Gå til innhold

VW-elbilen slo 20 år gammel Formel 1-rekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I.D. R imponerer stadig. Nå har riktignok ikke F1-biler fått delta siden 1999, annet enn for moro. Så de hadde nok vært raskere, men det er for så vidt uvesentlig. Voldsom effekt over korte tidsrom er elbilens styrke. De spiser seg stadig innpå gamle rekorder. Le Mans 24h er antagelig noe av det siste de vil hevde seg i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I.D. R imponerer stadig. Nå har riktignok ikke F1-biler fått delta siden 1999, annet enn for moro. Så de hadde nok vært raskere, men det er for så vidt uvesentlig. Voldsom effekt over korte tidsrom er elbilens styrke. De spiser seg stadig innpå gamle rekorder. Le Mans 24h er antagelig noe av det siste de vil hevde seg i.

 

En hurtig utbyttbar batteripakke istedet for fuel fylling så tar nok elektrisk kanskje Le Mans også?

Lenke til kommentar

Markedsføringsavdelingen har begynt å pumpe penger inn i "ID".

"ID.R" har fått en navn som ligner på nybobla sitt navn.

Så kan folk få lov til å tro at "ID.R" liksom har noe til felles med øvrige "ID" modeller.

Hadde vært bedre om de brukte pengene på utvikling som faktisk var relevant for "ID.

 

Ligner litt på Datsun dette, som helst vil ha folk til å tro at Datsun Skyline har noe til felles med Datsun Skyline GT-R.

 

https://www.google.com/search?q=g+nissan+skyline+1968&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

 

https://www.google.com/search?q=g+xanavi+nismo+skyline&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Markedsføringsavdelingen har begynt å pumpe penger inn i "ID".

"ID.R" har fått en navn som ligner på nybobla sitt navn.

Så kan folk få lov til å tro at "ID.R" liksom har noe til felles med øvrige "ID" modeller.

Hadde vært bedre om de brukte pengene på utvikling som faktisk var relevant for "ID.

 

Ligner litt på Datsun dette, som helst vil ha folk til å tro at Datsun Skyline har noe til felles med Datsun Skyline GT-R.

 

https://www.google.com/search?q=g+nissan+skyline+1968&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

 

https://www.google.com/search?q=g+xanavi+nismo+skyline&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

Motorsport har da gitt oss mange fine løsninger? Poenget er jo å vise hva man kan, samt jakte tider mens man utvikler systemene. Om noe av det viser seg å være logisk å bruke på det private, så er det ingenting i veien for at vi får se det - noe vi har gjort flere ganger før. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Markedsføringsavdelingen har begynt å pumpe penger inn i "ID".

"ID.R" har fått en navn som ligner på nybobla sitt navn.

Så kan folk få lov til å tro at "ID.R" liksom har noe til felles med øvrige "ID" modeller.

Hadde vært bedre om de brukte pengene på utvikling som faktisk var relevant for "ID.

 

Ligner litt på Datsun dette, som helst vil ha folk til å tro at Datsun Skyline har noe til felles med Datsun Skyline GT-R.

 

https://www.google.com/search?q=g+nissan+skyline+1968&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

 

https://www.google.com/search?q=g+xanavi+nismo+skyline&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

 

Ligner litt på alle racerbiler noensinne.

Lenke til kommentar

Det ble vel ikke satt noen offisiell rekord - den raskeste tiden gjorde de vel i et testforsøk, og ikke under den offisielle shootouten, og er vel dermed fortsatt F1-bilen som har den offisielle rekorden for GFoS.

 

Og etter VW ID.R fulgte to nordmenn i den offisielle shootouten - far og sønn Solberg, i hvert sin WRX-bil. Det var i hvert fall langt mer spektakulært å se på enn ID.R....

Lenke til kommentar

Igrunn ikke. Mange racerbiler gjør ikke engang et halvhjertet forsøk på å identifisere seg med fsmiliepurkene fra samme merke.

Men fabrikantene bruker gjerne racerbilene i reklamene for familiebilene. Uten å si at A henger direkte sammen med B, men bare for å skape en mental kobling hos kjøperne. Sånn tenker nok VW også. At det kan dryppe litt teknologi er en positiv bieffekt.

Lenke til kommentar

Man trenger faktisk ikke teste denne mot en Mercedes. Vi vet at denne elbilen, som ikke har noen regler, er tregere enn fjorårets Formel 1-biler. Biler som altså er tvunget til å gå tregere enn de teoretisk kan, fordi F1 er verdens mest detaljstyre motorsport hvor det til og med er budsjettgrenser for å unngå at forspranget til de raskeste blir for stort.

 

Dette fant sted i fjor sommer, da VW gjorde et stort poeng ut av at bilen deres var raskere enn F1-biler på Spa og dermed var verdens raskeste bil. Bare noen uker senere var F1-sirkuset på Spa og ikke mindre enn knuste rekorden til VW.

 

Er ikke en underdrivelse å si at det ble humret litt på Internett av hoveringen til VW etter den F1-helgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men fabrikantene bruker gjerne racerbilene i reklamene for familiebilene. Uten å si at A henger direkte sammen med B, men bare for å skape en mental kobling hos kjøperne. Sånn tenker nok VW også. At det kan dryppe litt teknologi er en positiv bieffekt.

Men det er jo ikke noe ny teknologi her. Det er et 150 år gammelt batteri, dn 100 år gammel motor, en 50 år gammel frekvensomformer, dimensjonert etter 100 år gammel amerikansk filosofi: "More motor. More better".

Det er jo ikke noe nytt her.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke noe ny teknologi her. Det er et 150 år gammelt batteri, dn 100 år gammel motor, en 50 år gammel frekvensomformer, dimensjonert etter 100 år gammel amerikansk filosofi: "More motor. More better".

Det er jo ikke noe nytt her.

Klart det er ny teknologi, selv om prinsippene ikke ble oppdaget i går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler som altså er tvunget til å gå tregere enn de teoretisk kan, fordi F1 er verdens mest detaljstyre motorsport hvor det til og med er budsjettgrenser

Det er vel ingen budsjettgrenser i F1 ennå? Det har vært snakket mye om det, men ingen konkrete grenser ennå så vidt jeg vet.

 

Dette fant sted i fjor sommer, da VW gjorde et stort poeng ut av at bilen deres var raskere enn F1-biler på Spa og dermed var verdens raskeste bil.

VW som i Porsche? Det var Porsche 919 EVO som var raskere enn F1 på Spa. Ikke VW ID R. Porsche er for så vidt en (luksus)VW da :)

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke noe ny teknologi her. Det er et 150 år gammelt batteri, dn 100 år gammel motor, en 50 år gammel frekvensomformer, dimensjonert etter 100 år gammel amerikansk filosofi: "More motor. More better".

Det er jo ikke noe nytt her.

 

Du skriver kommentarer på en datamaskin, det er en 170 år gammel oppfinnelse.

Lenke til kommentar

Litt forskjell i hastigheten på disse to.

 

https://youtu.be/lRHIiJjWhWo

 

https://youtu.be/KsLi7HgSuhI

Jepp. At noen i det heletatt gidder å snakke om idr sier litt om mentaliteten her.

"Elektrisk bil er svaret! Hva var spørsmålet?"

Det er jo ganske åpenbart at den ikke eier livets rett som racerbil. Et sekund er enormt mye på racerbanen. Og idr er jo ikke sekunder bak, den er minutter bak!

Lenke til kommentar

919 EVO 5.19

ID R 6.05

= 46 sekunder differanse

 

Det er ikke snakk om minutter , i flertall. Det er ikke snakk om ett minutt heller. Uansett er det mye. Neste på lista er 911 GT2 RS. Har ikke livets rett som racerbil den heller, kanskje? ;)

 

Liste over tider her: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times

Det kunne likegjerne vært timer differanse, det spiller ingen rolle. En Ford Transit varebil kjører rundt der på 10 minutt. Det er 4 minutt differanse fra 919.

Det sier litt om hvor mye ett minutt er, på banen.

Still opp en Transit side om side med 919, så trenger du ikke vurdere så veldig lenge hvem som er fortapt.

 

Idr er så fortapt, i denne sammenligningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...