Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Dere som skriver "negativt" om mervekt på elbiler, kan jo også ta med antall kW/t pr mil en elbil bruker vs fossilbil. Det er noe helt annet å ha en direkte drevet elektrisk motor, enn en bensin eller dieselmotor. Grunnen til at hydrogenbiler ikke blir en suksess, er hovedsakelig fordi produksjonen krever masse merenergi. Nå som man får enda mer effektive drivlinjer, vil forskjellen bli enda større. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2019 Del Skrevet 17. juli 2019 Jeg prøver å tenke ut i hvilke scenario solceller på elbilen kan være positivt og negativt. For å ta det negative først: - Det kan gå ut over aerodynamikken og dermed rekkevidde på langkjøring, altså motorveikjøring. - Det kan gå ut over utseende og hvis det dras langt kan det gå ut over sikt (bakrute) og umuliggjøre takluke/glasstak. Så det positive: - Ved hverdagskjøring om sommeren kan det spare ørlite strøm (rekkevidden er uinteressant ved hverdagskjøring) - På langtur kan det øke rekkevidden noen prosent og redusere ladekostnadene ørlite - Ved langtidsparkering f.eks ved flyplasser eller campingplasser slipper man selvutlading og dyr lading. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå