Gå til innhold

Seagate HDD dukker opp i Enhetsbehandling men ikke Diskbehandling etter krasj.

Anbefalte innlegg

Hei!

Min Seagate 3TB harddisk (Model: ST3000DM001-9YN166) begynte å gå veldig sakte for et par dager siden. Mappene lastet tregt og videoavspilling hadde høy loadingtid. Ved restart var det ikke bestandig at den dukket opp i Explorer. Harddisken var delt i 2 partisjoner. Jeg lastet ned Seagate sin SeaTools for å kjøre feilsøking. Programmet fant etter en S.M.A.R.T Test at det var noen områder på harddisken som var skadet og anbefalte å kjøre en feilretting via deres program. Jeg fikk tatt backup av det absolutt nødvendigste, ca 1 TB av totalt 3 TB. Harddisken var nesten full.

Feilsøkingen ble så gjort via SeaToolsBootable på USB-pinne som jeg bootet etter restart. Først kjørte jeg en 5 timer lang sjekk av harddisken og kom opp med følgende feil:

=============================================== 
SeaTools Bootable v2.1.2 
Model Number : ST3000DM001-9YN166
Firmware Revision : CC4C
=============================================== 
07-08 | 13:07:42 | Long Generic Started
07-08 | 16:45:51 | Error LBA: 4006721872
07-08 | 16:45:54 | Error LBA: 4006721873
07-08 | 16:45:57 | Error LBA: 4006721874
07-08 | 16:46:00 | Error LBA: 4006721875
07-08 | 16:46:03 | Error LBA: 4006721876
07-08 | 16:46:06 | Error LBA: 4006721877
07-08 | 16:46:09 | Error LBA: 4006721878
07-08 | 16:46:12 | Error LBA: 4006721879

Det er altså noen seksjoner på disken som ikke var bra. Programmet forsikret meg derimot med at det trolig kunne bli fikset ved å "fylle" dem, slik at harddisken ble brukbar igjen. Jeg kjørte "Fix All Long"  som tok ca 10 minutter. Før dette var harddisken fult tilgjengelig på PC-en.

Etter å ha gjort dette finner hverken BIOS eller Windows 10 harddisken lengre når den er koblet direkte til PC-en via SATA. Ikke "SeaToolsBootable" finner den heller. Når jeg setter Harddisken i en Icy Box via UBS 3.0 så dukker den opp i Enhetsbehandling, men ikke i Diskbehandling. i Enhetsbehandling står det ingen info under "Volumer" fanen, og får feilmeldingen "Volume information for this disk cannot be found" når jeg trykker på "Fyll ut".

Jeg har Seagates egen recovery program, men det hjelper lite når dataen ikke en gang anerkjenner at harddisken er der.

Det er helt tydelig noe som skjedde galt under "Fix All" kjøringen, selv om at den sa at det var vellykket. Har testet harddisken via Icy boks på 2 PC-er, og den vises likt på begge maskinene.

PC-Specs:

Windows 10 Pro (siste lanserte oppdatering)
CPU: Intel Core i7-4790K
RAM 32 GB
NVIDIA GeForce GTX 1080
Hovedkort: Z87-GD65 GAMING (MS-7845)
BIOS: V1.12

Er det noe håp for denne harddisken? Den starter opp fint og jeg hører at den spinner. Ingen tegn til ulyder og den stopper ikke. Noen som har noe tips?
Endret av MartyRot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Etter å ha forsøkt "Fyll ut" flere ganger via PC nr. 2 så dukket det til slutt opp mulighet til å "fylle ut" og da vistes den i Diskbehandling, men står som "Ikke Initialisert". Jeg får feilmelding når jeg forsøker å Initialisere den. På PC nr. 1 så henger Diskbehandling seg opp når jeg forsøker å åpne den, når harddisken er koblet til via USB. Prøvde å koble den tilbake til PC nr. 2 igjen, og da er det som før, det er ikke mulig å "Fylle ut" via Enhetsbehandling og vises ikke i Diskbehandling.

Endret av MartyRot
Lenke til kommentar

Lager den lyder når den står tilkoblet uten at du bruker den? F.eks. tikke- klunke eller lese/skrivelyder? I så fall er et gammelt sjørøvertriks å bare la den stå og gjøre seg ferdig med det. Kan ta opp til et døgn men noen ganger vil den da bli lesbar, eller i det minste delvis lesbar igjen.

Harddisker har et eget, innebygd "fikseprogram" de kjører som går uavhengig av OS og BIOS og slikt.

Lenke til kommentar

Lager den lyder når den står tilkoblet uten at du bruker den? F.eks. tikke- klunke eller lese/skrivelyder? I så fall er et gammelt sjørøvertriks å bare la den stå og gjøre seg ferdig med det. Kan ta opp til et døgn men noen ganger vil den da bli lesbar, eller i det minste delvis lesbar igjen.

Harddisker har et eget, innebygd "fikseprogram" de kjører som går uavhengig av OS og BIOS og slikt.

Skal absolutt teste det! Den lager egentlig bare vanlig harddisk "sus", merker ikke at den setter opp hastigheten eller lager disse lydene, men den er kontinuerlig på i hvert fall.

Jeg ble også tipset om at det kan hende at det bare er partisjonstabellen som mangler/er ødelagt, og at dette kanskje kan fikses ved å klone innholdet på disken over på et annet. Har blitt tipset om "Easy Us", men Icy box-en har også en egen "clone" knapp. Noen som har erfaring med det? :)

Lenke til kommentar

Jeg ble også tipset om at det kan hende at det bare er partisjonstabellen som mangler/er ødelagt ...

... Jeg får feilmelding når jeg forsøker å Initialisere den. 

Initialisere betyr å skrive til MBR, det er der partisjonstabellen ligger. 

Lenke til kommentar

Disker kan havne i en status der de ikke dukker opp før du har preparert de første sektorene. De blir registrert slik at du kan se dem og fikse med f.eks diskpart.exe men de vil ikke dukke opp i enhetsbehandlingen slik at du får formatert dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...