er så dyre å produsere og fremskaffe.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå går vel snart vinniga opp i spinninga + at de må begynne å betale i de utallige bomringene og snart slutt å kjøre i kollektive feltene og slutt på gratis parkering, det mangler bare nå at årsavgifta går opp også!

Lenke til kommentar

Model 3 bruker vel en slags SSD istede for eMMC? Tåler vel noen ganger mere med overskriving.

 

Men mange Tesla eiere "tjente" på at deres computer tok kvelden, siden de fikk en ny en med 4G istede for 3G modul.

 

Flott at de endret den til noe med mer levetid, det var en god del stund siden jeg leste om dette.

Antar at den døde før to år da? (siden den måtte vært på garanti), det var langt før jeg regnet med.

Lenke til kommentar

Flott at de endret den til noe med mer levetid, det var en god del stund siden jeg leste om dette.

Antar at den døde før to år da? (siden den måtte vært på garanti), det var langt før jeg regnet med.

 

5 års garanti på slikt, pluss 8 år på motor og batteri.

Tesla tok vel forøvrig dette på "goodwill" blant dem som fikk problemer rett etter garanti, eller hadde kjørt over 200tusen km.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bra de begynner å oppdage galskapen med høyere risiko (sterkere motor) og veldig veldig veldig dyre delepriser.

 

Problemet er vel ikke sterkere motor,men at alle kreftene kommer med en gang kontra bensin/diesel hvor kreftene bygger seg opp.

Det er heller ikke det store problemet. Det større problemet er at folk ikke virkelig opplever hvilken hastighet de kjører i når de kjører i så små biler. Jeg kjører selv både bil privat og buss igjennom jobb og kan fortelle at det er en enorm forskjell i opplevd fart i forhold til størrelse på kjøretøy. Kombiner dette med dårlig konsentrasjon i trafikken (enten man sitter med mobil, musikk på øra eller noe annet) og en manglende respekt på hva man forplikter seg å gjøre som bilist så har man fort oppskrifta på uhell og ulykker.

 

Der igjen finner man fort årsaken til dyrere biler med alt mulig ekstrautstyr. Det er ikke at teknologien for å få bilen til å gå effektivt og lengre på mindre energi som gjør at den koster så mye mer, men alt ekstrautstyret som varsel om at bil kommer opp på ens høyre/venstre side fordi en selv ikke gidder å bruke speil, bremsesensor som stanser bilen før en smell fordi man ikke følger godt nok med og ligger for nært til at man menneskelig rekker å reagere fort nok til å få stanset bilen og alt mulig annet.

 

Så det dreier seg om å lære seg å kjøre som en ordentlig sjåfør skal gjøre til enhver tid uansett.

Realistisk sett bør det ikke hete noe som profesjonell sjåfør fordi det er noe alle bør. Ingen forventer perfekt kjøring rett etter man får lappen siden det krever litt erfaring, men allerede etter ett eller to år bør det aller meste være på plass.

Vi snakker tross alt om at man i gjennomsnitt tilbringer ca 2år av livet sitt på veien for den vanlige forbrukeren. Jeg har allerede drevet med dette i nærmere 10år som karriere og er fortsatt "fersking" i forhold til mange av mine kolleger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå går vel snart vinniga opp i spinninga + at de må begynne å betale i de utallige bomringene og snart slutt å kjøre i kollektive feltene og slutt på gratis parkering, det mangler bare nå at årsavgifta går opp også!

 

Hva med de 80 prosentene man sparer på drivstoff? Det er fremdeles den største fordelen

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...