Gå til innhold

Det neste jagerflyet fra Saab kan bli «Tempest» sammen med britene


Anbefalte innlegg

Vi må ha en form for fallback i lufta som har mennesker som siste kontrollinstans inne i fartøyet, ellers er det gitt at før eller senere vil luftrommet kunne gis over til en angriper via datamaskin. Programvare og maskinvare er i dag for komplisert til at man i det hele tatt kan forsikre seg om at disse er frie for skjulte feil og mangler som i senere tid vil kunne oppdages av fiendtlige aktører.

 

Den grensen passerte vi for mange år siden. moderne fly i alminnelighet, og F-35 i særdeleshet, er tvers igjennom digitaliserte. Alleree med F-16 var fly-by-wire etablert. Og som Stuxnet demonstrerte, så kan sabotasjekode lure i bakgrunnen i mange år. Og om en slår ut elektronikken på et moderne jagerfly, er løpet ugjenkallelig kjørt.

 

Selv om en slår av sendere, har F-35 en rekke mottakere det er avhengig av, GPS, radarvarslere, taktiske radiolinker, radarlytting med mer. I tillegg er det optiske innganger og siktemidler.

 

Fordelen med droner er mange, blant de viktigste er at piloter kan bytte på under oppdrag, så piloten alltid er uthvilt. Dette er vanlig ved amerikanske droneoppdrag, noen fører dronene inn og ut av stridsområdet, andre tar det skarpe oppdraget. En kan trekke over 12 g i en manøver uten at piloten mister bevisstheten.

 

Det vanligste motargumentet mot bruk av droner, er at datalinken til droner kan jammes. Det har ikke stanset USA

https://freebeacon.com/national-security/chinese-military-using-jamming-against-u-s-drones/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...