Gå til innhold

Toyotas konsept-Prius går 44 kilometer per dag på solkraft


Anbefalte innlegg

Dere som skriver "negativt" om mervekt på elbiler, kan jo også ta med antall kW/t pr mil en elbil bruker vs fossilbil. Det er noe helt annet å ha en direkte drevet elektrisk motor, enn en bensin eller dieselmotor.

 

Grunnen til at hydrogenbiler ikke blir en suksess, er hovedsakelig fordi produksjonen krever masse merenergi.

 

Nå som man får enda mer effektive drivlinjer, vil forskjellen bli enda større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å tenke ut i hvilke scenario solceller på elbilen kan være positivt og negativt. For å ta det negative først:

- Det kan gå ut over aerodynamikken og dermed rekkevidde på langkjøring, altså motorveikjøring.

- Det kan gå ut over utseende og hvis det dras langt kan det gå ut over sikt (bakrute) og umuliggjøre takluke/glasstak.

 

Så det positive:

- Ved hverdagskjøring om sommeren kan det spare ørlite strøm (rekkevidden er uinteressant ved hverdagskjøring)

- På langtur kan det øke rekkevidden noen prosent og redusere ladekostnadene ørlite

- Ved langtidsparkering f.eks ved flyplasser eller campingplasser slipper man selvutlading og dyr lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...