Gå til innhold

Elvestuen ser slutten for norsk oljevirksomhet

Anbefalte innlegg

Strøm fra solceller er nå blitt like billig som strøm fra oljekraftverk. Det kan komme andre teknologier som endrer bildet, som nye kjernekraftløsninger, Hvis dette fører til at etterspørselen etter olje vil synke i framtida, vil prisen på olje synke. De feltene som er dyrest å drive vil bli stengt ned. Trolig ligger mange norske felt på den lista. Da vil norsk oljeindustri trappes ned uten noen politisk beslutning. Er norsk oljebransje forberedt på en slik utvikling? Er norske myndigheter klar til å håndtere en sånn situasjon?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strøm fra solceller er nå blitt like billig som strøm fra oljekraftverk. Det kan komme andre teknologier som endrer bildet, som nye kjernekraftløsninger, Hvis dette fører til at etterspørselen etter olje vil synke i framtida, vil prisen på olje synke. De feltene som er dyrest å drive vil bli stengt ned. Trolig ligger mange norske felt på den lista. Da vil norsk oljeindustri trappes ned uten noen politisk beslutning. Er norsk oljebransje forberedt på en slik utvikling? Er norske myndigheter klar til å håndtere en sånn situasjon?

Om du setter deg litt inn i denne saken vil du oppdage at nesten ingen kraftverk fyres med olje - til det er oljen altfor dyr. De aller fleste kraftverk er kullfyrte, mens mange andre kraftverk, bl.a. de som leverer balansekraft for uforutsigbar kraft fra sol og vind, fyres med gass. Petroleum benyttes i stor grad som råstoff for petrokjemisk industri og til å drive våre transportsystemer. De som mener at "oljealderen" er over før et egnet drivstoff er tilgjengelig, mangler selv den minste innsikt i problemet. At energi fra sol og vind ikke kan drive våre skip og fly er innlysende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke forutsetninger skal jeg ha for å svare på det?

Tall er tilgjengelige. Blant annet Rystad kommer ofte med grundige analyser. Med forbehold om at jeg ikke har sporet opp relevante lenker, mener jeg estimatet lå på ni prosent per år. Et felt som Johan Sverdrup vil ganske sikkert endre tallene de første par årene det kommer i drift. Uansett poenget er at dette vil være dramatisk for nasjonen. Alle som jobber med leting vil bli oppsagt på dagen. Verdier i store deler av industrien vil forsvinne over natten.

Og når vi snakker om kostnader; hva koster det å gi faen og la barnebarna ta regningen ene og alene?

Det er akkurat det jeg er redd for. Mine barn og barnebarn må betale regningen hvis vi raserer norsk industri. Retorikken til en del skremmer vettet av meg.

Jeg antar at det du tenker på er konsekvensen av klimaendringene. Men hvordan har du tenkt at Norge skal bidra der hvis industrien er i knestående og nasjonens verdier forsvinner i rasende tempo?

Vi har en gyllen mulighet nå til å starte ny industri som kan bidra til en bedre fremtid. Nettopp fordi vi har en solid økonomi, og et godt teknologisk miljø. Å ødelegge dagens industri før man har bygd opp et alternativ, er det som skremmer meg.

Endret av Del
Lenke til kommentar

[quote name='Proton1' timestamp='1562850083' post='24989785

Om du setter deg litt inn i denne saken vil du oppdage at nesten ingen kraftverk fyres med olje - til det er oljen altfor dyr.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på den detaljen, Proton1. Transportsektoren må konverteres til strøm eller hydrogen ( trolig produsert v.h.a. strøm). Da blir spørsmålet hvordan skal vi produsere strøm? Mitt poeng er at sol og vind har falt dramatisk i pris de siste årene, og det er ikke noe som tilsier at prisfallet ikke skal fortsette. Da vil også kraftproduksjon v.h.a. gass kunne bli utkonkurrert. Er vi forberedt på at størstedelen av transportsektoren ikke bruker olje og at gasskraft ikke kan konkurrere på pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...