Osteskive Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Jeg har lest en del på nettet uten å bli så mye klokere. Kort oppsummert er statens vegvesens tekniske krav det mest oversiktlige jeg har funnet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy Jeg sitter fortsatt med en del spørsmål, som: -Er det en øvrig grense for motor, altså antall watt? -Dersom jeg kjøper en sparkesykkel som f.eks får i 25 kmt, men går inn får å endre max hastighet til 22 kmt (lovlig i Norge), vil da sykkelen være lovlig å kjøre på norske veier? -Har jeg forstått det riktig at grensen på 22 kmt er max fart motoren kan hjelpe til med. Om jeg kjører i en nedoverbakke, kan jeg da lovlig holde høyere fart? Setter stor pris på alle svar! Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 For elsykkel er det maks 250W motor https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel evt 500W motor når den er beregnet for flere enn 1 person. F.eks. nedoverbakke er det lovlig å kjøre fortere - reglene begrenser bare hvor høyt opp i fart før motoren kobler ut( og det er 20 km/t og ikke 22 km/t) Batteri er det ingen begrensninger i kapasitet på (dvs rekkevidde/utholdenhet opp de lange, bratte bakkene) "Trimming" i form av høyere effekt på motor/omgåelse av sperrer kan nok være enkelt i mange tilfelle, men konsekvensene blir da de samme som om man skulle kjørt en moped eller MC uten forsikring og førerkort. Hjelm er f.eks. krav for moped/MC men de fleste forsikringsselskap krever fullt kjøreutstyr for at personforsikringen skal gjelde - det har med hastighet å gjøre og om en foretrekker å skli på en kjøredress eller betale et halvt kilo kjøtt. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Det er sjelden mulig for en privatperson å gjøre et ulovlig kjøretøy lovlig med bare en liten justering, som f.eks. effektbegrensning. Det må godkjennes på nytt. Lenke til kommentar
Osteskive Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 Har Xiaomi m365 I kikkerten, som går 3 kmt fortere enn lovlig. Men har sett at man kan nedjustert toppfarten via app og Bluetooth. Motoren er 250W, og den har alle krav om lys, reflekser og ringeklokke oppfylt. Lenke til kommentar
Osteskive Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 Sparkesykkelen til flere av utleierne av elektrisk sparkesykkel i Norge som Tier og Voi har 300w motor, Ninebot by Segway ES2. Som da vil si at alle som leier elspakesykkel i storbyene kjører ulovlig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Det er ikke en øvre grense for motorkraft. 250 watt på elsykkel er jo tilleggseffekt, ikke totaleffekt. Logisk at effekten kan være høyere på motorer som skal drive ekvipasjen i 20km/h uten at brukeren bidrar selv. Hastigheten må være begrenset til 20km/h av produsenten eller noen som gjør det på vegne av produsenten. Brukeren skal ikke kunne endre hastighetsbegrensningen. Det betyr at brukerbegrensning i app eller lignende ikke er tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå