a.d.b. Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Hoi! Hadde stort sett tenkt til å kjøpe meg Abit DigiDice nå. Den har i865(G) chipset. Hva er "forskjellen", på i865 og i875? Er det stor ytelsesforskjell/overklokkingsvennlighet osv? Ble litt i tvil når jeg leste artikelen på Toms Hardware nå, der det stod at man burde kjøpe i875, ellers kastet man bort penger. Håpet noen kunne hjelpe meg å få litt klarhet i det, og ja, jeg har søkt litt rundt på forumet før jeg spør Kanskje jeg bare er dårlig til å søke. ps: ja, jeg vet DigiDicen kanskje ikke er best egnet til overklokking, men er ikke det jeg lurer på mvh Audun Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Hoved forskjellen på 865 og 875 er at 875har PAT, men det har også mange 865 begynt å få så det er ikke noen nevneverdig forskjell.. Lenke til kommentar
a.d.b. Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 PAT? forklar noen som kan finne ut om hovedkortet (i865G) i DigiDicen har "PAT"? Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 PAT = Performance Accelleration Technology Dette er rett og slett en funksjon som muliggjør å hoppe over noen ledd mellom prosessor og ram, og derfor få ørlite bedre minneytelse. Om PAT gjør så veldig mye i praksis kan vel kanskje diskuteres, men det har jo en viss brife faktor, pluss at det føles bra å vite at alle steg er tatt for å gjøre systemet så raskt som mulig. i865 og i875 er mer eller mindre like raske, og de store forskjellene ligger vel mer i features på hovedkortene enn på chipset'ene. "G" versjona av i865 har innebygget grafikk, noe enkelte ser på som et pluss og andre som et minus, men i sånne micro systemer så er det nok ikke til å unngå å få innebygget grafikk. Ytelsen på grafikk-delen er for å si det på en pen måte: ikke tilstedeværende. Det funker til vanlig windows bruk, men ikke stort mer. Om det er PAT på kortet det er snakk om her, kan jeg ikke si noe sikkert om, men det kommer ann på bios'en. Men det er vel ikke helt umulig at Abit kan ha spandert PAT på DigiDice'n, er i allefall en av de produsentene som er mest troende til å gjøre noe slik. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 865 som har PAT aktivert yter det samme som 875. Men når man klokker blir PAT deaktivert. Forskjellen med PAT merker du nok ikke noe særlig i daglig bruk. I 3DMark2001SE gir det ca. 3-500 poeng mer. Lenke til kommentar
a.d.b. Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 takker for gode svar (og raske) Ser ut til at jeg går for i865G (dvs. DigiDice). PAT eller ikke PAT. Litt OC blir det uansett, så om jeg skulle ha PAT tilgjengelig kommer den ikke til å være til noe nytte uansett om jeg hører på EnD.R.E. , og det gjør jeg. Han har en rimlig solid postcount Lenke til kommentar
Endre Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Litt OC blir det uansett, så om jeg skulle ha PAT tilgjengelig kommer den ikke til å være til noe nytte uansett om jeg hører på EnD.R.E. , og det gjør jeg. Han har en rimlig solid postcount Ikke tro på alt jeg skriver selv om jeg har "solid" postcount Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå