arnter Skrevet 13. august 2001 Del Skrevet 13. august 2001 Dere har testet menge prosessor kjølere, men få harddisk kjølere. Så Coolermaster DCD-4002 på komplett, det hadde vært artig om dere kunne ha testet den (og flere). Hadde det vært en ide? Lenke til kommentar
jerv Skrevet 25. august 2001 Del Skrevet 25. august 2001 Hva skal man med harddisk-kjøler? Alle harddisker tåler vel sin egen varmeutvikling, ved normal kabinett-temp (opptil 30 grader?) ?? Lenke til kommentar
arnter Skrevet 27. august 2001 Forfatter Del Skrevet 27. august 2001 de tåler det vel,men jeg liker å holde den så kald som mulig! I mitt gamle kabinett var harddisken(IBM 60GXP) så varm at jeg brendte meg når jeg tok på den, når den stod i et 5,25" drev.Dette kan da umulig være sundt? Ble litt skremt av det da :smile: Hadde riktig nok ingen kabinett kjøling bortsett fra PSU, og med en overklokket Celeron og et oc Rage Furu, 3 harddisker, dvd og cd-brenner... Har man virkelig ikke bruk for en harddisk kjøler i kabinett med normalt god luftgjennomstrømming? Lenke til kommentar
Flex Skrevet 27. august 2001 Del Skrevet 27. august 2001 Såvidt jeg har hørt, er store temperatursvingninger en av hovedårsakene til de mange feilene på IBM 75GXP og 60GXP. Så du kan kanskje redusere risikoen for feil med en harddiskkjøler. Selv har jeg det motsatte, harddisken er montert i støydempingsskum. For at det ikke skal bli for varmt, har jeg laget luftekanaler og montert en liten vifte. Men temp'en kryper likevel opp mot 50 grader... Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Quote: On 2001-08-28 01:49, Flex skrev:Såvidt jeg har hørt, er store temperatursvingninger en av hovedårsakene til de mange feilene på IBM 75GXP og 60GXP. Så du kan kanskje redusere risikoen for feil med en harddiskkjøler.Selv har jeg det motsatte, harddisken er montert i støydempingsskum. For at det ikke skal bli for varmt, har jeg laget luftekanaler og montert en liten vifte. Men temp'en kryper likevel opp mot 50 grader... Chieftec har en løsning som gir mulighet til å montere en 80mm vifte bak harddiskene. http://www.microplex.no/grafikk/dx01wd_2.jpg Det store (server tower) har i begge 3½" brønnene. Fulltower har bare i den ene. Dette gir en meget godt kjøling selv med en svak vifte som Papst 8412NGML. Temperaturen ligger på 34-40 grader. Monteres en 75/60 GXP harddisk i en skuff kommer temperaturen raskt opp i 70-75 grader som ikke er bra. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Quote: Monteres en 75/60 GXP harddisk i en skuff kommer temperaturen raskt opp i 70-75 grader som ikke er bra. Absolutt ikke bra. I følge IBM bør temperaturen på utsiden av disken ikke overstige 60 grader... Lenke til kommentar
arnter Skrevet 28. august 2001 Forfatter Del Skrevet 28. august 2001 60 grader er 30 for mye, minst! 2x80mm vifter, og fritt luftinntak holder nå min 60GXP på 27 grader i normal windows aktivitet! Ser litt bedre ut med 27 enn 60 nede ved klokken i Windows :smile: Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Quote: On 2001-08-28 12:16, Flex skrev: Quote: Monteres en 75/60 GXP harddisk i en skuff kommer temperaturen raskt opp i 70-75 grader som ikke er bra. Absolutt ikke bra. I følge IBM bør temperaturen på utsiden av disken ikke overstige 60 grader... Jeg har selvfølgelig ikke harddisken i en slik skuff. Det var bare ment som en advarsel til folk som bruker slike skuffer. En 5400 disk klarer seg mye bedre i slike skuffer. Lenke til kommentar
Wartech Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Quote: On 2001-08-28 01:49, Flex skrev:Såvidt jeg har hørt, er store temperatursvingninger en av hovedårsakene til de mange feilene på IBM 75GXP og 60GXP. Så du kan kanskje redusere risikoen for feil med en harddiskkjøler.Selv har jeg det motsatte, harddisken er montert i støydempingsskum. For at det ikke skal bli for varmt, har jeg laget luftekanaler og montert en liten vifte. Men temp'en kryper likevel opp mot 50 grader... Jeg har 2 Papst 8420NGM vifter bak min IBM 75GXP i mitt AOpen HQ08 kabinett! Har ikke målt tempen på harddisken da. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 31. august 2001 Del Skrevet 31. august 2001 Hvordan er det man fester hd'en i en 5.25" brønn? Fant plutselig ut at brennern popper ut 5.25" dekselet under, så jeg fjærna brennern, og har en ledig plass. Ved å flytte disken fra over psu til en 5.25" brønn så forbedrer jeg luftstrømmen, og det sier jeg ikke nei takk til :smile: Lenke til kommentar
arnter Skrevet 31. august 2001 Forfatter Del Skrevet 31. august 2001 Det jeg har er en skuffe som er bygd for å holde harddisker, men du kan jo gjøre det så enkelt so å ta en ca. 1mm plate og bøye og borre på hull og eventuelt gjenge opp til fester i sidene! Slik at du får en kanal |__| og så kan du sette 2 40mm vifter foran i denne skuffen og få en fullgod kjøler med det samme :smile: Støydemping? Enkel og til å fjerne den groveste støyen: Klipp til biter av mark(plastmark for å tre utenpå angler når du fisker, fås i en godt utstyrt dagligvare forretning)ca 7-8mm lange og sett disse i hullene til skruvene som fester hdd. Sett så skruven inni denne "hylsen/slangen" og skru fast harddisken! Dette og ibmftool gjør at jeg hører ikke hdd min når den søker! Før så overdøvde det alt andre bråket fra PC'en... Lenke til kommentar
Novec Skrevet 3. september 2001 Del Skrevet 3. september 2001 Det kommer test av NoVibes drevrammer fra Microplex om ikke så usigelig lenge, den ene av dem kommer med 80mm vifte og kan vel kalles en HD-kjøler. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Quote: On 2001-08-28 17:00, pkalle skrev: Quote: On 2001-08-28 12:16, Flex skrev: Quote: Monteres en 75/60 GXP harddisk i en skuff kommer temperaturen raskt opp i 70-75 grader som ikke er bra. Absolutt ikke bra. I følge IBM bør temperaturen på utsiden av disken ikke overstige 60 grader... Jeg har selvfølgelig ikke harddisken i en slik skuff. Det var bare ment som en advarsel til folk som bruker slike skuffer. En 5400 disk klarer seg mye bedre i slike skuffer. Støydempingsskuffer er KUN beregnet på 5400rpm disker!!!! Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Kunne absolutt trengt en harddiskkjøler til en av de svette Seagate diskene mine Multicom selger en kjøler med tre vifter og kjøleribber og hele pakka til å ha i 5.25 brønner! Er det noen som vet om denne bråker mye? Vil helst ikke ha noe over 30 db i maskina mi når det gjelder vifter :smile: Lenke til kommentar
arn.gab Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 dette har jeg testet ut lenge. det er en kjent sak at harddisken blir varm akkurat som cpu`en. og alle som har litt peiling på elektronikk vet at komponenter som blir for varme har det ikke godt-dette gjelder også en harddisk. jeg kjører med et enkelt men effektivt oppsett: ei vanlig cpu vifte på 5x5 cm som jeg har lima på 4 bein med lynlim-så har jeg lima det fast til harddisken.og vips-så er den iskald til ei hver tid! avstanden fra cpu vifta og ned til harddisken er ca 1.5-2 cm.kjøper du ei cpu vifte uten telleverk så er det sikkert samme typen kontakt på den som de som sitter på strømforsyninga.og da er det bare og plugge den til..koster ca.50 lappen... ps:større vifte=bedre kjøling lykke til... [ Denne Melding var redigert av: arn.gab på 2001-10-25 22:42 ] Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Quote: On 2001-10-25 22:40, arn.gab skrev:dette har jeg testet ut lenge.det er en kjent sak at harddisken blir varm akkurat som cpu`en.og alle som har litt peiling på elektronikk vet at komponenter som blir for varme har det ikke godt-dette gjelder også en harddisk.jeg kjører med et enkelt men effektivt oppsett:ei vanlig cpu vifte på 5x5 cm som jeg har lima på 4 bein med lynlim-så har jeg lima det fast til harddisken.og vips-så er den iskald til ei hver tid!avstanden fra cpu vifta og ned til harddisken er ca 1.5-2 cm.kjøper du ei cpu vifte uten telleverk så er det sikkert samme typen kontakt på den som de som sitter på strømforsyninga.og da er det bare og plugge den til..koster ca.50 lappen...ps:større vifte=bedre kjølinglykke til...[ Denne Melding var redigert av: arn.gab på 2001-10-25 22:42 ] Vel, jeg har en Delta vifte på 7000 rpm/46db som flytter 36cfm, men TRUR IKKE DET NEI....... :smile: mange her setter harddiskene i 5.25 brønnene. Kan man bare sette dem der løse eller burde man skru dem fast? Hva har dere gjort? Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Lim dem fast, så sitter dem :wink: For å få 3 1/4 " diskene inn i 5 1/2 " brønnene bruker du rammer. Kjøper du en harddisk cooler får du ofte dettete med i pakka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå