Gå til innhold

Elvestuen ser slutten for norsk oljevirksomhet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjerne levebrødet til Norge vil de. Men det kommer til å produseres den mengden olje som Norge tar bort i de andre landene rundt om i verden. Det har miljøforkjemperne glemt! Det blir mao. ingen klimagevinst av dette?

Endret av G
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bra at det er noen politikere som vil forholde seg til virkeligheten.

Ja, å fjerne kanskje verdens mest miljøvennlige oljeproduksjon, slik at andre, mer forurensende land overtar, det er bra for klimaet...

Vi må slutte å tro at norge kan redde verden. Dette er ingenting annet enn et forsøk på å fremstå handlekraftig. Hele norge og alle innbyggerne kan opphøre å eksistere uten at det vil ha noen som helst påvirkning på klimaet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Bra at det er noen politikere som vil forholde seg til virkeligheten.

Virkeligheten er at selv om Norge og deler av Europa legger om sitt forbruk ser resten av verden helt forskjellig ut. Vi kommer til å ha olje og gassvirksomhet utover 2050. Så hva slags virkelighet du snakker om er ikke godt å si.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Fjerne levebrødet til Norge vil de. Men det kommer til å produseres den mengden olje som Norge tar bort i de andre landene rundt om i verden. Det har miljøforkjemperne glemt! Det blir mao. ingen klimagevinst av dette?

Enig.

Norge skal kutte sine utslipp, koste hva det koste vil for resten av verden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dæven, her var det langt mellom positive kommentarer!

Altså, Norge redder ikke verden og en skal ikke fase ut oljen i morra. Allikevel, Norge blir ofte trukket frem for vår satsing på områder som resirkulering, elektrifisering av bilpark og verdisyn i samfunnet. Dette igjen kan og har innvirkning på andre lands politikk og generelle holdninger. Det betyr ikke at vi endrer noen andre, men at vi er med å åpner opp noen perspektiver som kanskje ikke ville vært der ellers. Så jo, vårt bidrag i den store sammenheng er ikke ubetydelige.

Og hva angår oljen. Det er usikkert når denne blir utfaset, men før eller siden skjer det. Spørsmålet er om vi skal la de sinte herremenn i kommentarfeltene få viljen sin og styre mot en katastrofe. Om vi ikke lykkes i å ha omstilt oss til dette skjer er vi ille ute, og da hjelper det ikke Å bare omstille seg sånn "kjapt".

Så kan man jo også trekke frem det moralsk ansvaret vi har. Det er umulig å forutsi fremtiden og dets klima, men det vi vet er at vi må få ned forbruket av fossile energikilder. Om vi gambler med dette (eller egentlig gir faen, ref. sinte herremenn i kommentarfelt) risikere vi ikke bare økonomisk ruin, vi potensielt risikerer vår arts fremtid. At folk med god samvittighet sitter å rævpuler fremtiden til de unge, mens dem på samme tid prøver å belære dem om at dem ikke vet bedre ("de er jo bare unge og har ikke lært seg hvordan ting fungerer enda") får være på deres regning. Jeg akter ikke sitte stille å se på at folk forpester den offentlige debatten med usannheter og egoisme.

Så er det bare å glede seg til responsen dette kommer til å få etter å ha stikki hånda (eller kølla som en bedre metafor kanskje?) I vepsebolet her.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sint og sint.. Dessuten så regner jeg meg vel ikke i herre-kategorien din. Ikke har jeg særlig innflytelse og jeg er nok mer ordinær og litt ungdom til sinns. Men vi blir alle eldre og skrukkete i huden.

Jeg er ikke i mot å få ned forurensing om det er det du tror. Men, å tro på at et slikt klimatiltak skal hjelpe er litt høye tanker. Vi får jo EL-biler og det er kanskje bra med unntak av produksjonen og resirkuleringen for man ser jo hvordan vesten dytter søppelet sitt til Asia så de kan ta skikkelig vare på det og omdanne dette på en grønn måte. Tro om igjen.

Oljen kommer til å bli til plast, asfalt, drift av tung industri og tunge kjøretøy uansett. Så det er på et helt annet plan enn å stenge kranen man må påvirke. Å få andre til å stemme kranen samtidig forblir en utopi.

Om dere vil noe med miljøvernet deres:

1. Legg ned alt som heter regnskogfond, og begynn å dele ut regnskogsmidler ut i fra faktisk redding av urskog med sitt artsmangfold og stansing av huggst.

2. Samle opp plast og gjør det til noe nyttig (f.eks. nye produkter og drivstoff)

3. Få i gang kjernekraftverk som ikke er våpenproduserende i fokus. Bruk nye kjernereaktormodeller og ikke de gamle som spyr ut ekstra radioaktivt avfall. Man kan gjerne supplere med vind, bølger og sol. Samt også noen energisparetiltak.

4. Få i gang en rettferdig ordning som faktisk deler ut midler til energisparetiltak. Dagens ordninger er for strenge og for små.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@G: en skal ikke generalisere, så om det tolkes slik er dette feil fra min side. Det var mer ment som satt på spissen da det ofte er i liknende kanaler at det mest ekstreme grumset kommer. Og nei, som du skriver havner du langt unna denne kategorien, da det faktisk er argumentasjon og poenger der.

Tenker at vi må ha flere tanker i hodet samtidig. De utfordringene du nevner er definitivt reele og ikke noe jeg skal kverulere på. På samme tid så skjer det av og til at idealisme, eller utopi, skjer på politisk plan også. Selv om det nå virker utenkelig at olje en gang i fremtiden er utfaset, kan plutselig markedskrefter og endring i menneskers oppfatning føre meg seg store endringer. La oss ha et lite håp der selv om det nåværende ser dystert ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og hva angår oljen. Det er usikkert når denne blir utfaset, men før eller siden skjer det. Spørsmålet er om vi skal la de sinte herremenn i kommentarfeltene få viljen sin og styre mot en katastrofe.

Du bruker sterk retorikk, men kommer med lite konkret. Noen spørsmål jeg gjerne vil stille deg. Hvor raskt mener du oljen bør avvikles i Norge? Du mener kanskje at all leting bør slutte nå? Hva tror du det vil koste samfunnet? Hvor raskt tror du produksjonen da vil falle? Hvor mange tonn CO2 tror du det vil redusere utslipp globalt?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og hva angår oljen. Det er usikkert når denne blir utfaset, men før eller siden skjer det. Spørsmålet er om vi skal la de sinte herremenn i kommentarfeltene få viljen sin og styre mot en katastrofe.

Du bruker sterk retorikk, men kommer med lite konkret. Noen spørsmål jeg gjerne vil stille deg. Hvor raskt mener du oljen bør avvikles i Norge? Du mener kanskje at all leting bør slutte nå? Hva tror du det vil koste samfunnet? Hvor raskt tror du produksjonen da vil falle? Hvor mange tonn CO2 tror du det vil redusere utslipp globalt?

Hvilke forutsetninger skal jeg ha for å svare på det? Og dette poengterer det jeg vil frem til, når vi har klimadebatten er de plutselig veldig mange som har svar dem overhode ikke har forutsetningen for å komme med. Personlig tenker jeg at vi kan utvinne de feltene vi har funnet og kraftig trappe ned leting etter nye, men min mening vlir uvesentlig her.

Så nei, hverken du eller jeg vet svaret. Derfor må vi sette vår lid til forskere på aktuelle felt, og være villig til å gjøre ubehagelige omstillinger.

Og når vi snakker om kostnader; hva koster det å gi faen og la barnebarna ta regningen ene og alene?

Eller en interessant sammenlikning; det vi holder på med er russisk rulett. Du kan betale et helsikes beløp for å slippe, eller du kan betale ingenting og være med på leken - tross alt, penger spart og ikke så høy risiko ikke sant? Hva koster hva når vi ser på penger i et samfunnsperspektiv? En kan tenke i det uendelige, men i debatten om hva omstilling koster blir det litt for snevert (i mitt syn) å kun se på penger brukt på omstilling der og da, uten å forsøke å få et overblikk/estimat på hva det koster å ikke gjøre noe som helst.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Tror oljeinntektene kan erstattes" med hva da? Var du på siste oljemessen, mister? Kan du fatte hva slags penger som surrer i og rundt denne industrien og hva ringvirkningene av at den forsvinner kan bli?

Det er desverre nisse-mentalitet som rår: enten forby eller skrinlegge. Erstatte - ja flott det, men da bør man i det minste klare å nevne hva den enkle største bidragsyteren skal erstattes med. Da blir det plutselig helt stille.

Tro det eller ei men ønsketenking og klimastreik skaffer IKKE penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke verden kommer til å klare å redusere sitt oljeforbruk før vi går tom. Har vi ingen alternativer når hullene er tomme kommer verden til å kastes inn i en katastrofe uten like. Derfor der det viktig å finne metoder som gjør at vi kan redusere vårt oljeforbruk. Et av problemene er at etterhvert som alternativ energi blir billigere så vil oljeprisen falle. Blir olje billigere enn alternativene vil noen finne på å bruke olje igjen.

Verden klarer ikke å samle seg om avgifter på brennstoff til fly og skips fart. Her burde man kunne sett på Norges modell på nox fondet. Det har fungert. Det betyr at alle skip betaler x antall kroner PR kilo nox. Disse pengene blir brukt til å subsidiere nox reduserende tiltak. Dette har ført til at redere kjøper nox renseutstyr og renere motorer.

Uansett så trenger vi dramatiske tiltak for å redusere bruken av energi i strømforsyning som globalt står for en svært stor del av vårt CO2 utslipp. Å elektrifisere bilparken før dette er løst vil bare gi en forskyvning av brennstoff fra biler til kraftverk.

Verden må gjøre som Europa og premiere klimavennlige biler. Det betyr biler som varer lenger, er lettere, ikke bruker eksotiske metaller og har lavt energiforbruk ved produksjon og bruk.

Vw har vist oss at det er mulig å kjøre 100km på 9kwh med en lett bil med liten motor. Problemet er at ingen vil ha slike biler fordi de er trege og koster for mye. Da kjøper folk heller el biler som i noen tilfeller kan være miljøvennlig, mens i noen tilfeller kan gjøre vondt værre.

El biler har et enormt forbedringspotensiale. Nye batterier og bedre tekniologi kan redusere energiforbruk til halvparten av det dagens biler klarer. Hybrid biler har også potensiale. Dagens hybrider har ofte så stor motor at de funger med tomt batteri. Det gjør bilene tunge og ineffektive. Mye bedre om man hadde laget hybrider der motoren gikk med optimal virkningsgrad i de tilfellene den er nødvendig. Dagen hybrider med 200hk bensin motor og 10kwh batteri er en forbedring men kunne vært mye bedre om man hadde gjort det motsatt. Kjører man i 130km PR time bruker man knapt 30-40 hk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Tror oljeinntektene kan erstattes" med hva da? Var du på siste oljemessen, mister? Kan du fatte hva slags penger som surrer i og rundt denne industrien og hva ringvirkningene av at den forsvinner kan bli?

Det er desverre nisse-mentalitet som rår: enten forby eller skrinlegge. Erstatte - ja flott det, men da bør man i det minste klare å nevne hva den enkle største bidragsyteren skal erstattes med. Da blir det plutselig helt stille.

Tro det eller ei men ønsketenking og klimastreik skaffer IKKE penger.

Norge kan ha et potensielt tap på 7000 milliarder hvis vi slutter med oljeproduksjon relativt raskt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elvestuen har rett i at våre virkelighetsfjerne politikere, gjennom særnorske krav, kan kjøre vår petroleumsnæring i grøften i løpet av få år, men han tar dramatisk feil om han tror at verden vil bli petroleumsfri i overskuelig fremtid. Og selvsagt tar han feil om han tror at hva vi gjør i Norge vil påvirke verden det aller minste. Hva mener han kan drive verdens transportssystemer annet enn petroleum? Når han bruker dette svenske barnet som sannhetsvitne for klimakrisen, så er det bare patetisk. Barn mener selvfølgelig det de blir fortalt av oss voksne. Når vår egen statsminister sier at vi bør bli flere mennesker i landet

og i verden, så er all annen innsats for et bedre miljø forgjeves.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Finansdepartementet er bruttoproduktet pr ansatt i oljebransjen 21,8 millioner, mens den er 0,9 millioner i industrien.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oljearbeiderne-produserer-21-ganger-sa-store-verdier-som-andre-industriarbeidere/3423693058.html

Jeg savner konkrete forslag til hva vi skal kutte i offentlige utgifter hvis vi avvikler oljebransjen. Å drive mer effektivt betyr bl.a. å ha vesentlig færre offentlig ansatte....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...