Gå til innhold

Kraftig vekst i elsykkelsalget


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en Hibike elsykkel med 500 watt batteri. Er veldig fornøyd,men det som drar ned og som er det store problemet slik jeg ser det for å kunne bruke sykkelen på lengre turer,er at det tar hele 3,5 timer å lade batteriet. Hvorfor leverer ikke motor/batteriprodusenter til elsykkel en større og bedre lader slik at man kan lade batteriet raskt opp..? Min lader er på 4A og 350 watt. Hva hvis den hadde vært på 1500watt,da kunne jeg ladet batteriet mens jeg tok mat/kaffepause og hatt fullt batteri på 45 minutter og kunne fortsette turen. Slik som det er i dag at det tar 3,5 timer å lade batteriet er helt håpløst.

Hva mener dere dær ute om saken...? Som kjent får elbiler og telefoner etc etc stadig raskere lading,da må elsykkelen kunne nyte godt av samme utviklingen skulle jeg tro...?

 

Noe for TU å se på..ta en prat med motor/batteri produsenter til elsykkel..Yamaha,Bosch etc etc å spørre dem om hvorfor de ikke har utviklet raskere ladere til elsykkel..? Vi trenger ladere til elsykkel som ladet på under en time,helst 1/2 time pga stadig lengre sykkelturer!

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Hibike elsykkel med 500 watt batteri. Er veldig fornøyd,men det som drar ned og som er det store problemet slik jeg ser det for å kunne bruke sykkelen på lengre turer,er at det tar hele 3,5 timer å lade batteriet. Hvorfor leverer ikke motor/batteriprodusenter til elsykkel en større og bedre lader slik at man kan lade batteriet raskt opp..? Min lader er på 4A og 350 watt. Hva hvis den hadde vært på 1500watt,da kunne jeg ladet batteriet mens jeg tok mat/kaffepause og hatt fullt batteri på 45 minutter og kunne fortsette turen. Slik som det er i dag at det tar 3,5 timer å lade batteriet er helt håpløst.

Hva mener dere dær ute om saken...? Som kjent får elbiler og telefoner etc etc stadig raskere lading,da må elsykkelen kunne nyte godt av samme utviklingen skulle jeg tro...?

 

Jeg mistenker at det er et rent spørsmål om pris. Jeg vil tro at andelen kunder som ønsker å betale en god slump ekstra for å komme lenger enn 5-6 mil på en tur med elsykkel er ganske liten. Jeg vil også tro at en lader som gir 1500w ville blitt rimelig stor og tung å dra med seg. Men det kommer nok etter hvert som disse batteriene nærmer seg de gamle i produksjonskostnad. I mellomtiden er det mulig å kjøpe et ekstra batteri og ta med i sykkelveska.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte en Hibike elsykkel med 500 watt batteri. Er veldig fornøyd,men det som drar ned og som er det store problemet slik jeg ser det for å kunne bruke sykkelen på lengre turer,er at det tar hele 3,5 timer å lade batteriet. Hvorfor leverer ikke motor/batteriprodusenter til elsykkel en større og bedre lader slik at man kan lade batteriet raskt opp..? Min lader er på 4A og 350 watt. Hva hvis den hadde vært på 1500watt,da kunne jeg ladet batteriet mens jeg tok mat/kaffepause og hatt fullt batteri på 45 minutter og kunne fortsette turen. Slik som det er i dag at det tar 3,5 timer å lade batteriet er helt håpløst.

Hva mener dere dær ute om saken...? Som kjent får elbiler og telefoner etc etc stadig raskere lading,da må elsykkelen kunne nyte godt av samme utviklingen skulle jeg tro...?

 

Jeg mistenker at det er et rent spørsmål om pris. Jeg vil tro at andelen kunder som ønsker å betale en god slump ekstra for å komme lenger enn 5-6 mil på en tur med elsykkel er ganske liten. Jeg vil også tro at en lader som gir 1500w ville blitt rimelig stor og tung å dra med seg. Men det kommer nok etter hvert som disse batteriene nærmer seg de gamle i produksjonskostnad. I mellomtiden er det mulig å kjøpe et ekstra batteri og ta med i sykkelveska.

Interessant svar. Men tror du egentlig laderen hadde blitt så mye meir kostbar? All elektronikken for sikker lading er jo innebygd i laderen som nå leveres med,det blir jo det samme i en større lader,bare meir effekt som riktignok vil gjøre den noe tyngre. Men å dra med seg 1 ekstra batteri er også ekstra vekt. Og ett nytt (originalt) ekstra 500watt Yamaha batteri koster faktisk 10 000kr. Jeg ser at den originale 4A laderen koster ca 2500kr,og jeg betaler gladelig minst 5000kr for en lader som gir meg muligheten til å slippe rekkeviddeangst og kunne lade fullt batteri på 30-40 minutt når jeg likevel har stopp for pølse/kaffe på kafé/stasjon eller hvor der måtte være?‍♂️

Lenke til kommentar

Interessant svar. Men tror du egentlig laderen hadde blitt så mye meir kostbar? All elektronikken for sikker lading er jo innebygd i laderen som nå leveres med,det blir jo det samme i en større lader,bare meir effekt som riktignok vil gjøre den noe tyngre. Men å dra med seg 1 ekstra batteri er også ekstra vekt. Og ett nytt (originalt) ekstra 500watt Yamaha batteri koster faktisk 10 000kr. Jeg ser at den originale 4A laderen koster ca 2500kr,og jeg betaler gladelig minst 5000kr for en lader som gir meg muligheten til å slippe rekkeviddeangst og kunne lade fullt batteri på 30-40 minutt når jeg likevel har stopp for pølse/kaffe på kafé/stasjon eller hvor der måtte være‍♂

 

Jeg har ikke forutsetninger for å si noe konkret om prisforskjellen, annet enn at prisen nødvendigvis vil være høyere. Og laderen vil være fysisk større. Bosch gikk i 2017 faktisk ned i størrelse til en standardlader med noe lavere hastighet etter kundeønsker pga at den gamle var stor og tung.

​Det er stor konkurranse på elsykler nå om dagen og relativt høyt prispress, og jeg tror rett og slett betalingsviljen for elsykkel med hurtiglading er lav siden de aller fleste fint klarer en dags sykkelbehov på én lading. Evt tar de med seg lader på jobb/skole hvor de gjerne har 6-8 timer å lade på. 

Men en løsning med hurtiglading kommer nok så snart en av produsentene ser at det kan forsvare investeringen/merkostnaden.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Forresten, noe å tenke på: Bosch har følgende ladere til sine elsykkelbatterier:

 

2A - ca 950,-  0,6kg
​4A - ca 1400,-   0,8kg

6A - ca 1800,-  1.0kg

 

Sistnevnte skal lade 0-50% på en time. Litt for sakte for en kjapp pause og så ny 2-timers økt, men det nærmer seg noe.
​Du må vel opp i minst det doble av sistnevnte for å få den funksjonaliteten du ønsker deg, og dette kan vel gi en indikasjon på hva slags pris vi evt. vil snakke om.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Forresten, noe å tenke på: Bosch har følgende ladere til sine elsykkelbatterier:

 

2A - ca 950,-  0,6kg

​4A - ca 1400,-   0,8kg

6A - ca 1800,-  1.0kg

 

Sistnevnte skal lade 0-50% på en time. Litt for sakte for en kjapp pause og så ny 2-timers økt, men det nærmer seg noe.

​Du må vel opp i minst det doble av sistnevnte for å få den funksjonaliteten du ønsker deg, og dette kan vel gi en indikasjon på hva slags pris vi evt. vil snakke om.

 

 

Ja du som har litt peiling,betyr det at en lader som lader 0-100% på en time må være ca 12A og kansje veie 2 kg..? Har Yamaha noe lignende til sine batterier eller bare den 4A laderen..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Burde vært momsfritak på hadde lett finanisert det ved å fjernet noe av elbil fordelene. 

 

Burde vært momsfritak på vanlige sykler også spør du meg, og gjerne momsreduksjons på sykkelreperasjoner. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Hibike elsykkel med 500 watt batteri.

 

Man får batterier til mini-quadcoptere som yter over 1000 watt og ikke veier mer enn 170 gram, koster ca 200 kroner. Mener du 500 Wh (watt-timer)?

 

Ellers er nok grunnen til at de ikke leverer kraftigere ladere til el-sykler at det er et ganske lite marked for det. De aller fleste har nok el-sykkel som alternativ til bil/kollektivtransport/vanlig sykkel/føtter for å komme seg rundt i nærområdet, evt til å fra jobb hvor det er nok av tid til å lade. Og det er heller ikke nødvendigvis bare å levere en kraftigere lader, en må også ta hensyn til hurtiglading ved design av batteripakken. Det kan fort medføre dyrere celler og/eller celler med lavere kapasitet i forhold til vekt og/eller kortere levetid på batteripakken. I tillegg må designet ta hensyn til økt varmeutvikling ved hurtiglading, som kan overgå den ved vanlig lading eller normal belastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte en Hibike elsykkel med 500 watt batteri.

 

Man får batterier til mini-quadcoptere som yter over 1000 watt og ikke veier mer enn 170 gram, koster ca 200 kroner. Mener du 500 Wh (watt-timer)?

 

Ellers er nok grunnen til at de ikke leverer kraftigere ladere til el-sykler at det er et ganske lite marked for det. De aller fleste har nok el-sykkel som alternativ til bil/kollektivtransport/vanlig sykkel/føtter for å komme seg rundt i nærområdet, evt til å fra jobb hvor det er nok av tid til å lade. Og det er heller ikke nødvendigvis bare å levere en kraftigere lader, en må også ta hensyn til hurtiglading ved design av batteripakken. Det kan fort medføre dyrere celler og/eller celler med lavere kapasitet i forhold til vekt og/eller kortere levetid på batteripakken. I tillegg må designet ta hensyn til økt varmeutvikling ved hurtiglading, som kan overgå den ved vanlig lading eller normal belastning.

Ja enig i at de fleste klarer seg med laderen som følger med. Men jeg tenker at det kunne vært mulig å lage ladere som kan kjøpes som ekstrautstyr og som har boost nok til å lade batteriet på en halv time. En ingeniør hos gigantene Yamaha eller Bosch designer en slik lader på 1 time. Så utviklingskostnadene er tilnærmet null og det produseres kun så mange som etterspørselen tilsier. Men klart at dette med lading og varmgang i batteriet er jo noe som må være innenfor det teknisk forsvarlige. Jeg tror det hadde blitt solgt ganske mange av slike ladere fordi rekkevidden på 1 stk 500watts batteri er for lite for folk som bruker sykkelen på tur.

Lenke til kommentar

Ja enig i at de fleste klarer seg med laderen som følger med. Men jeg tenker at det kunne vært mulig å lage ladere som kan kjøpes som ekstrautstyr og som har boost nok til å lade batteriet på en halv time. En ingeniør hos gigantene Yamaha eller Bosch designer en slik lader på 1 time. Så utviklingskostnadene er tilnærmet null og det produseres kun så mange som etterspørselen tilsier. Men klart at dette med lading og varmgang i batteriet er jo noe som må være innenfor det teknisk forsvarlige. Jeg tror det hadde blitt solgt ganske mange av slike ladere fordi rekkevidden på 1 stk 500watts batteri er for lite for folk som bruker sykkelen på tur.

Av de hurtigladbare 18650 cellene jeg fant datablad på, så var hurtiglading til full spesifisert til 1 time, men med forutsetning om 20 min hviletid etter lading. Disse cellene har også ca 30% lavere kapasitet enn høykapasitetsceller med spesifisert 2+ timer ladetid, dvs at du enten må akseptere mindre batterikapasitet eller et større og tyngre batteri. Jeg tror derfor det er et vel så godt alternativ å kjøpe et ekstra batteri for de som gjerne vil bruke el-sykkel på langtur uten å trå selv. Om langtur er noe man gjør av og til, så kan man jo prøve å finne noen å låne batteri av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av de hurtigladbare 18650 cellene jeg fant datablad på, så var hurtiglading til full spesifisert til 1 time, men med forutsetning om 20 min hviletid etter lading. Disse cellene har også ca 30% lavere kapasitet enn høykapasitetsceller med spesifisert 2+ timer ladetid, dvs at du enten må akseptere mindre batterikapasitet eller et større og tyngre batteri. Jeg tror derfor det er et vel så godt alternativ å kjøpe et ekstra batteri for de som gjerne vil bruke el-sykkel på langtur uten å trå selv. Om langtur er noe man gjør av og til, så kan man jo prøve å finne noen å låne batteri av.

Ja så det du mener er at elsykkel-batteriet som har høykapasitet-celler må ha ei ladetid på minimum 2 timer+..? Er det pga varmgang i batteriet under lading? Hva mener du med at man må akseptere ett større og tyngre batteri...?

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...